• SurrrHommel

    Är det "för sent" för mig att studera sjuksköterskeprogrammet?

    Hej!
    Är 40 år och vill sadla om helt enkelt. Gillar människor och göra nåt konkret. Jämfört med mitt mer akademiska jobb som jag har nu.

    Men tankarna snurrar ju måste jag erkänna:
    "Kommer de övriga studenterna vara halva min ålder och jag anses vara en gammal tant i sammanhanget?"
    "Kan det vara ett trevligt jobb trots alla nyheter om underbetalda och utarbetade vårdpersonal"?
    Etc. etc.

    Nån rar som har input till denna virriga "tant"? ;)

  • Svar på tråden Är det "för sent" för mig att studera sjuksköterskeprogrammet?
  • ebe91

    Är själv färdig sjuksköterska sedan 16 månader tillbaka, i min klass var vi väldigt blandade vad gäller ålder, även om majoriteten var 20-30 åringar hade vi flera stycken som var +40! Så med tanke på ålder tycker inte jag att det är försent, du hinner ju jobba åtminstone 20 år som sköterska :)

  • Gulas

    Jag har läst röntgensskprogrammet och där var åldern väldigt blandad. Jag var 24 när jag började läsa. Det var de som precis gått ut gymnasiet till de som var runt 35-40. Så du kommer med största sannolikhet inte vara "en gammal tant".

    Du har mycket yrkeserfarenhet till skillnad mot de som är 20-21, det är alltid positivt!

  • DinaMii

    Jag var 19 när jag började läsa till ssk. I min klass hade vi en som firade sin 60 årsdag under utbildningen. Hennes dröm hade alltid varit att läsa till ssk men hon hade aldrig tyckt att hon hade möjligheten. Men nu gjorde hon det och har väl gått i pension nu, 8 år senare.. Men hon avslutade sin karriär med det hon verkligen ville göra iaf :) plus att hon arbetar extra ibland ;)

  • Tonårsmamman1

    Har en kompis som läste till sjuksköterska när hon var omkring 45 år. Hon jobbade som undersköterska innan. Tror många gör så, jobbar i vården ett antal år, och kommer sedan på att de vill läsa vidare till sjuksköterska (eller något annat inom vården). Hon har berättat att det var ganska blandade åldrar, inte bara unga.

  • Elisebet

    Hej!

    Jag är akademiker med ett skrivbordsjobb som kräver kreativitet dagarna i ända. 
    Jag har ledsnat och sökt till sjuksyrra våren 15!

    Har en dotter på två år och är själv 32 år. Jag säger så här: Om du vet vad du vill göra- grattis oavsett ålder! 

    Om du är 43 då du går ut, så har fortfarande kanske 25 år kvar i yrkeslivet. Det är värt att satsa om det känns rätt.

  • JA77

    Absolut! I min kurs fanns det tre över 50. Majoriteten var över 35 år. 

  • Solgåva

    Håller med Elisebet, om du vet vad du vill: GO FOR IT! Du har många år kvar i arbetslivet med din nya utbidlning !

  • Metamax

    Tänk på att det skiljer mycket mellan var i landet du tänkt studera.

    Skulle jag vara dig så skulle jag välja en skola där det finns så många som möjligt i samma ålder och som man kanske har mer gemensamt med. Och det finns!

    Exempel på hur det såg ut för sjuksköterskeprogrammet förra året på ett par olika universitet:

    Umeå 25%
    Dalarna 20%
    Uppsala 8%
    Lund 7%

    I det här fallet är det solklart att du kommer vilja studera i Umeå ifall du vill läsa tillsammans med jämnåriga. Finns kanske några andra skolor som har fler men tvivlar på att det är större andel någon annanstans än på Umeå universitet.

    Du kan kolla in www.antagningsstatistik.com eller uhr.se så hittar du all statistik. Kan ju vara så att det bara var en slump förra året för Umeå men tror inte det.

Svar på tråden Är det "för sent" för mig att studera sjuksköterskeprogrammet?