• Anonym (Undrar)

    Använda presenter man fått av ex

    Vad tycker ni, är det OK att fortfarande använda smycken man fick av ex-pojkvännen efter det att förhållandet tagit slut?

    Har fått massor av fina Michael Kors-smycken och andra lite dyrare smycken av mitt ex under åren, saker som jag fortfarande tycker är supersnygga! Jag vill ju fortfarande kunna använda grejerna, men känner mig nu väldigt ambivalent när det gäller huruvida man "kan" göra så eller inte.

    Å ena sidan känns det som att jag inte kan använda dem eftersom att jag just fick dem utav honom. Det känns ju lite pinsamt kanske om jag skulle stöta på honom någonstans nu och har ser att jag fortfarande har på mig smyckena och får för sig att jag "inte kommit över honom" eller något sådant. Eller om jag går på en dejt med en ny kille och bär exets smycken.. kanske blir lite konstigt, jag vet inte.

    Å andra sidan känns det ju lite fjantigt att inte kunna använda fina, och faktiskt ganska dyra smycken som jag tycker är jättefina bara för att jag fått dem av en viss person. Detta är ju mina favoritsmycken som jag burit till vardags nu under lång tid, det känns konstigt nu att jag inte kan ha dem längre bara för att det tagit slut.

    Jag kan ju förstå att man efter ett uppbrott gör sig av med sentimentala saker. Typ små gulliga brev, smycken där namn är ingraverade, gosedjur och sånt. Allt sånt har jag också slängt! Men smyckena har inte något sentimentalt värde för mig så, jag tänker mer på dem som "mina smycken" än någonting som jag fått av honom.

    Funderar på att sälja smyckena på blocket och köpa nya som inte har någon koppling till exet. Fast då skulle jag nog ändå vilja ha smycken som såg nästan likadana ut som de jag fick av exet, då jag verkligen älskar modeller haha! Åh, önskar verkligen att jag hade fått smyckena av någon annan än just han, så hade jag inte haft det här problemet!

    Vad har ni gjort med presenter ni fått av gamla ex? Och då menar jag främst sådana saker som man använder rätt ofta, typ vardagssmycken, kläder, skor osv.

  • Svar på tråden Använda presenter man fått av ex
  • Påven Johanna

    Jag har använt allt. Och inte har jag slängt något av det du kallar sentimentala saker heller. Sådana saker tillhör mitt liv och är värdefulla minnen. Jag använder allt jag gillar, inklusive sådant som min mans exfru köpt eller gett till honom. 

    Ditt resonemang är i mitt tycke otroligt barnsligt. 

  • Julligulli

    Enda gången jag slängt (och sålt) saker efter ett ex var när jag röjde ut en psykopat ur mitt liv. Annars har jag sparat även kärleksbrev, småprylar och annat. Saker som jag faktiskt tycker är snygga och gillar, eller sånt som är praktiskt förstår jag inte vitsen med att göra mig av med.

    Å andra sidan är jag en notorisk ekorre som spar på allt så...

  • Lena

    Så länge det inte är förlovnings- eller vigselring ser jag inte problemet.

  • Nyfiken gul

    Jag har åtskilliga smycken efter gamla ex , kläder, parfymer , böcker och annat. Jag har ju trots allt varit gift förut och varit sambo förut.

    Det skulle innebära att jag får slänga mitt hem typ....  

    Jag använder saker så länge det inte handlar om verkligen känslomässiga saker som just gamla förlovningsringar eller liknande.  sånt bär man verkligen inte .

    Men prylar är ju  just bara prylar, och jag har inget behov av att förklara varje liten pryl för min nuvarande make. Jag använder dom saker jag har för att dom är praktiska eller snygga eller helt enkelt bara ingår i mitt hem/bohag.

    Varför skulle jag behöva förklara mina smycken för min man?  

    Jag lägger mig heller inte i vad min man har för saker och smycken. Han har självmant sålt sina gamla förlovningsringar , men andra smycken använder han emellanåt och jag frågar inte varifrån dom kommer . Det är inte min sak helt enkelt.

     


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Idun

    Ser du det som vanliga snygga smycken eller som "åh mitt fina halsband.. jag minns när jag fick det avXXX". Om jag skulle tänka på mitt ex när jag såg smyckena skulle jag inte behålla dem. Om jag kan ha dem utan att koppla smyckena till honom skulle jag behålla.

Svar på tråden Använda presenter man fått av ex