• Anonym (Förstår inte)

    Hur har ni råd?

    Har suttit och kikat runt bland inlägg och olika kommentarer och överallt så blir jag förvånad. Jag kan ju omöjligt bo i samma land som ni? det som tex förvånade mig just nu när jag läste om någon som hade snarkproblem, där sa någon vad ska ni göra på era framtida semestrar och ska ni boka olika hotellrum osv
    Många skriver om andra saker och jag blir mer och mer förvånad.
    Semester, hotell, sånt har jag aldrig råd med, HUR? och hur kan det vara något som verkar vara jättevanligt att man åker iväg på semester bokar hotell osv?
    Fester, hur har ni råd med bjudningar och sånt? att ta med sig en flaska vin eller skumpa och ge bort? hur har ni råd till det?
    Sen det här med surfplattor till era barn, hur har ni råd till det????
    Jag har inte kunnat gå till tandläkaren på över 20 år, mina tänder ruttnar och faller bort i munnen på mig, det är min vardag, jag trodde det skulle vara så, hur har ni råd att gå till tandläkare?
    Jag sitter just nu och är livrädd för snart kommer jag inte kunna köpa min livsnödvändiga medicin, jag har försökt ta ut så mycket jag kan nu innan frikortet går ut men tyvärr så har de ju ändrat på det så man kan bara hämta ut inom en viss tid, alltså inte för tidigt. Så att hamstra finns inte. En medicin kommer jag kunna hämta ut dagen efter mitt frikort gått ut och den kostar 749:- ja där är ju kanske en liten resa men sånt kan jag inte i min vildaste fantasi tänka på, det existrer ej i min värld. Ni måste vara väldigt lyckligt lottade....är ni lyckliga?

  • Svar på tråden Hur har ni råd?
  • Tow2Mater

    Jobbar du, eller är du arbetslos, sjukskriven...? Det handlar ju om vilka inkomster man har relaterat till utgifterna.

  • Anonym (Men)

    Det är ju ganska stor skillnad på dina exempel... Att köpa en flaska vin för 70 kr att ta med sig när man går bort är ju inte riktigt samma sak som att köpa dyra surfpkattor till alla sina barn, eller åka på dyra utlandssemestrar med hela familjen.

    Vad gör du för något? Vad är din inkomst?

  • Anonym (...)

    Studerade, jobbar hårt, väntade med barn tills vi hade stort sparande och köpt hus m.m. Det är ju inte nåt komplicerat recept.

  • Presens

    Även den som har försörjningsstöd och lever på existensminimum har medicin i sin budget.

    Vad har du för inkomst om livssituation TS?

  • Stokke

    Det finns flera olika grupper i samhället.
    Grupp ett har råd, de har goda löner, ärvda pengar, sparade pengar, vunna pengar. De har egna likvida medel. De har säkert placeringar som ger avkastning och de pengarna kanske de reser för?!
    Grupp två de lånar till allt. Idag har en stor del mycket konsumtionslån. Se bara reklamen mittlån, låna mellan 10-350 000kr få svar direkt?!
    Grupp två gör precis lika mycket om inte mera än grupp ett, men på lånade pengar.
    Grupp tre, har inte råd och accepterar detta och förstår inte vart alla får sina pengar ifrån.

  • Anonym (Mittemellan?)

    Eller så är man en vanlig Svensson, två arbetande med inkomster runt 25.000kr före skatt. Ett barn, ett hus köpt för strax under miljonen. En nyare bil som kostar några tusen i månaden. Ekonomiskt medvetna, inte rika men går ändå till tandläkaren och reser kanske en gång per år utomlands. Sparar pengarna och lever snålare under några månader. Dvs inga biobesök, middagar ute eller annan större lyx. Mysiga hemmakvällar och mer fokus på ett trivsamt hem. Älskar loppis och Blocket och köper nästan aldrig nytt i möbelväg - eller ibland klädväg. :) Men ja, är man sjukskriven och har varit länge med kanske skulder så är livet inte fett någonsin pengamässigt. Då kan det ju se ut som även vi (som inte tillhör det övre skiktet) har gräddfil, fastän så känns det verkligen inte.

