• Camille

    IVF oktober

    Någon mer som ska göra IVF-behandling i oktober och vill följas åt?
    Jag ska börja min tredje behandling nästa vecka.

  • Svar på tråden IVF oktober
  • Simsalabim

    Camille:

    Vad spännande! Hoppas att allt går vägen. Jag har redan genomgått en avbruten ivf och precis avslutat min andra. Just nu är jag en ruvare. Om två veckor får vi se om det lyckades, om inte påbörjar vi en ny så fort det är möjligt. Vid äggplockningen fick vi ut 7 äggblåsor med sex ägg varav fem blev befruktade. Läkaren var mycket förvånad över våra så kallade toppembryon. Jag har minst två missfall i bagaget, har inga tidigare barn och är 40!

    Önskar dig lycka till med din ivf!

  • Etta

    Hej! Jag ska börja spreja med nässprej imorgon. Det är vårt första IVF-försök så det är både spännande och nervöst! Var i behandlingen är du?

  • Etta

    ...och lycka till simsalabim! Hoppas det går vägen denna gången! Hur kom det sig att du fick avbryta sist?

  • Linda8110

    Hej!

    Vårt första IVF försök pågår just nu. Tog sista sprutorna igår och ikväll väntar Ovitrellen. Äggplock på måndag!

  • Simsalabim

    Etta: tack och lycka till själv :) Jag fick avsluta pga att läkaren inte var tydlig med sina instruktioner. Trots alla papper med information om processen så lyssnade jag mer på vad läkaren sade. Jag tog sprutor med Puregon och missade att jag senare skulle ta både Puregon och den andra sprutan parallelt.

    Men du gick vi igenom hela processen felfritt. Nu tar jag Lugesteron morgon och kväll fram till testdagen.

    Jag mådde fint under hela processen. Efter äggplock är jag dock fortfarande något öm runt de förstorade äggstockarna.

    Hur har det gått för dig Linda8110?

  • Linda8110
    Simsalabim skrev 2014-10-05 06:57:12 följande:

    Etta: tack och lycka till själv :) Jag fick avsluta pga att läkaren inte var tydlig med sina instruktioner. Trots alla papper med information om processen så lyssnade jag mer på vad läkaren sade. Jag tog sprutor med Puregon och missade att jag senare skulle ta både Puregon och den andra sprutan parallelt.

    Men du gick vi igenom hela processen felfritt. Nu tar jag Lugesteron morgon och kväll fram till testdagen.

    Jag mådde fint under hela processen. Efter äggplock är jag dock fortfarande något öm runt de förstorade äggstockarna.

    Hur har det gått för dig Linda8110?


    Vad tråkigt att de ej var tydliga. På Huddinge fick vi bra info men framför allt ett jättebra schema där allt stod från dag till dag. Man glömmer ju ganska snart vad de säger muntligt med alla siffror, dagar och sprutor så schemat har varit toppen. Sen har jag dessutom varit på koll nästan varannan dag. Så nöjd med dem hittills!

    Jag har mått/mår väldigt dåligt under denna process. Extremt svullen, ont, illamående och trött. Jag har en väldigt känslig kropp så det var ganska väntat, men ändå en utmaning när man aldrig gått igenom något sådant förut. Skräckblandad förtjusning inför plocket imorgon. Längtar efter att "bli av med" svullnaden men är samtidigt livrädd för proceduren.
  • Simsalabim

    Linda8110: Bra att du är nöjd med kliniken :) Tråkigt att du inte mår bra. Det vänder nog hoppas vi på!

