• Anonym (t)

    skulle du köpa den här hästen?

    18 år, imp Lettland, ingen stam. Kronisk bronkit (dock symptomfri), ser spöken lite här och där, snäll men omöjlig att lasta och har svårt för att gå med andra hästar. Livlig och def ingen nybörjarhäst men aldrig elak. Gammal läkt senskada men reagerar på böjprov, mest troligt pga skadan. Kan inte ridas fullt ut men rids hon inte dagligen mårhon dåligt och bbeter sig hetsigare än vanligt. Fortfarande aldrig elak. Otroligt charmig och elegant, högrest och vacker rapp med mycket personlighet och åsikter.Hon är ingen skogsmulle, kan inte klassas som trygg i den rätta bemärkelsen (då hon ser spöken ibland och vill vända hem) kan inte tränas, tävlas. Dock otroligt välriden och har tidigare tävlats i dressyr på regional nivå. Kräver dock sin ryttare, ingen läromästare alltså...

    Om du var i köpartagen, skulle du vara intresserad av denna?

    Om det var din häst som du var tvungen att sälja av någon annan anledning än hästen (ekonomi, sjukdom, graviditet) hur skulle du tänka/känna?

    Jag är medryttare på denna häst och kan själv inte köpa den pga dålig ekonomi. Jag funderar över om det inte vore bättre för henne att få gå vidare, priset är löjligt lågt och det känns som att bara oseriösa skulle vara spekulanter på henne och att hon skulle bli vandringspokal.

  • Svar på tråden skulle du köpa den här hästen?
  • Majsan70

    Nej jag hade inte köpt den hästen av massa olika skäl.

    Hade jag varit ägaren hade jag försökt hitta lämplig fodervärd istället för att ta bort den. Finns många som letar sällskapshästar och promenadhästar när man kikar runt lite. 

  • Litet My

    Nej hade inte köpt den, möjligtvis om jag var rik och hade ett känslomässig relation till den. Som medryttarhäst så kanske.

  • Anonym (t)

    Jo fodervärd vore bra, men sen när bronkiten bryter ut eller om senskadan börjar spöka? Jag skulle iaf inte lägga dom pengarna på en häst jag inte äger. Ägaren drabbades av sjukdom för några år sedan och har nu haft flera skov tätt inpå och kommer aldrig mer kunna ha häst, så hon kommer inte kunna ta hem henne om fodervärden skulle vilja det. Det är tyvärr heller inte en häst man kan annonsera ut som sällskapshäst då hon går bra ihop med typ en av fem hästar. Min oro är att ägaren kommer försköna hela hästen så nån lurad stackare köper henne, och sen säljer vidare efter nåt år när den inte orkar mer.

  • Majsan70
    Anonym (t) skrev 2014-10-01 23:54:56 följande:

    Jo fodervärd vore bra, men sen när bronkiten bryter ut eller om senskadan börjar spöka? Jag skulle iaf inte lägga dom pengarna på en häst jag inte äger. Ägaren drabbades av sjukdom för några år sedan och har nu haft flera skov tätt inpå och kommer aldrig mer kunna ha häst, så hon kommer inte kunna ta hem henne om fodervärden skulle vilja det. Det är tyvärr heller inte en häst man kan annonsera ut som sällskapshäst då hon går bra ihop med typ en av fem hästar. Min oro är att ägaren kommer försköna hela hästen så nån lurad stackare köper henne, och sen säljer vidare efter nåt år när den inte orkar mer.


    Huruvida en häst kommer må bra eller inte eller gå ihop med andra hästar eller inte beror på miljön. 
    Med rätt miljö så kan den hästen må bra o leva länge. Med rätt miljö kan den mycket väl funka med andra hästar hur bra som helst bara man vågar släppa ihop dem och låta dem vara hästar.
    Hade det varit min älskade häst hade jag försökt få till fodervärd med rätt förutsättning. 
    Du har all rätt till din oro men ägaren är ju den som måste avgöra. En ev. köpare avgör ju oxå om hästen verkar vara nåt att ha. 
  • Anonym (t)

    Hur stor är chansen att man hittar rätt miljö för en häst som ändå är såpass krånglig? Det skulle nog gå lättare om hon fortfarande kunde, om inte tävlas, så iallafall ridas fullt ut. Det finns hur många hästar som helst som vill ha en fodervärd, och ingen vettig person skulle väl fastna för en dylik annons? Då betyder det väl bara att spekulanten varit tvungen att gå på "bottenskrapet" för att de är nekade en frisk normal häst. Jag försöker tänka realistiskt, men jag kanske bara tänker negativt? Nu är det ju inte min häst så det är väl onödigt att lägga energi på det här, men hon är högt älskad och jag vill inte att hon åker från ställe till ställe när hon redan är rätt lättstressad. Tror hon inte skulle må bra av det och en död häst lider ju inte...

  • Anonym (t)

    Den här tråden är väl mest för att jag ska få utlopp för min frustration, för jag kan inte göra något alls :( och för att starta en diskussion kring ämnet om att avliva "friska" hästar, när är det rätt/fel? Det tog lång tid innan jag tillät mig att tänka i dom banorna!

  • falukorv

    Nej jag skulle inte köpt den hästen.

    Hade jag varit ägare till den hade jag tagit mitt ansvar och först och främst bytt stall (om den inte redan går i enorma hagar med mkt utevistelse) och låtit den gå sina sista år där om den höll sig frisk.

    Hade jag pga sjukdom inte kunnat sköta hästen hade jag avlivat den. Den är både gammal och trasig.

  • Fiona M

    nej, oavsett hur hästvan jag är så skulle jag inte köpa den, och som ägare borde man fundera på var hästen kommer att hamna och hur den kommer behandlas med den problematiken.
    jag skulle ha avlivat om jag inte hade förutsättningarna att ge den vad den behövde.

  • Majsan70

    Vi har två sådana hästar i stallet där vi hyr in oss. Alla hästarna går på lösdrift i storflock och rids lagom mycket för den form respektive häst är i. Lösdriften innebär att de får leva naturligt hästliv och därmed påverkar även det humöret. 

    Därför hade jag främst försökt hitta ett sådant hem. Att avliva är alltid sista utvägen tycker jag och bör alltså undvikas så långt som det är möjlligt. 

  • Ess

    Nej jag skulle inte köpa den hästen.
    Ser det som rätt sannolikt att hon kommer att vandra runt hos en del oseriösa eller främst okunniga människor som inte klarar av henne, utan ska lära henne "veta hut". Tills hon slutligen går sönder och hamnar på mackan.

    Ägaren kan ju också försöka hitta en fodervärd som, om det fungerar får överta hästen senare. Funkar det inte så får ägaren hämta hästen och köra den till avlivning.
    Med en fodervärd så kan ägaren ha koll på hästen och gå in om det visar sig att hästen far illa.

    Det låter inte som den enklaste hästen, och det låter som om den varit med om en hel del under sitt liv, den har dessutom kommit upp lite i åren. Så hade det varit min häst och jag inte hittat en fodervärd jag litade på, så hade hästen fått slippa plågas.

Svar på tråden skulle du köpa den här hästen?