• Anonym (Majji­s)
    Äldre 2 Oct 10:09
    1909 visningar
    18 svar
    18
    1909

    Nervös inför första besöket

    Nu är det bara dagar kvar innan vårt första besök på gyn för att börja vår fertilitetsutredning.. Börjar vara ganska mycket nervös..

    Någon fler som är i liknande sits?

  • Svar på tråden Nervös inför första besöket
  • Äldre 2 Oct 12:09
    #1

    Hej jag ska dit på mitt 4möte men alla dom andra gångerna har jag inte fått någon hjälp förens nu.

  • Anonym (Majji­s) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 12:40
    #2

    Varför har du inte fått hjälp? Och vad menar du med hjälp?
    Vad har ni gjort på era möten då?

  • Äldre 2 Oct 15:08
    #3
    Anonym (Majjis) skrev 2014-10-02 12:40:47 följande:
    Varför har du inte fått hjälp? Och vad menar du med hjälp?
    Vad har ni gjort på era möten då?
    För jag vägde för mycket två av gångerna och att dom ville vi skulle försöka själva ett tag till. 
    Hjälp med att kolla upp en med fel och kanske få tabletter utskrivet eller ivf m m.
  • Anonym (Majji­s) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 15:47
    #4

    Gick du privat eller via landstinget?

    Får man fråga hur mycket du vägde eller vad du behövde väga för att de ska hjälpa er?

  • Äldre 2 Oct 15:55
    #5
    Anonym (Majjis) skrev 2014-10-02 15:47:30 följande:
    Gick du privat eller via landstinget?

    Får man fråga hur mycket du vägde eller vad du behövde väga för att de ska hjälpa er?
    Gick genom landstinget har nu möte på måndag och hoppas på att få hjälp då. 
    Jag har gått ner 55kg så var rätt överviktig. 
  • Anonym (Majji­s) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 16:03
    #6

    Okej, ja, vi blev också nekad hjälp pga min vikt hos landstinget.
    Ringde en privat mottagning och fick tid om 2 veckor för första samtal.

  • Äldre 2 Oct 16:08
    #7
    Anonym (Majjis) skrev 2014-10-02 16:03:36 följande:
    Okej, ja, vi blev också nekad hjälp pga min vikt hos landstinget.
    Ringde en privat mottagning och fick tid om 2 veckor för första samtal.
    Jo dom är rätt hårda på de tyvärr så hoppas du får hjälp men man ska ha försökt i 1år
  • Anonym (Majji­s) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 16:15
    #8

    Jo, skulle tippa att gyn är lika hårda, men känns skönt att bara komma och prata med någon.
    Ja, jag vet att det är en kriteri.

  • Anonym (T)
    Äldre 2 Oct 16:28
    #9

    Oroa dig inte för utredningen, jag har själv gjort en (är gravid efter vår första IVF nu) och det känns skönt att komma igång. Jag betalade och gjorde utredningen privat då det kändes bäst. Själva IVFen är sen landstingsbekostad då vi fick remiss och jag kom tillbaka till den privata kliniken vi besökt genom vårdgaratin.


    Vikten tar det upp oavsett om man går genom landstinget eller privat. Man får inte ha ett BMI som ligger mellan 19-25, dvs. varken under- eller övervikt. Det är för att man ska ha så höga chanser som möjligt att lyckas med behandlingen. Så även om man betalar behandlingen själv så kan de neka en.


    Lycka till!

  • Anonym (T)
    Äldre 2 Oct 16:36
    #10

    Och det räcker att man försökt ca 1 år, att man har haft koll på ägglossning/cykel ...om man nu inte har en störning i det.


    Man får man lämna blodprov både mannen och kvinnan (om man söker i par och då som heteropar) och mannen lämnar spermaprov. Detta gör man innan själva mötet med läkare. De kollar blodsmittor, hur äggreserven ser ut och hur mannens spermier är till antal.
    Sen fick vi träffa läkare när provsvaren var klara.
    Man pratar menscykel och lite allmänt runt hur man lever (alkohol, rökning, motion, arbete/arbetstider) och gör en gynundersökning där de kollar folliklar/äggblåsor och hur livmoder och slemhinna ser ut.

  • Anonym (Majji­s) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 18:04
    #11
    Anonym (T) skrev 2014-10-02 16:36:14 följande:

    Och det räcker att man försökt ca 1 år, att man har haft koll på ägglossning/cykel ...om man nu inte har en störning i det.


    Man får man lämna blodprov både mannen och kvinnan (om man söker i par och då som heteropar) och mannen lämnar spermaprov. Detta gör man innan själva mötet med läkare. De kollar blodsmittor, hur äggreserven ser ut och hur mannens spermier är till antal.
    Sen fick vi träffa läkare när provsvaren var klara.
    Man pratar menscykel och lite allmänt runt hur man lever (alkohol, rökning, motion, arbete/arbetstider) och gör en gynundersökning där de kollar folliklar/äggblåsor och hur livmoder och slemhinna ser ut.


    Tack för dit svar!

