• eliin123

    Tona slingat hår?

    Hejsan!
    I våras slingade jag mitt mellanblonda hår, i ljusa slingor. Mitt hår går ner till brösten ungefär, och jag funderar på att tona mitt hår lite mörkare. Jag har köpt 2 paket med Loreal Paris casting creme gloss i nummer 600 dark blonde. Tror ni det skulle funka? Har även hört att om man tonar ett blonderat hår kan det bli grönt, stämmer det? 

  • Svar på tråden Tona slingat hår?
  • yanni

    Om man färgar ett hår ifrån blont till brunt så ja de kan bli grönt.

    Titta vilka färger som är upp byggnads färgen röd/grön/blå.

    Hur mkt mörkare ska du göra det?

    För att hindra grön nyans i håret så ska du använda dig utav röda nyanser i det bruna då de röda pigmenten endast atackerar de gröna pigmenten och kommer inte bli rött

  • eliin123

    Okej, men sök på "loreal Paris casting creme gloss 600 dark blonde". Har köpt den, tror du den blir bra?

    Har svårt att se vad som har rött i sig och inte.. :)

  • yanni

    Jätte svårt att se på bilden när man googlae ifrån mobilen är på jobbet.

    Finns många frågor för mig hur ljus är du nu?

    Hur länge sen var det du gjorde slingor senast?

    Det enda jag kan säga är att testa blir det grönt så köper du en toning i en nyans ljusare och som har lite rött leta efter kastanj eller koppar så kan du ha i den efter så kommer de röda att försvinna iaf

  • Fjärilslarv

    kan säkert fungera, dock så kanske de gamla slingorna syns som skiftningar.
    Glöm inte att be om ursäkt till djuren som har fått utstå övergrepp för att du ska ha din hårfärg.

  • eliin123

    Min naturliga hårfärg är mellanblond, och jag slingade ljusa slingor i april. :) Hjälper det att ha i lite inpackningar och så 2-3 ggr innan jag färgar mitt hår?

  • yanni

    Toning är en så mild behandling för håret så att de ska bli så inpackning är inte ett måste.

    Att ha slingor innan kommer bara ge toningen naturliga slingor.

    Jag tror att de kommer bli bra med den färgen.

    Men tänk på vad du använt för schampo innan och efter för att bevara färgen då schampon du köper i dagluvaruhandeln tvättar ut färgen fortare.

    För att få en mer hållbar toning hade jag rekommenderat en intensiv toning istället.

    Men testa med den du har, jag tycker alltid de färgerna man köper i butik är väldigt osäkra man vet aldrig riktigt vad man får.

    Jobbar son frisör i Stockholm och vet inte hur de är där du bor men jag säljer sådan intensiv tonng man har på salong i hemma bruks förpackningar.

  • eliin123

    När jag läste på paketet stod det visst intensiv toning :) Så du tror inte att det kan bli grönt?


    Får hoppas på att det blir bra :)

  • Duckan

    Jag körde i askblond färg på mitt blonderade hår och det blev skiftningar i grönt.
    Häromdagen var jag hos frissan och slingande mig och hon körde i ask igen (hade jag vetat hade jag sagt nej) och tonade och japp, håret är grått och grönt igen.

  • yanni

    Jag tror verkligen inte de är någon större fara.

    Men risken finns att färgen inte fäster men grönt, ja de finns en chans att de blir det, det är jätte svårt att veta men om du inte testar får du aldrig veta.

    Som sagt skulle de bli grönt så köp en toning som är lite ljusare men som har röda pigment i sig då neutraliserar de de gröna.

    Som jag sa innan jag personligen litar inte på dessa hemma färger då jag sett hemska resultat men har även sett jätte fina resultat.

    De viktigaste är väl att du ser till att du verkligen får i hela håret så de inte blir fläckigt, tänk även på att dessa färger spec på ett blont hår lätt ser urtvättade ut.

Svar på tråden Tona slingat hår?