• MeAndBaby

    Kört fast, är han inte redo?

    Nu har vi torrtränat sedan i våras med vår son som fyller 3 år i december. Det går jättebra hemma i lägenheten om han får gå med naken underkropp. Då går han på eget initiativ och sätter sig då han känner att han är kissnödig (och ibland även bajsnödig), eller säger till oss.

    Men sätter vi på ett par byxor så är det som att han antingen glömmer bort att han inte har blöja, eller så tror han att han inte behöver gå på toa när han har byxor. Dock så märker han ju när han är blöt och tycker det är obehagligt. Kalsonger enbart funkar något bättre, men inte helt 100 med det heller.

    Vi har kört med en liten belöning varje gång det kommer nåt i toan (han har en egen toaring och pall). Men att fråga om han behöver gå och kissa eller om vi ska gå och prova är lika med protester. Han vill absolut inte och har inte tid, och i nästa minut har det kommit kiss i byxan (och vår säng, soffa, matta eller var han nu råkar befinna sig). Så han är oftast nödig om man väl lyckas muta med honom upp på toan.

    På förskolan har vi inte vågat prova utan blöja än, så det är förstås bekvämt för honom att ha blöja på sig där, och han har inget emot det. Samma sak om vi är utanför hemmet, då blir det blöja, vilket såklart blir väldigt inkonsekvent. Men hur gör man om man är bortbjuden och han går utan bjöja under byxorna, när han inte vill gå och prova och man inte kan låta honom vara i möblerna med risk för olycka? Blir ju ohållbart.

    Vi står och stampar på samma ställe nu, och nån gång måste han ju börja med byxor utan blöja.Är han inte redo att ta bort blöjan än? Ska vi köra med blöja helt och hållet ett tag till eller ta bort den helt (undantag vid sovning)? Detta mellanting bli ju en aning förvirrat.

  • Svar på tråden Kört fast, är han inte redo?
  • Whitetrash86

    fast han är knappt 3år.

    ni får själva gå med honom till pottan regelbundet så att han kan kissa. eller iaf fråga... klart han glömmer bort, vilken unge gör inte det? 
    Och fortsätta så tills att det blir en rutin för honom. 

  • MeAndBaby

    Ja självklart, men det är just det där med oviljan när man frågar el säger "Kom så går vi och ser om det kommer nåt kiss". Samt att det går så bra utan byxor. ..


    Whitetrash86 skrev 2014-10-02 12:56:08 följande:

    fast han är knappt 3år.

    ni får själva gå med honom till pottan regelbundet så att han kan kissa. eller iaf fråga... klart han glömmer bort, vilken unge gör inte det? 

    Och fortsätta så tills att det blir en rutin för honom. 


  • Whitetrash86
    MeAndBaby skrev 2014-10-02 13:07:58 följande:

    Ja självklart, men det är just det där med oviljan när man frågar el säger "Kom så går vi och ser om det kommer nåt kiss". Samt att det går så bra utan byxor. ..


    tja, då är han troligtvis inte riktigt redo för det. Min som fyller 3 i februari. Jag kan knappt få honom att gå utan blöja utan att han brister ut i panik.
    Viktigast för mig är att han känner sig trygg.
  • Mother of 4

    Vi har aldrig tränat våra barn, helt plötsligt var de bara mogna. det kommer, ingen panik.

    Hade kört på blöja om han vill ha det tills han själv vill sluta.

  • MeAndBaby
    Mother of 4 skrev 2014-10-02 13:58:47 följande:

    Vi har aldrig tränat våra barn, helt plötsligt var de bara mogna. det kommer, ingen panik.

    Hade kört på blöja om han vill ha det tills han själv vill sluta.


    Hur gamla har de varit då? Jag är lite rädd att han ska tycka det är så bekvämt med blöja att det dröjer säkert ett år till :-S

    Det är ju lite frustrerande för alla oss att det funkar så bra när han går halvnaken. Och man vill ju inte, när han går med byxa utan blöja, att påminnandet ska bli till negativt tjat. Vilket det är på god väg att bli eftersom han inte vill prova toalettbesök då. Samtidigt vill han helst ha byxor på och inte gå runt med rumpan bar (såklart). Vilket resulterar i ett ständigt tvättande av kläder, sängkläder, mattor, you name it.

    Borde vi muta mer? T ex "Om du bara provar att kissa/bajsa så får du ett klistermärke/kex."?
  • Mother of 4

    Sönerna var några månader över 3 år, sen hade de nattblöja något år till.

    Dottern var 2 år och 8 månader. Hade nattblöja länge då hon var sängvätare.

    Yngsta är drygt 2 och visar inget intresse sv pottan what so ever så låter det vara.

  • Mellanmjölkens land

    Har ni testat med lösa byxor men utan kallingar? Har hört att det ska funka för en del. Gärna byxor i ren bomul eftersom de suger upp kisset ordentligt så att man kanske slipper en pöl

  • scanmia

    Vi har precis samma situation med dottern. Hon är helsäker och missar inte en enda gång när hon är naken, men minsta lilla underbyxa och så kissar hon på sig. Hon är nu snart 2 1/2 år och det har varit ganska oförändrat sedan hon själv (tro mig - jag hade aldrig frivilligt påbörjat potträning vintertid!) hittade pottan någon gång i början på året... Jag har inte bråttom eller så, men jag trodde verkligen att hon skulle klura ut hur det låg till över sommaren. Hon drar bara glatt av sig de blöta byxorna och fortsätter dagen som nakenfis.

    Jag följer tråden och ser om du får några bra tips!

  • MeAndBaby
    Mellanmjölkens land skrev 2014-10-02 21:53:44 följande:

    Har ni testat med lösa byxor men utan kallingar? Har hört att det ska funka för en del. Gärna byxor i ren bomul eftersom de suger upp kisset ordentligt så att man kanske slipper en pöl


    Ja han har pyjamasbyxor i bomull när han går utan blöja.
Svar på tråden Kört fast, är han inte redo?