• Anonym (svikare?)

    Sökt föräldraledighet vid jul

    Arbetar inom vården... Har så gjort i många år.
    För första gången har jag använt mig av föräldradagar för att få ledigt över jul.
    Har arbetat jul tidigare alltså.

    Detta har lett till diskussioner i arbetsgruppen, då vissa inte kommer bli beviljade sin semester i jul pga mig.

    En kollega undrade om jag inte kunde tänka mig dra tillbaka ansökan... men det kommer ju att leda till att jag måste arbeta i så fall...

    Ett dilemma.. jag får dåligt samvete samtidigt som det hade vart fint att få vara ledig..

    Hur resonerar ni.. som jobbar i vården? Arbetar ni alltid enligt schema ( vilket om man har fast schema kan leda till återkommande arbete över jul)
    Eller har ni tagit föräldraledighet någon gång?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-03 09:03
    Oj vad många kommentarer sen sist jag var inne... detta ämne engagerar många...

    Jag vill bara förtydliga lite...

    Jag har inte sökt föräldraledighet över jul/nyår tidigare.. utan arbetat, både dag/kväll och dubbelpass på just julafton innan. således har jag inte tidigare användt mig av fl som ett "trumfkort" tidigare.
    I år har jag ansökt om fl för att jag tror (vet) att med största säkerhet så kommer jag att få arbeta julafton igen om jag inte ansöker.

    På min arbetsplats har vi inte ett system över hur vi arbetar över storhelger.. det har gått att lösa tidigare år iom att alla har inte velat vara lediga samtidigt.

    I år har jag ansökt om fl och en annan kollega som arbetat jul ofta har slutat. Det ställer till problem.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-03 09:24
    Det känns som att de allra flesta anser att det skall vara rättvist fördelat, ledigheten under storhelger.
    Och att är man av den sorten att man återkommande söker ledigt de helgerna så är man inte schysst mot kollegorna och man får stå ut med att det snackas skit bakom ryggen på en och att chefen ger en mindre löneförhöjning?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-16 16:00
    Som ni ser i mitt tidigare inlägg så har jag bestämt mig. För att ta ut föräldraledigt i jul.
    Jag har dagar kvar.

    Och jag har inte satt det i system att vara ledig över jul tidigare. Utan arbetat mycket kring jul och nyår, och andra högtider med.

    Men i år blir det inte så. Jag kommer att vara ledig.
    Både min chef och schemaläggare förstod mig då de vet att jag arbetat.

    Sen löpte denna tråd på och blev till en diskussion om hurvida man bör/får använda sig av rätten att ta ut föräldraledighet överhuvudtaget. Särskild irritation riktades mot de föräldrar som tog ut ledigt år efter år.

    Det började även pratas om att man i rekrytering bör tänka på att inte anställa en fertil kvinna som kan tänkas försöka bli mamma???

    Vad är detta? Hur solidariska är vi mot varandra när vi resonerar så? Jag blir nästan matt.

    Det är väl inte enbart kvinnor som vill vara hemma med sina barn vid högtider? Även män vill det... Känns som att en del av er här bara vill spy ur er skit på folk som faktiskt ser till sina rättigheter.

    Jag anser och många med mig att frågan bör lämnas över till arbetsgivaren som år efter år kommer med ett minimum krav på hur många ordinarie som ska vara inne på ett visst pass. Om man ordnade med mer kompetent och framförallt upplärd vikariestab så kunde fler vara lediga.

  • Svar på tråden Sökt föräldraledighet vid jul
  • stinamaräng

    Jag har talat om för mina kollegor att jag kommer utnyttja min rättighet att ta ut ledighet på julafton pga av att jag har laglig rätt till det.. Vad de tycker om det ger jag tusan i faktiskt..

  • Anonym (Dum regel)

    Jag tycker det är en dum regel, att f-ledighet ska gå före annan ledighet. När man väl har börjat arbeta igen så ska f-ledighet betraktas som vilken ledighet som helt, dvs det ska beviljas rättvist och i mån av möjlighet.

    Som det är nu kan någon som har f-ledighetsdagar att ta ut, alltid få ledigt på helgdagar medan andra inte får det. Orättvist.

    Det är bland annat detta som gör att  småbarnsmammor är så oattraktiva på arbetsmarknaden.

  • Poledra

    Vad gör att de tycker att de har större rätt att vara lediga? Hade du gjort likadant varje år hade jag kanske förstått dem men nu verkar det ju inte så...

