• Anonym (FörargadÄktaMan)

    Min frus familj gör mig ibland väldigt ledsen/sårad/arg

    Jag är gift sedan cirka fem år med världens underbaraste kvinna och vi har en fyraårig dotter. Vi har både barn från tidigare förhållande och det mesta är verkligen frid och fröjd.

    Men det finns ett nästan akut problem är med vissa delar av hennes familj.
    Hennes ex är en reko man och vi kan träffas och till och med umgås ibland.
    Visst känns det inte alltid helt naturligt men det fungerar.

    Problem 1 är att min frus föräldrar ofta väljer att fira högtider och födelsedagar men honom istället för sin dotter (min fru och indirekt mig).
    Det har hänt att de sent ställt in att komma på t.ex. julafton för att man senare får reda på att det firat det med hennes ex.
    Ibland men inte alltid kan det delvis förklaras av att barnbarn varit där (men aldrig fler än hos oss).

    Problem 2 är ännu större och det är min frus yngre syster.
    Tydligen så gick inte hon och mitt frus ex alltid jämnt trots att han är kolugn och aldrig säger ett ont eller elakt ord.
    Men i samband med skilsmässan verkar det som hon (systern) närmast vill gifta sig med honom.
    Samtidigt vägrar hon hälsa på mig.
    Vid sammankomster där hon dykt upp även fast jag varit med så går hon runt och kramar människor som hon aldrig tidigare träffat (t.ex. gäster till grannar) medan hon aktiv inte hälsar (med ord eller ens nick) eller talar med mig.
    Man undra vad andra ska tro...

    Nu när hon flyttat närmare och ska fylla år ville jag verkligen bita ihop och stötta min fru genom att följa med på ett mycket enkelt firande.
    Det var det min fru verkligen ville.

    Men efter kommunikation via chatt mellan min fru och hennes syster så konstaterades att jag inte var välkommen (och egentligen inte heller några av barn förutom det som min fru har med sitt ex).


    Mina känslor är en blandning av ilska och sorg.
    Det värsta är att jag mår så dåligt av detta att så fort när jag pratar med min fru om detta så blir det tokigt.
    Det är inte hennes fel och hon behöver stöttning men jag klarar inte av ett ge den till henne för jag mår så dåligt själv av det.

    Har någon smart person råkat ut för detta och/eller har ni några goda råd?!

  • Svar på tråden Min frus familj gör mig ibland väldigt ledsen/sårad/arg
  • Masken84

    Skulle be frun prata med familjen och säga att det inte är ok att du blir behandlad så och räcker inte det får du ryta i och visa lite stake!

  • Tecum

    Strunta i att umgås med den delen av din frus släkt! Varför ska du truga dem, passar det inte kan det vara. Varför lägga så mycket energi på detta att du mår dåligt? Men anklaga inte din fru, man väljer inte sina föräldrar och syskon.
    Det hon borde göra är att antingen säga till på skarpen eller bryta med dem hon också och bara umgås formellt när det är nödvändigt.

  • sextiotalist

    Åh, vilket dilemma. 
    Jag hade nog i din systers skor inte kommit. Det hade varit skillnad om du varit otrevlig och betett dig illa, men jag misstänker att så inte är fallet.
    Men är du en normaltrevlig person och ändå fryses ut, så hade jag nog inte satt min fot hos systern utan min sambo/man
    Man behöver inte gilla dig, men man ska ha så mycket hyfs att man bjuder dig ändå.

  • Anonym (------)

    Det är fint att du vill stötta din fru ts men i ärlighetens namn borde hon stötta dig också

  • Äntligenfri

    De beter sig mycket illa och de skadar därmed alla, inklusive barn och sig själva.
    Kräv att frun säger ifrån. Endera får de bete sig okej annars får de avstå från ert sällskap.
    Man kan tro att det vänder, men det gör det inte, tro mig jag vet. Tyvärr gäller det alla. Man måste visa att man inte accepterar detta. Man får inte på något sätt låta det kantra till att gälla att du skulle vara orimlig på något sätt, utan i detta fall beter de sig illa. Om det är något bör de som vuxna kunna berätta det så att det går att reda ut. Annars kan de dra på trissor.

Svar på tråden Min frus familj gör mig ibland väldigt ledsen/sårad/arg