    Har fört anteckningar sen förra året över mensen, så ska ha med mig de papperna för att visa svart på vitt hur det ser ut och den är jämn.. 32 dagars intervaller..
    Men det jag tror kommer att hända under vårt möte är att vi pratar med gynekologen om vår livsstil, arbete osv men jag tror att vi kommer få höra att de inte gör något förrän jag har gått ner mer i vikt.
    Hade ju varit skönt om de kunde hjälpa oss eftersom de ser hur jag kämpat detta år med min vikt, att jag har ett mål och att jag tänker komma dit också. Hade varit som en sporre om de kunde skriva ut pergotime med premissen att jag ska fortsätta träna såsom jag gör och äta efter det program jag följer..
  • Anonym (T)
    Äldre 2 Oct 20:52
    #12
    Anonym (Majjis) skrev 2014-10-02 18:04:11 följande:

    Tack för dit svar!

    Har fört anteckningar sen förra året över mensen, så ska ha med mig de papperna för att visa svart på vitt hur det ser ut och den är jämn.. 32 dagars intervaller..

    Men det jag tror kommer att hända under vårt möte är att vi pratar med gynekologen om vår livsstil, arbete osv men jag tror att vi kommer få höra att de inte gör något förrän jag har gått ner mer i vikt.

    Hade ju varit skönt om de kunde hjälpa oss eftersom de ser hur jag kämpat detta år med min vikt, att jag har ett mål och att jag tänker komma dit också. Hade varit som en sporre om de kunde skriva ut pergotime med premissen att jag ska fortsätta träna såsom jag gör och äta efter det program jag följer..


    Det räcker med att du berättar, de tror ju på dig :)

    Med oss diskuterades aldrig Pergotime. Om man sökt till en privat IVF klinik så har jag fått för mig att de endast riktar in sig på IVF av olika slag. Vill man testa annat innan så är det en gynekolog man ska prata med.

    Men jag kan ju inte säga vad som gäller er. Det beror ju på vad utredningen visar, har du ägglossning utan störning gör ju Pergotime ingen skillnad.
  • Anonym (Majji­s) Trådstartaren
    Äldre 3 Oct 07:09
    #13
    Anonym (T) skrev 2014-10-02 20:52:44 följande:
    Det räcker med att du berättar, de tror ju på dig :)

    Med oss diskuterades aldrig Pergotime. Om man sökt till en privat IVF klinik så har jag fått för mig att de endast riktar in sig på IVF av olika slag. Vill man testa annat innan så är det en gynekolog man ska prata med.

    Men jag kan ju inte säga vad som gäller er. Det beror ju på vad utredningen visar, har du ägglossning utan störning gör ju Pergotime ingen skillnad.
    Jo, det är klart att de säkert tror mig, men jag vill ändå visa att jag tagit det här på allvar och visa att jag vill ha hjälp och få förklaringar.

    Det första vi ska göra är att träffa en gynekolog, så jag antar och hoppas att de kommer kolla upp oss båda. Antar att jag inte har ägglossning eftersom tester aldrig visar positivt, har inga direkta ÄL-flytningar och jag har aldrig ont vid den tiden.. Men mens får jag och jag har tagit det som något positivt..
    Så vad jag har läst till mig så hoppas jag att vi kan få hjälp med ägglossningsstimulerande medel och kanske det kan räcka med det för att lyckas.
  • Äldre 3 Oct 07:26
    #14

    Vi har vårt första möte den 3de november. Är lite nervös men känns också så tryggt och skönt på samma gång! Jag försöker att hålla mig lugn :)

  • Anonym (Majji­s) Trådstartaren
    Äldre 3 Oct 07:54
    #15
    hemligönskan skrev 2014-10-03 07:26:33 följande:

    Vi har vårt första möte den 3de november. Är lite nervös men känns också så tryggt och skönt på samma gång! Jag försöker att hålla mig lugn :)


    Härligt att ni också ska få börja!
    Skönt att du är lugn!

    Här var jag lite som ett nervvrak igår eftersom jag är orolig över min vikt. Är orolig att vi får komma dit, prata och sen blir vi avvisade pga det.. 

    Men var i landet ska ni gå på utredning? Privat? Landstinget?
  • Anonym (T)
    Äldre 3 Oct 16:55
    #16

    Majjis, ah då förstår jag. Hoppas ni får den hjälp ni behöver. Även med eventuell viktnedgång.

    De är vänliga och hjälpsamma och förstår att det är ett känsligt problem.

  • Äldre 3 Oct 17:15
    #17
    Anonym (Majjis) skrev 2014-10-03 07:54:03 följande:

    Härligt att ni också ska få börja!

    Skönt att du är lugn!

    Här var jag lite som ett nervvrak igår eftersom jag är orolig över min vikt. Är orolig att vi får komma dit, prata och sen blir vi avvisade pga det.. 

    Men var i landet ska ni gå på utredning? Privat? Landstinget?


    Vi ska gå i Stockholm! Landstinget. Vart ska ni gå?
  • Anonym (Majji­s) Trådstartaren
    Äldre 4 Oct 08:58
    #18

    Hej,

    vi ska gå på Hermelinen i Luleå

Svar på tråden Nervös inför första besöket