• Anonym (Uppgi­ven)
    Äldre 2 Oct 09:23
    46281 visningar
    82 svar
    82
    46281

    Men snälla någon...IGEN?!!! (Springmask)

    När barnen fick det första gången för ca 2 år sedan bad jag till allt som går att tillbe att vi skulle tillhöra de som får det en gång och sedan aldrig mer. Så har det inte blivit....

    Igår upptäckte jag en mask på ett av barnen (den enda av dom som alltid har) och jag kände att marken bara försvann under mig. Det är alltså tredje gången sedan slutet på april. Dom hade det i april, juli och så nu igen. Jag vet att det inte är samma infektion då jag kollar dom dagligen och vet att det försvunnit.

    Hur är det möjligt?? Han måste ju vara extremt lättmottaglig med tanke på att vi pga min extrema fobi gör allt rätt hela tiden utan slarv. Händrna tvättas efter toa, innan mat, alltid efter man varit ute och gärna någon gång mellan allt detta också. Naglar är alltid kortklippta. Städandet hemma har liksom aldrig ens upphört mellan allt detta utan badrummen klorinskuras dagligen, sängkläder byts OFTA handdukar byts minst varannan dag. 
    VARFÖR FÅR HAN DET IGEN OCH IGEN OCH IGEN!? 

    Detta har brutit ned mig totalt och finns i mitt psyke DAGLIGEN. Jag ser oss egentligen aldrig som maskfria utan tänker att dom säkert har ägg i sig hela tiden. Jag vill inte längre ha kompisar till barnen hemma och absolut inte att barnen följer med kompisar då jag är rädd att dom ska bli smittade. Mycket tråkigt
    Skulle det tvärt klia till (som det ju kan göra iband ändå) eller att jag ser någon av barnen peta sig bak, kanske egentligen bara för att laga till underkläderna, ja då får jag en stor klump i magen och har ångest och är ledsen ända tills jag kollat dom senare på kvällen.

    Men VARFÖR finns det inget bättre, inget vaccin eller något mot dessa äckliga parasiter? Alla husmorstrips med rödbetor, vitlök osv har vi provat...inget hjälper. 

    Jag har varit så glad när jag kollat dom på kvällen och sett att det inte verkat vara något MEN istället för att pusta ut så har jag ju bara gått och väntat på att hitta nåt, vilket jag gjorde då igår. 
    Städandet tar kål på mig också med fem barn, det är många sängar att renbädda och tvätta upp varje morgon och jag är ju dödligt rädd att bebisen på några månader ska bli smittad

    Jag önskar ibland att vi inte haft barn (fast inte på riktigt egentligen) men bara för att slippa detta....

  • Svar på tråden Men snälla någon...IGEN?!!! (Springmask)
  • Anonym (Uppgi­ven) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 09:56
    #1

    Snälla finns det någon med solskenshistoria som kan skriva att ni haft det 10 gånger men sen plötsligt slutade det.

  • Äldre 2 Oct 10:00
    #2

    Springmask behandlas med en receptfri medicin, Vanquin, som finns som tabletter. Barn som är äldre än två år och har svårt att svälja kan istället behandlas med en flytande medicin, Vermox. Den är receptbelagd. För barn under två år finns ingen flytande medicin, men om läkaren bedömer att barnet behöver Vermox kan man få det utskrivet.

    Läkemedlen dödar maskar och larver, men äggen påverkas inte. De kan leva i ett par veckor och nya maskar kan födas. Därför behöver man ta medicinen en gång till efter två till tre veckor för att säkert bli av med masken. Det kan också vara bra att veta att Vanquin innehåller ett färgämne som färgar avföringen röd.

  • Batmam­ba
    Äldre 2 Oct 10:12
    #3

    Fy vad jobbigt det låter! Stackars er!

    Har du provat att släppa på kraven lite? Om det ändå inte hjälper med superstädandet/tvättandet kanske du lika gärna kan skita i det? Lider ditt barn av masken (förutom klia) eller är det du som är den som tycker att det är värst? När jag läser din text låter det som att det största problemet med masken är ditt psykiska mående. Eller är jag helt fel ute?

    Om ett av barnen oftare råkar ut för det kanske det räcker att bädda rent till hen så ofta? kan ni använda papper till händerna ett tag för att slippa tvätta?

    Kan det finnas en smittokälla på förskolan/skolan? Har ni pratat med dem?

    Är du ensamstående? Du skriver bara vad du själv gör. Det blir ju mindre jobb om man hjälps åt.

  • Anonym (Uppgi­ven) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 10:16
    #4
    rere88 skrev 2014-10-02 10:00:26 följande:

    Springmask behandlas med en receptfri medicin, Vanquin, som finns som tabletter. Barn som är äldre än två år och har svårt att svälja kan istället behandlas med en flytande medicin, Vermox. Den är receptbelagd. För barn under två år finns ingen flytande medicin, men om läkaren bedömer att barnet behöver Vermox kan man få det utskrivet.

    Läkemedlen dödar maskar och larver, men äggen påverkas inte. De kan leva i ett par veckor och nya maskar kan födas. Därför behöver man ta medicinen en gång till efter två till tre veckor för att säkert bli av med masken. Det kan också vara bra att veta att Vanquin innehåller ett färgämne som färgar avföringen röd.