  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2014-10-02 04:21:25 följande:

    Har suttit och kikat runt bland inlägg och olika kommentarer och överallt så blir jag förvånad. Jag kan ju omöjligt bo i samma land som ni? det som tex förvånade mig just nu när jag läste om någon som hade snarkproblem, där sa någon vad ska ni göra på era framtida semestrar och ska ni boka olika hotellrum osv
    Många skriver om andra saker och jag blir mer och mer förvånad.
    Semester, hotell, sånt har jag aldrig råd med, HUR? och hur kan det vara något som verkar vara jättevanligt att man åker iväg på semester bokar hotell osv?
    Fester, hur har ni råd med bjudningar och sånt? att ta med sig en flaska vin eller skumpa och ge bort? hur har ni råd till det?
    Sen det här med surfplattor till era barn, hur har ni råd till det????
    Jag har inte kunnat gå till tandläkaren på över 20 år, mina tänder ruttnar och faller bort i munnen på mig, det är min vardag, jag trodde det skulle vara så, hur har ni råd att gå till tandläkare?
    Jag sitter just nu och är livrädd för snart kommer jag inte kunna köpa min livsnödvändiga medicin, jag har försökt ta ut så mycket jag kan nu innan frikortet går ut men tyvärr så har de ju ändrat på det så man kan bara hämta ut inom en viss tid, alltså inte för tidigt. Så att hamstra finns inte. En medicin kommer jag kunna hämta ut dagen efter mitt frikort gått ut och den kostar 749:- ja där är ju kanske en liten resa men sånt kan jag inte i min vildaste fantasi tänka på, det existrer ej i min värld. Ni måste vara väldigt lyckligt lottade....är ni lyckliga?


    Man har råd om man har en medelinkomst och planerar sina inköp väl.
  • Maria 164

    Det är dyrt att vara sjuk, inte bara att man får mindre pengar in att leva på utan man får även högre kostnader som man kanske inte tänker på.


    Att inte behöva lägga pengar på mediciner, att orka cykla även längre sträckor, kunna (både fysiskt och ekonomiskt) storhandla och laga storkok, kunna passa på att göra dyrare inköp av t ex kläder till kampanjpriser eller plötsliga utförsäljningar (svårt om man måste planera både orken och kronorna långt i förväg)... det blir rätt stora sparpengar på ett år!


    Sedan är det ju inte så att "alla" gör allt av det TS räknar upp... en granne kanske åker till Thailand varje år, en kompis har en (ärvd) sommarstuga i Norrland, en annan bekant byter bil hela tiden, de som skriver på forum om middagsbjudningar kanske inte har dem så ofta per person, och de som funderar över vilken gåbortspresent de borde ta med kanske inte varit på bjudning de senaste tre åren... men allt detta tillsammans målar en bild av "allt som alla andra gör hela tiden" som inte är sann när man delar upp den på individnivå och tid.


     

  • Stårschan
    Maria 164 skrev 2014-10-02 08:54:04 följande:

    Sedan är det ju inte så att "alla" gör allt av det TS räknar upp... en granne kanske åker till Thailand varje år, en kompis har en (ärvd) sommarstuga i Norrland, en annan bekant byter bil hela tiden, de som skriver på forum om middagsbjudningar kanske inte har dem så ofta per person, och de som funderar över vilken gåbortspresent de borde ta med kanske inte varit på bjudning de senaste tre åren... men allt detta tillsammans målar en bild av "allt som alla andra gör hela tiden" som inte är sann när man delar upp den på individnivå och tid.


     



    Bra poäng. Det är inte många som tänker på den! Exempelvis känner jag ett par som reser väldigt mycket, men som bor väldigt enkelt och har en helt utsliten soffa i vardagsrummet. Att lägga flera tusen på att köpa en ny soffa finns helt enkelt inte med i deras funderingar - för då skulle de ju inte ha råd att resa.
Svar på tråden Hur har ni råd?