• Anonym (Kaffedraken)

    Är detta möjligt?

    Hej, jag behöver fråga er.
    Min man har talat om för alla möjliga människor som besökte oss på vår båt att jag är oteknisk och har svårt men tampar trots att jag har över 500 högskolepoäng. Jag undrade varför han säger så, jag kände mig generad, folk som hörde oss reagerade också. 
    Min man förklarar det så här: " jag säger det för att folk inte skall tro att du är dum, därför lyfter jag fram dig, hur duktig du är. Min man säger att folk tror att jag är dum för att jag är utlänning eftersom folk vänder sig oftast till min man i samtalet.
    Jag är av europeisk ursprung, från Östeuropa, har bott här i över 25 år, har bemöts med respekt och aldrig känt att någon behandlat mig som dum eller mindre värd. 
    Är det så att jag är naiv och inte fattar vinkar eller så är min man ute och cyklar?
    Jag vet vad som är politiskt korrekt och att man inte erkänner ens för sig själv att man betraktar andra som mindre värda om de kommer från ett annat land, men jag vill ändå veta hur det ligger till egentligen.
    Det är ju anonyma svar och jag går inte under av att höra sanningen, om ni kan svara ärligt vore jag tacksam.
    Alternativt är att det är min man som skäms att han är gift med en utlänning så han behöver påpeka hur smart hans fru är för att folk inte skall se ner på honnom tror han?

  • Svar på tråden Är detta möjligt?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror att det är din man som har fördomar ang. hur utlänningar blir behandlade och känner att han måste "försvara" dig, och så blir det bara fel...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror det är din man som har problem. Antingen känner han sig underlägsen dig, för att du är så utbildad, eller så tror han att  han måste försvara dig från alla andra som kan ha fördomar om dig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Varför måste han berätta för alla som hälsar på dig att du har en lång fin högskoleutbildning och att du inte kan knyta knopar. Varför?

    Visst är det bra att om man säger något negativt (min man kan inte laga mat) lägger till något positivt (men han är en hejjare på vin) men då skall det gärna vara något som är lite närbesläktat och relevant av något slag.

    Kan tillägga att de Rumäner och Serber jag är i kontakt via arbetet knappast är i nivå med det store flertalet svenskar jag träffar, de är mycket intelligentare. Men nu träffar jag alla möjliga svenskar och de utlänningar jag kommer i kontakt med via jobbet i regel har högskoleutbildningar. Knäppt om jag skulle tro de flesta Rumäner och Serber då var smartare än svenskar.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mia) skrev 2014-10-02 13:24:40 följande:

    Varför måste han berätta för alla som hälsar på dig att du har en lång fin högskoleutbildning och att du inte kan knyta knopar. Varför?

    Visst är det bra att om man säger något negativt (min man kan inte laga mat) lägger till något positivt (men han är en hejjare på vin) men då skall det gärna vara något som är lite närbesläktat och relevant av något slag.

    Kan tillägga att de Rumäner och Serber jag är i kontakt via arbetet knappast är i nivå med det store flertalet svenskar jag träffar, de är mycket intelligentare. Men nu träffar jag alla möjliga svenskar och de utlänningar jag kommer i kontakt med via jobbet i regel har högskoleutbildningar. Knäppt om jag skulle tro de flesta Rumäner och Serber då var smartare än svenskar.


    Min man säger att eftersom de flesta utlänningar här inte är några större stjärnor så tror folk att utlänningar är sämre på något sätt.

    Det är för mig obegripligt varför skall man överhuvudtaget säga något negativt om sin partner till gäster som kommer hem till en. Jag känner mig dum, förnedrad och generad å min mans vägar. Han följer inte koderna. Jag vill inte heller berätta om mina studieresultat överhuvudtaget, folk höjer ju på ögonbrynen åt det. Jo, jag har två olika högskoleutbildningar för att jag inte hittade jobb inom min bransch då jag kom till Sverige då jag utbildade mig i en annan bransch där det fanns jobb annars skulle jag vara arbetslös i tio år. Sedan har jag pluggat humanitoria av intresse och byggde på min nya utbildning. Det är inget märkvärdigt med det heller. 
    Att man har högskoleutbildning innebär inte att man är smartare än andra utan att man har intresse för det och är uthållig det är allt som krävs. Det finns en massa människor därute som inte har en högskoleutbildning som är tex programmerare vilket kräver en hel del hjärnkapacitet och många andra som Ikeas grundare tex.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Förvånad) skrev 2014-10-02 14:18:41 följande:
    Min man säger att eftersom de flesta utlänningar här inte är några större stjärnor så tror folk att utlänningar är sämre på något sätt.

