• Äldre 6 Oct 15:32
    1801 visningar
    4 svar
    4
    1801

    Trotsiga och Gapiga Tvillingar?

    Hej,

    Nån mer här som har tvillingar - som är extremt högljudda och gapiga?
    Mina tvillingar är 3 år och deras beteende blir bara värre. Jag trodde det skulle vända - men deras trots mot mig är extremt.
    Dom testar mina gränser till jag blir skogstokig.
    Dom gapar och är högljudda och lyssnar inte överhuvudtaget på vad jag säger. Dom stissar upp varandra hela tiden och kan aldrig sitta still tillsammans och tex. slappna av å titta på film.
    Börjar en gråta - gråter den andre. Blir den ena arg - gör den andre detsamma.
    Ibland bråkar dom men oftast gaggar dom ihop sig mot mig och bara driver mig till vansinne genom att bara ignoera allt jag säger. Det kan vara saker som - spring inte iväg, sitt ordentligt när du äter och stå inte på stolen, släng inte alla kläderna ut från garderoben, stoppa inte den leksaken i munnen..Bara tjat tjat tjat men dom lyssnar aldrig...
    Jag försöker att andas men oftast så blir jag arg och försöker prata dem till rätta men det spelar ingen roll för dom har bestämt sig för att bara ignorera mig.
    När vi åker bil - så tar dom alltid (nästan) av sig bältet, bråkar med varandra, gapar och skriker om att nåt är fel på jackan och man kan nästan inte koncentrera sig på bilkörningen.

    När vi är iväg nånstans, tex på stan, springer dom åt varsitt håll och bara gapar och river i klädställningarna.

    Jag har en dotter på 5 år också, och hon börjar ibland liksom ryckas med i deras beteeende... Vilket gör mig helt matt...

    Hur gör jag för att ändra deras beteende?
    Hur gör jag för att ändra mitt beteende? För jag känner att det enda jag gör är att gapa och vara arg, och det VILL JAG  INTE...

    Hur får jag energi till att kunna styra upp dessa små vilddjur?
    Hur gör jag för att få deras respekt? För just nu har dom NOLL respekt för mig.

    Jag har försökt att prata lugnt med dem för att få dem att förstå att jag inte orkar mer när dom håller på å gapar och bara skiter i mig.. Men som sagt - dom lyssnar inte för fem öre..

    Hjääääälp!

  • Svar på tråden Trotsiga och Gapiga Tvillingar?
  • Fjäril­slarv
    Äldre 6 Oct 17:31
    #1

    Ge dem konsekvenser för sitt beteende. 
    Kan man inte uppföra sig vid matbordet så får man helt enkelt gå därifrån,
    Kan man inte sitta ordentligt på stolen så får man inte sitta på stolen,
    Kan man inte sitta ordentligt och se på en film, så blir det ingen film/tv/barnprogram.
    osv osv

    River man i klädställningar när ni är ute så går ni hem igen och det blev inga kläder.
    Kastar man ut alla kläder ur garderoben så sätt lås på den,
    Stoppar de leksaken i munnen och inte lyssnar, så tar man bort den leksaken.
    Skriker man och gapar, då får man inte vara med på den aktiviteten utan får gå in på sitt rum tills man kan uppföra sig.

  • Fjäril­slarv
    Äldre 6 Oct 17:33
    #2

    sitter man inte ordentligt i bilen så stanna bilen och åk inte förrens de kan bete sig. Ja det kanske innebär att ni kommer senare till någonting men då får man säga till dem att nej vi hinner inte dit nu för att ni inte kan sitta ordentligt, så nu blir vi stående här och kan inte åka och handla, åka till lekland etc etc. och eftersom vi inte kunde handla så får vi ta något vi har hemma och i värsta fall t ex gröt och smörgås.

  • Äldre 14 Oct 22:17
    #3

    Jag har tvillingar som nu är 4 år och en storebror till dem på 6 år och visst kan det bli högljutt ibland men mest för att de vill överrösta varandra/ha mer uppmärksamhet. Jag har fått väldigt mycket hjälp av Petra Krantz-Lindgrens blogg och bok "Med känsla för barns självkänsla". Den hjälper till att tänka annorlunda kring trots. Rekommenderas!

  • Äldre 14 Oct 22:23
    #4
    Mamma till tre skrev 2014-10-14 22:17:47 följande:

    Jag har tvillingar som nu är 4 år och en storebror till dem på 6 år och visst kan det bli högljutt ibland men mest för att de vill överrösta varandra/ha mer uppmärksamhet. Jag har fått väldigt mycket hjälp av Petra Krantz-Lindgrens blogg och bok "Med känsla för barns självkänsla". Den hjälper till att tänka annorlunda kring trots. Rekommenderas!


    Min första tanke var också att tipsa om den boken :)
    Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
Svar på tråden Trotsiga och Gapiga Tvillingar?