    Jo tack det där vet vi och kan utantill vid det här laget
  • Anonym (A)
    Äldre 2 Oct 10:21
    #5

    Dottern fick mask för första gången för några veckor sen. Hon ylade till en kväll och jag kollade och såg en liten äcklig rackare som krälade runt där. Fy fan!
    Vi åt tabletterna alla tre och sen en omgång till. Har inte märkt av något mer efter det. Tack och lov!
    Min fråga till dig ts, bör vi äta en tredje kur för att säkerställa att inga fler ägg kläcks?

    Hoppas hopps ni får bukt med det!! Kan det vara så att en del är mer mottagliga än andra? Som ovan skrev, går det mask på förskolan?

  • Anonym (Uppgi­ven) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 10:22
    #6
    Batmamba skrev 2014-10-02 10:12:41 följande:

    Fy vad jobbigt det låter! Stackars er!

    Har du provat att släppa på kraven lite? Om det ändå inte hjälper med superstädandet/tvättandet kanske du lika gärna kan skita i det? Lider ditt barn av masken (förutom klia) eller är det du som är den som tycker att det är värst? När jag läser din text låter det som att det största problemet med masken är ditt psykiska mående. Eller är jag helt fel ute?

    Om ett av barnen oftare råkar ut för det kanske det räcker att bädda rent till hen så ofta? kan ni använda papper till händerna ett tag för att slippa tvätta?

    Kan det finnas en smittokälla på förskolan/skolan? Har ni pratat med dem?

    Är du ensamstående? Du skriver bara vad du själv gör. Det blir ju mindre jobb om man hjälps åt.


    Jag försöker att släppa på kraven lite men blir då rädd att inte vara tillräckligt noga så det ska finnas ägg kvar.

    Barnet har aldrig klagat över klåda utan jag lider nog mer. Det är ju så fruktansvärt fruktansvärt äckligt med just maskar. Det känns som att vi är så smutsiga när jag vet att dom har det.

    Jag tänkte göra så den här gången att jag bäddar rent alla sängar dagligen i en vecka men sedan, om jag inte upptäcker på någon annan så bäddar jag bara om hans säng.

    Det känns som att han måste få det från skola då smittan alltid verkar börja hos honom och jag har sagt till varje gång så att alla ska kolla sina barn extra men jag får då aldrig höra att någon annan haft det

    Och han är som sagt den som är duktigast på att tvätta av sig osv så jag blir så frustrerad att han får det ändå. Man ser syskonbarn och vänners barn som går direkt från sandlådan till matbordet, stoppar sandiga fingrar i munnen osv men som ändå aldrig får masken. DET känns så orättvist och hopplöst.

    Visst är vi två men han jobbar ju hela dagarna och detta är ju något jag gör under dagen.
  • Anonym (Uppgi­ven) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 10:24
    #7
    Anonym (A) skrev 2014-10-02 10:21:20 följande:

    Dottern fick mask för första gången för några veckor sen. Hon ylade till en kväll och jag kollade och såg en liten äcklig rackare som krälade runt där. Fy fan!
    Vi åt tabletterna alla tre och sen en omgång till. Har inte märkt av något mer efter det. Tack och lov!
    Min fråga till dig ts, bör vi äta en tredje kur för att säkerställa att inga fler ägg kläcks?

    Hoppas hopps ni får bukt med det!! Kan det vara så att en del är mer mottagliga än andra? Som ovan skrev, går det mask på förskolan?


    Jag tar alltid en tredje kur, på inrådan av BVC.

    Skönt att ni blev av med den men som vi är ett bevis på är det inget säkert kort för att inte få det igen.

    Vi har aldrig haft problem med att bli av med den, problemet sitter i att dom får det igen var tredje månad
  • Anonym (Men?)
    Äldre 2 Oct 10:26
    #8

    Är det verkligen så farligt? Jag kommer ihåg att jag hade det bär jag vet liten, kanske 10 år eller nåt, minns inte exakt när. Men jag vågade aldrig berätta det för mina föräldrar (av någon märklig anledning...) och efter en tid så försvann det av sig själv. Och visst kliade det en del ibland men det var faktiskt inte hela världen...

  • Anonym (A)
    Äldre 2 Oct 10:28
    #9

    Okej, det sa inte tjejen på Apoteket, men då ska vi nog ta en tredje kur.
    Dottern är snart 8 år så vi har klarat oss bra länge från mask så jag håller tummarna. Jag är som du, sjukt obekväm med tanken på att få det igen och igen och äcklades verkligen över det jag såg trots att det bara var en mask.

  • Anonym (Uppgi­ven) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 10:31
    #10
    Anonym (Men?) skrev 2014-10-02 10:26:17 följande:

    Är det verkligen så farligt? Jag kommer ihåg att jag hade det bär jag vet liten, kanske 10 år eller nåt, minns inte exakt när. Men jag vågade aldrig berätta det för mina föräldrar (av någon märklig anledning...) och efter en tid så försvann det av sig själv. Och visst kliade det en del ibland men det var faktiskt inte hela världen...


    JA! Det är så farligt.
Svar på tråden Men snälla någon...IGEN?!!! (Springmask)