• Anonym (Försöker förstå)

    Vilka nöjen har muslimer?

    Hej!

    Jag inser att fattigdom och misär hindrar de första muslimer från att ha roligt på dagarna. Men av det lilla jag kan och läser sådan jag inte se att man som muslim får ha roligt!?(???)

    Jag har förstått att männen kan ses på speciella kaféer för män samt ha roligt när de vill i sängkammaren med sin/sina fru/fruar. Men vad har kvinnorna för nöjen? Fåååår de ha roligt över huvud taget? Vad sysslar det med när de får tid över?

    Jag har försökt googla på det här men hittar ingen information. När man ögnat lite på de regler och riktningar de har, så verkar det inte finnas mkt att leva för. Men jag kanske har missat massor???

  • Svar på tråden Vilka nöjen har muslimer?
  • Anonym (Försöker förstå)

    Inte första....FLESTA skulle det stå! :)

  • Anonym (Försöker förstå)

    Ååååh! Stava fel igen! Inte sådan! Så kan skulle det stå!

  • amalie79

    De flesta muslimer jag känner lever ungefär samma liv som jag gör: de har fullt upp med familj, barn, studier/arbete, möjligen är lite fler av dem hemmaföräldrar och har fler barn än vi. Annars är det det vanliga: skola, skjutsa till träningar, cuper, få till lite egen motion ( många av dem promenerar mycket eller dansar zumba med mig på lokala gymmet) alltså livspusslet som det ser ut för oss alla med familj. Ingen större skillnad faktiskt.

  • Anonym (G)

    Dansar? Måste vara tråkigt att dansa utan musik. Musik är ju förbjudet enligt islam.


    amalie79 skrev 2014-10-02 11:26:08 följande:

    De flesta muslimer jag känner lever ungefär samma liv som jag gör: de har fullt upp med familj, barn, studier/arbete, möjligen är lite fler av dem hemmaföräldrar och har fler barn än vi. Annars är det det vanliga: skola, skjutsa till träningar, cuper, få till lite egen motion ( många av dem promenerar mycket eller dansar zumba med mig på lokala gymmet) alltså livspusslet som det ser ut för oss alla med familj. Ingen större skillnad faktiskt.


  • Tow2Mater

    Sitter på bryggor vid stränden och tittar på ovriga badande (utan att bada själva) har jag läst här på FL att de gor.

  • amalie79
    Anonym (G) skrev 2014-10-02 11:34:02 följande:

    Dansar? Måste vara tråkigt att dansa utan musik. Musik är ju förbjudet enligt islam.


    Sådana muslimer känner inte jag så. De har iaf slöja när de dansar, vissa av dem tar dock av den på de pass där det inte är män med. ( ibland är det några killar med på Zumban)
  • beccagranen

    Jag har några bekanta som är muslimer, och din frågeställning har kommit på tal några gånger. Mina vänner levde som andra ungdomar, utan slöja, utan daglig bedja. Dom rökte och drack, dansa till musik och klädde sig utmanande som andra ungdomar. Så ingen skillnad alls. Det enda dom var rätt hårda på, var att inte ha sex, det sparar man till sitt fasta förhållande/giftemål. Dem har sagt att fom är nya generationens muslimer, eller moderna versionen. Man anpassar sig och lever som sin omgivning, men dom har fortfarande sin tro för gud. Och jag som kristen kan förstå dem, jag är kristen, men jag varken ber eller gåri kyrkan. Jag har min tro i hjärtat.

  • Anonym (Försöker förstå)
    beccagranen skrev 2014-10-02 18:32:44 följande:

    Jag har några bekanta som är muslimer, och din frågeställning har kommit på tal några gånger. Mina vänner levde som andra ungdomar, utan slöja, utan daglig bedja. Dom rökte och drack, dansa till musik och klädde sig utmanande som andra ungdomar. Så ingen skillnad alls. Det enda dom var rätt hårda på, var att inte ha sex, det sparar man till sitt fasta förhållande/giftemål. Dem har sagt att fom är nya generationens muslimer, eller moderna versionen. Man anpassar sig och lever som sin omgivning, men dom har fortfarande sin tro för gud. Och jag som kristen kan förstå dem, jag är kristen, men jag varken ber eller gåri kyrkan. Jag har min tro i hjärtat.


    Okej jag kan förstå om muslimer som bor i Sverige har nöjen de tagit efter från oss. Men vilka har de tagit med sig från sitt hemland? Och då främst kvinnorna menar jag?
  • Anonym (Försöker förstå)
    Anonym (G) skrev 2014-10-02 11:34:02 följande:

    Dansar? Måste vara tråkigt att dansa utan musik. Musik är ju förbjudet enligt islam.


