• Äldre 3 Oct 17:47
    3982 visningar
    32 svar
    32
    3982

    Varför får man absolut inte köpa ut?

    I Sverige är vi så dödens hårda på det här med alkohol, varför i hela världen är vi det??? Man får inte ens servera ett glas vin till en 17 åring på resturang!

    Vad är grejen egentligen? Hela Europa skrattar åt det här.

  • Svar på tråden Varför får man absolut inte köpa ut?
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 3 Oct 17:52
    #1

    Det beror på att det är mycket farligare att dricka innan kroppen och hjärnan är färdigutvecklad. Jag tror inte att Europa skrattar åt oss, snarare håller många länder på att ta efter oss när det gäller åldersgränser. 

  • Alexan­dre Nayle
    Äldre 3 Oct 17:56
    #2

    Hela Europa skrattar åt att man inte kan köpa en mellanöl när och var man vill i Sverige. Eller de skrattar på avstånd - när de befinner sig här så tycker de att det suger.

  • Anonym (LOL)
    Äldre 3 Oct 18:00
    #3

    För mig är det inte viktigt att få ett godkännande av övriga Europa när det gäller mina barn och deras alkoholintag.

    Alkoholmissbruk är ett stort folkhälsoproblem i Europa, varför skulle vi vilja importera övriga Europas taskiga syn?

  • Äldre 3 Oct 18:01
    #4
    Mascaraklumpar skrev 2014-10-03 17:52:19 följande:

    Det beror på att det är mycket farligare att dricka innan kroppen och hjärnan är färdigutvecklad. Jag tror inte att Europa skrattar åt oss, snarare håller många länder på att ta efter oss när det gäller åldersgränser. 


  • Anonym (Larv)
    Äldre 3 Oct 18:23
    #5

    Det är typiskt svenskt larv. Precis som om att en 17-åring inte dricker ändå.

  • Carouu­w
    Äldre 3 Oct 18:27
    #6
    Anonym (Larv) skrev 2014-10-03 18:23:02 följande:
    Det är typiskt svenskt larv. Precis som om att en 17-åring inte dricker ändå.
    Håller med. Jag låter min 17-åring dricka vin hemma till måltider när vin är ett naturligt inslag. Som vid bättre måltider. 
  • Äldre 3 Oct 18:27
    #7
    Anonym (Larv) skrev 2014-10-03 18:23:02 följande:

    Det är typiskt svenskt larv. Precis som om att en 17-åring inte dricker ändå.


    Du tror inte att fler skulle dricka och dricka mer om det var lagligt att servera 17åringar alkohol? Vad tycker du skulle vara en lämplig gräns då?
  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 3 Oct 18:30
    #8

    Oj skrattar de åt oss?? Jamendå MÅSTE vi ju ändra oss i frågan... För det är ju jätteviktigt vad andra tycker...

  • Äldre 3 Oct 18:31
    #9
    Carouuw skrev 2014-10-03 18:27:27 följande:

    Håller med. Jag låter min 17-åring dricka vin hemma till måltider när vin är ett naturligt inslag. Som vid bättre måltider. 


    Det har ju visat att majoriteten av barn som blir serverade alkohol i hemmet dricker mer när de är utanför hemmet.
  • Anonym (Larv)
    Äldre 3 Oct 18:36
    #10
    Akua skrev 2014-10-03 18:27:51 följande:
    Du tror inte att fler skulle dricka och dricka mer om det var lagligt att servera 17åringar alkohol? Vad tycker du skulle vara en lämplig gräns då?
    Tjaa, vem vet. Låt föräldrarna ta det beslutet ihop med sin 17-åring istället för att staten ska bestämma det. Fast så är det ju i och för sig redan så dom kan lika gärna ta bort den där lagen. LARV!

    gräns, jag vet inte, bör det ens finnas en? Föräldrar som är så pantade att dom super ner sin 12-åring lär ju göra det i vilket fall så. Vad är genomsnittsåldern för alkoholdebut i Sverige? Sätt gränsen där i kring då i så fall kanske.

    Realism kan vara nyttigt tror jag.
Svar på tråden Varför får man absolut inte köpa ut?