  • Anonym (svikare?)
    stinamaräng skrev 2014-10-02 11:20:16 följande:

    Jag har talat om för mina kollegor att jag kommer utnyttja min rättighet att ta ut ledighet på julafton pga av att jag har laglig rätt till det.. Vad de tycker om det ger jag tusan i faktiskt..


    Okej.. så stark önskar jag att jag vore.. Funderar alldeles för mkt på det.. men det är ju en rättighet man har som förälder.. så egentligen borde man utnyttja den utan dåligt samvete..
  • Anonym (svikare?)
    Poledra skrev 2014-10-02 11:26:57 följande:

    Vad gör att de tycker att de har större rätt att vara lediga? Hade du gjort likadant varje år hade jag kanske förstått dem men nu verkar det ju inte så...


    De menar väl på att jag har stora barn (5 och 8) och att jag iom det borde kunna arbeta.

    Som sagt detta är första gången jag utnyttjar möjligheten.
  • Anonym (svikare?)
    Anonym (Dum regel) skrev 2014-10-02 11:26:57 följande:

    Jag tycker det är en dum regel, att f-ledighet ska gå före annan ledighet. När man väl har börjat arbeta igen så ska f-ledighet betraktas som vilken ledighet som helt, dvs det ska beviljas rättvist och i mån av möjlighet.

    Som det är nu kan någon som har f-ledighetsdagar att ta ut, alltid få ledigt på helgdagar medan andra inte får det. Orättvist.

    Det är bland annat detta som gör att  småbarnsmammor är så oattraktiva på arbetsmarknaden.


    Som det är nu, finns denna möjlighet för föräldrar. Kan tyckas orättvist ja, men nu är det så.

    Alla ser ju till sitt, det är ju inte så att mina kollegor vill arbeta julen med mig om jag nu skulle arbeta, de vill ju vara lediga istället för mig.

    Hade min man arbetat i ett yrke med sådana arbetstider så tror jag även han uttnyttjat denna rätt ibland..
  • stinamaräng

    Dessa regler finns pga av en anledning, för små barns skull.. Inte kul att behöva fira jul utan mamma.. Sen om andra tycker reglerna är dumma orättvisa eller har andra åsikter om dem är ju inget du behöver bry dig om.. Stå på dig bara, du har laglig rätt och du har ju verkligen inte satt det i system heller..

  • Anonym (svikare?)

    Går inte att komma ifrån att det är orättvist.. verkligen.. att möjligheten finns för småbarnsföräldrar att göra så här.

    Men det är också under en begränsad tid det finns möjlighet att göra på detta sätt.

    En del jag arbetat jag arbetat med genom åren har varit av den uppfattningen att inom vården bör man som arbetstagare inte använda sig av möjligheten till föräldraledigheten... låta den frysa inne så att säga av respekt för sina kollegor... ?

    Är det rätt då?

    Finns väll inga rätt eller fel här... känslig fråga men för egen del kommer jag inte vara "sur" på yngre kollegor som i framtiden uttnyttjar rätten att vara ledig med sina barn.

  • Anonym (Dum regel)
    Anonym (svikare?) skrev 2014-10-02 12:09:00 följande:
    Som det är nu, finns denna möjlighet för föräldrar. Kan tyckas orättvist ja, men nu är det så.

    Alla ser ju till sitt, det är ju inte så att mina kollegor vill arbeta julen med mig om jag nu skulle arbeta, de vill ju vara lediga istället för mig.

    Hade min man arbetat i ett yrke med sådana arbetstider så tror jag även han uttnyttjat denna rätt ibland..
    Klart alla vill vara lediga till jul, men någon måste jobba och då blir det mest rättvist om man skiftas om. På en arbetsplats är man flera som måste samarbeta, då kan man inte bara se till sitt.

    Nu vet jag inte hur det är i ditt fall om du brukar vara ledig till jul eller inte, brukar du inte det så är det självklart att du ska kunna vara ledig.

    Bara för att en regel finns som gynnar en, måste man inte dra nytta av den. Man kan vara solidarisk mot sina arbetskamrater. Ofta är det samma mammor som sedan gnäller när chefen påpekar att de är borta mycket/vabbar osv, som gärna vill utnyttja sina rättigheter.
  • Mrs Moneybags

    Det står ju var och en fritt att spara dagar.

    Jag förstår dina kolleger, men du får väl säga att just den här julen är extra viktig för dig och att du mer än gärna kompenserar påsk, midsommar mm nästa år...

Svar på tråden Sökt föräldraledighet vid jul