    Är musik förbjudet inom islam? Jag tror mig ha hört ganska mycket arabisk musik.
  • Anonym (Försöker förstå)
    amalie79 skrev 2014-10-02 11:26:08 följande:

    De flesta muslimer jag känner lever ungefär samma liv som jag gör: de har fullt upp med familj, barn, studier/arbete, möjligen är lite fler av dem hemmaföräldrar och har fler barn än vi. Annars är det det vanliga: skola, skjutsa till träningar, cuper, få till lite egen motion ( många av dem promenerar mycket eller dansar zumba med mig på lokala gymmet) alltså livspusslet som det ser ut för oss alla med familj. Ingen större skillnad faktiskt.


    Men vilka nöjen har de tagit efter från oss och vilka tar de med sig från sitt hemland?
  • Anonym (Försöker förstå)
    Anonym (Scottish rebel) skrev 2014-10-02 11:22:17 följande:

    Dom dricker te och äter baklavas


    Så att äta och dricka gott, dvs tillfredsställa basala behov räcker för dem?

    Hamnar långt ner på Maslows behovstrappa i så fall???
  • Anonym (på riktigt?)
    Anonym (Försöker förstå) skrev 2014-10-02 11:15:50 följande:

    Hej!

    Jag inser att fattigdom och misär hindrar de första muslimer från att ha roligt på dagarna. Men av det lilla jag kan och läser sådan jag inte se att man som muslim får ha roligt!?(???)

    Jag har förstått att männen kan ses på speciella kaféer för män samt ha roligt när de vill i sängkammaren med sin/sina fru/fruar. Men vad har kvinnorna för nöjen? Fåååår de ha roligt över huvud taget? Vad sysslar det med när de får tid över?

    Jag har försökt googla på det här men hittar ingen information. När man ögnat lite på de regler och riktningar de har, så verkar det inte finnas mkt att leva för. Men jag kanske har missat massor???


    Får man som muslim inte ha roligt? Vad menar du?

    Kvinnor får gå på cafe också.

    Kvinnor njuter av sex precis som mannen.

    När muslimska kvinnor vill ha roligt gör dom som de flesta andra kvinnor, umgås med familj och vänner, tränar, dansar, shoppar,går på cafe, går på bio, reser, målar, läser, stickar, löser korsord, ser på tv, chattar, skypar, surfar på nätet, cyklar, går på promenader, badar, simmar, slöar, går på konserter,besöker utställningar och besöker museer . Med andra ord gör muslimer som människor för övrigt.

    Vart bor du? Har du verkligen aldrig sett en muslimsk kvinna på sitta på cafe, eller gå på bio? Du vet at även om det inte står muslim i pannan på henne så kan hon vara det.

    Ja ,du har nog missat massor.
  • MaaxMaax

    Ptja, när jag hänger med mina muslimska vänner brukar vi snacka, lyssna på musik, gå på bio, spela fotboll, spela datorspel...

    Muslimer i andra länder? Fråga dom? I många länder som tex Iran finns det bra skidorter. I Malaysia kanske man hänger på stranden? 
    Konstig fråga...


    Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • manfrsthlm
    Anonym (Försöker förstå) skrev 2014-10-02 11:15:50 följande:

    Hej!

    Jag inser att fattigdom och misär hindrar de första muslimer från att ha roligt på dagarna. Men av det lilla jag kan och läser sådan jag inte se att man som muslim får ha roligt!?(???)

    Jag har förstått att männen kan ses på speciella kaféer för män samt ha roligt när de vill i sängkammaren med sin/sina fru/fruar. Men vad har kvinnorna för nöjen? Fåååår de ha roligt över huvud taget? Vad sysslar det med när de får tid över?

    Jag har försökt googla på det här men hittar ingen information. När man ögnat lite på de regler och riktningar de har, så verkar det inte finnas mkt att leva för. Men jag kanske har missat massor???


    dom äter fläsk
  • Anonym (muslimsk mamma)

    Vilken annorlunda fråga! Jag är muslim och mina nöjen är att:
    rida på ridskolan
    bio och teater med vänner
    loppisfynda kläder och gammalt romantiskt porslin
    gymma
    skogspromenader
    sticka tröjor
    baka pajer med säsongens bär
    läsa kriminalromaner
    diskutera politik ( jag gillar V och Fi)
    äventyrsbad med mina ungar
    shoppa i London
    åka skidor i fjällen

    och en massa annat!

Svar på tråden Vilka nöjen har muslimer?