• UrbanRave

    Guldtacka?

    Är det någon som vet vad en guldtacka kostar att köpa privat?
    Och skulle det vara en "investering" eller skulle det troligtvist bli en förlust?
    Någon som vet?

    Andra spartips är också välkomna såklart! ????

  • Svar på tråden Guldtacka?
  • KLTT

    Köp hos www.tavex.se
    Med tanke på det ekonomiska läget i världen så kan guld och även silver vara en otroligt bra investering. Jag har själv köpt både guldtackor, silvertackor och även mynt.

  • Anonym (Guldfeber)

    En bra början kan kanske vara myntet Krugerrand, ett av de vanligaste investeringsobjekten i sin klass. Ett mynt på 1 oz (1 ounce = 32 gram) kostar nu cirka 9500 kronor.

    Guldtackor finns i många olika storlekar, jag köpte en i 100 gram för cirka 29.000 kronor. 

    En sån där 15 kilos guldtacka som man brukar se på filmer borde då kosta strax under 4,5 miljoner. (man får ingen mängdrabatt!)

    Jag handlade också från Tavex, de verkar seriösa.

    Jag räknar naturligtvis med att guldpriset ska gå upp på sikt, men det verkar ha legat ganska stabilt det senaste året. Priserna ändras dag från dag dock, så man kan ju lurpassa efter en bra dag att handla.

  • KLTT

    Silver är även det en bra investering tror jag. Silverpriset har väl inte ökat lika mycket som guldet och vanligtvis brukar de följas åt. Nu har jag inte hållit koll på allting på ett par år men silver kan vara en bättre investering.

  • Lejonpojken

    I en diversifierad portfölj med investeringar passar ju guld fint in. Är du ute efter snabba klipp är det nog ingen som tror att guldet ska tjurrusa iväg den närmaste tiden då inflationsförväntningarna är noll och ingenting, men priset kan ju sticka ändå en bit om Putin annekterar nya länder t ex.

    Ska du göra snabba klipp är förresten fysiskt guld klumpigt, då det tar tid att avyttra, men du kan ju köpa ETFer som investerar i guld. 

  • Anonym (förvaring)

    Är det bankfack som gäller för förvaring? Eller hur gör ni som köpt guld?

  • Anonym (Guldfeber)

    Ja, för säker förvaring är det bara bankfack som gäller.

    Det finns ju värdeskåp av olika storlek och kvalitet som man kan ha hemma också, men de är ju inte lika säkra. Dels kanske tjuven kan bära iväg med hela värdeskåpet eller också kan de genom våld eller hot om våld tvinga ägaren att öppna skåpet.

    Själv har jag mina Krugerrand i asken med schackpjäser, men där tittar ju tjuven först av allt.

  • KLTT

    Det är väl bara att gömma dom hemma? Om en tjuv skulle komma in i hemmet inte fan letar han under tex kylskåpet.

  • KLTT
    lsc skrev 2014-10-04 13:32:49 följande:

    måla guldtackan i någon trist färg


    Haha, bästa förslaget. Klart guldtackan ska vara brun.
Svar på tråden Guldtacka?