    Det är för mig obegripligt varför skall man överhuvudtaget säga något negativt om sin partner till gäster som kommer hem till en. Jag känner mig dum, förnedrad och generad å min mans vägar. Han följer inte koderna. Jag vill inte heller berätta om mina studieresultat överhuvudtaget, folk höjer ju på ögonbrynen åt det. Jo, jag har två olika högskoleutbildningar för att jag inte hittade jobb inom min bransch då jag kom till Sverige då jag utbildade mig i en annan bransch där det fanns jobb annars skulle jag vara arbetslös i tio år. Sedan har jag pluggat humanitoria av intresse och byggde på min nya utbildning. Det är inget märkvärdigt med det heller. 
    Att man har högskoleutbildning innebär inte att man är smartare än andra utan att man har intresse för det och är uthållig det är allt som krävs. Det finns en massa människor därute som inte har en högskoleutbildning som är tex programmerare vilket kräver en hel del hjärnkapacitet och många andra som Ikeas grundare tex.
    Verkar vara din man som tycker att invandrare är sämre än andra. Säg åt honom att lägga av. På skarpen!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vilken planet lever din man på

    Det verkar som att han behöver en resa i verkligheten. Utlänningar är precis lika dumma/smarta som vilken svensk som helst.
    Du kan väl annars hänvisa till PISA och fråga vilka utlänningar som är dummare än svenskar.

    Nej, jag har inte mött den uppfattningen, mer än från otroligt korkade svenskar som troligen inte skulle kunna komma in på något utländsk universitet som helst (eftersom man ofta har högre krav på att komma in på universiteten i andra länder än vad man har i Sverige numera)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har alltid uppfattat saken som ni här gör men efter att ha tagit del vad min man har sagt så kände jag mig ett tag som andra sortens på något sätt, att folk ser ner på mig, jag tagit åt mig min mans värderingar. Jag vet att det finns en del som tycker som han men det är inte det absoluta majoriteten. Jag tycker inte att hans uppfattning är bra för mig, det har nog skakat min värld och fått mig att må dåligt. det är kanske drastiskt att skilja sig men jag funderar på det i alla fall trivs jag inte i relationen pga av det.
    jag kan inte säga något för att ämnet är infekterat, vi har diskuterat det och varit osams om det.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men det är också ren grundläggande hänsyn. Om du blir besvärad och tar illa upp för att han skall klanka ner på att du inte kan göra knopar, varför kan han då inte respektera dig och lyssna på hur du känner? Ursäkta mig men han later plump och kan inte riktigt de sociala svenska reglerna. Har han sett att era besökare/vänner blir besvärade?

    Jag skulle inte uppskatta om min make berättade att jag har en teknologie doktorsexamen för varje nytt par vi träffade. Jag skäms verkligen inte för min utbildning, jag kämpade ordentligt hårt för den och har ett bra jobb, men jag pratar hellre om andra saker än jobb med nya bekanta.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Förvånad) skrev 2014-10-02 14:44:51 följande:

    Jag har alltid uppfattat saken som ni här gör men efter att ha tagit del vad min man har sagt så kände jag mig ett tag som andra sortens på något sätt, att folk ser ner på mig, jag tagit åt mig min mans värderingar. Jag vet att det finns en del som tycker som han men det är inte det absoluta majoriteten. Jag tycker inte att hans uppfattning är bra för mig, det har nog skakat min värld och fått mig att må dåligt. det är kanske drastiskt att skilja sig men jag funderar på det i alla fall trivs jag inte i relationen pga av det.
    jag kan inte säga något för att ämnet är infekterat, vi har diskuterat det och varit osams om det.


    Tror att det är din man som känner sig lite sämre faktiskt. Och genom att hävda dig så hävdar han indirekt sig själv.
    Hade jag träffat dig och din man och han sagt som han gjorde hade jag tyckt att han vore väldigt märklig.
Svar på tråden Är detta möjligt?