    Jag läste många bloggar om upplevelser från äggplockning. Likt dig var jag också orolig och vaknade med stressad mage på morgonen för äggpl. På kliniken möttes vi av en jättetrevlig lugn sköterska som tog hand om oss. Hon satte dit en "venkateter" i armen. Jag tittar alltid bort när de sticker i min arm och tänker att det snart är över. Jag fick något lugnande i tabl.f. också direkt när vi anlände. Vid äggplockningen fick jag genom katetern något som gjorde mig lite sömnig och sedan tror jag att jag fick morfin. Det blev svårt att fokusera blicken. Det kändes bara som några små stick när de tömde äggblåsorna. Inte heller svåra stick. Det gick otroligt smidigt och professionellt till. Sedan fick vi stanna för observation i två timmar. Åt en smörgås och var tvungen att gå på wc för att se att det går att tömma urinblåsan utan problem. Hoppas att det låter lugnande och oroa dig inte allt för mycket nu. Det kommer att gå bra :)

  • Linda8110
    Simsalabim skrev 2014-10-05 10:39:18 följande:

    Linda8110: Bra att du är nöjd med kliniken :) Tråkigt att du inte mår bra. Det vänder nog hoppas vi på!

    Jag läste många bloggar om upplevelser från äggplockning. Likt dig var jag också orolig och vaknade med stressad mage på morgonen för äggpl. På kliniken möttes vi av en jättetrevlig lugn sköterska som tog hand om oss. Hon satte dit en "venkateter" i armen. Jag tittar alltid bort när de sticker i min arm och tänker att det snart är över. Jag fick något lugnande i tabl.f. också direkt när vi anlände. Vid äggplockningen fick jag genom katetern något som gjorde mig lite sömnig och sedan tror jag att jag fick morfin. Det blev svårt att fokusera blicken. Det kändes bara som några små stick när de tömde äggblåsorna. Inte heller svåra stick. Det gick otroligt smidigt och professionellt till. Sedan fick vi stanna för observation i två timmar. Åt en smörgås och var tvungen att gå på wc för att se att det går att tömma urinblåsan utan problem. Hoppas att det låter lugnande och oroa dig inte allt för mycket nu. Det kommer att gå bra :)


    Tack! Uppskattar verkligen positiva berättelser :) Grejen är den att jag även har vestibulit så jag har ont "där nere" redan innan någon är där och petar. Gör mig extra nervös. Men jag känner mig som en sjukt stark kvinna efter hela denna resa så jag är taggad!
  • Camille

    Hej på er !
    Simsalabim lycka till med ruvningen! Skönt att sista omgången gått bra. Fick ni några ägg till frysen? Lite jobbig tid psykiskt under ruvningen när man växlar mellan hopp och förtvivlan har jag tyckt. Hur hanterar du ruvningen?

    Etta: spännande med första försöket! Vilka hormonsprutor ska du ta? Jag ska ta menopur. De har ökat min dos för varje försök så nu ska jag börja på 225ie.

    Linda8110: lycka till med äggplocket imorgon! Det går ju alltid att be om lite extra lugnande och smärtstillande om det känns oroligt. Mina tidigare äggplock har gått bra. Upplevde inte att det gjorde särskillt ont. Blev dock väldigt öm i magen efteråt men det går ju över. Bra att du är nöjd med kliniken!

  • Linda8110
    Camille skrev 2014-10-05 12:40:41 följande:

    Hej på er !
    Simsalabim lycka till med ruvningen! Skönt att sista omgången gått bra. Fick ni några ägg till frysen? Lite jobbig tid psykiskt under ruvningen när man växlar mellan hopp och förtvivlan har jag tyckt. Hur hanterar du ruvningen?

    Etta: spännande med första försöket! Vilka hormonsprutor ska du ta? Jag ska ta menopur. De har ökat min dos för varje försök så nu ska jag börja på 225ie.

    Linda8110: lycka till med äggplocket imorgon! Det går ju alltid att be om lite extra lugnande och smärtstillande om det känns oroligt. Mina tidigare äggplock har gått bra. Upplevde inte att det gjorde särskillt ont. Blev dock väldigt öm i magen efteråt men det går ju över. Bra att du är nöjd med kliniken!


    Tack för lycka till! Jag är jättenervös samtidigt som jag är cool lugn. Känns som om att det är oundvikligt att vara nervös men å andra sidan så är jag så fokuserad på målet så jag gör vad som helst för att nå dit.
Svar på tråden IVF oktober