• Geelda

    Hörselnedsättning, sen utveckling

    Långt inlägg..........Min dotter är sex år gammal. Hon har alltid varit sen i utvecklingen. Var sen att sitta, krypa och gå. Men när hon väl gjorde det kom hon snabbt ikapp och är inte alls efter sina jämnåriga där idag, nästan tvärtom. Hon har alltid varit mycket aktiv, det har varit ett heltidsjobb att passa henne...har gjort egna små utflykter och är mycket nyfiken. Fick sitta i barnvagn tills hon var fem år p g a att det var omöjligt att ha henne lös på trottoaren, hon bara drog iväg. Och vägrade hålla handen. Nu funkar det jättebra, hon stannar vid övergångsställen o s v.

    Finmotoriken tycker jag är bra, hon äter med kniv och gaffel, trär halsband, bygger lego, gör pärlplattor, har precis börjat måla innanför linjerna i målarboken. Färgerna kan hon inte, det verkar helt omöjligt att lära sig...

    Hon kan räkna till tio.

    När hon var tre år gick vi hos logoped p g a att hennes tal inte kommit igång. Då gjordes ett hörseltest som visade vätska bakom trumhinnorna och hon fick rör. Sedan dess har hon gjort en ny röroperation varje år då vätskan kommer tillbaka, men vi har aldrig märkt att hon har någon öroninflammation. Jag tycker att hon utvecklas mycket när hon hör. Och när hon hör sämre liksom stannar allt upp. Hon verkar vara mycket ljudkänslig, tycker att ljud är höga och håller för öronen men tänker att det kan bero på att hon inte hört tidigare?

    Man har gjort kognitiv bedömning på henne för 1,5 år sedan och bedömt att hon är runt tre år gammal. Nästa år ska man göra en ny. Blev ledsen då psykologen (som inte träffat henne, bara lyssnat på förskolepersonal och specialpedagog) nämnde eventuell utvecklingsstörning. Jag har aldrig någonsin upplevt henne utvecklingsstörd, bara sen.

    Hon är alltid glad och nyfiken ska tilläggas, social, älskar att sjunga och dansa, titta i böcker, spela spel på mobiltelefonen och vill gärna vara med andra barn och leka. Uthålligheten och koncentrationen är dock dåliga.

    Hon äter själv med kniv och gaffel, har alltid ätit bra och verkar inte ha problem med munmotoriken.

    Hon förstår det mesta tycker jag som man säger till henne. Tidigare har hon tappat bort sig när hon tex ska hämta något om det dyker upp något annat efter vägen men nu brukar det bli rätt.  

    Klär sig själv, sätter på sig hårspännen, brer mackor, gör oboy, städar på order, dukar bordet...

    Har alltid varit kramig, gosig och fysisk.

    Logopedkontakten har varit mycket sporadisk, ungefär 3 gånger per år bara. Vi fick lite information om att använda teckenstöd men fick det aldrig att funka. Dels var hon inte så mottaglig för det själv, dels trodde inte dagis på det och vi tyckte det kändes konstigt att använda tecken på ord hon redan kunde.

    Hon har gjort EEG under sömn som var helt normalt. Hon har även bedömts av neurolog som inte kan hitta något avvikande.

    Hon går kvar på förskolan ett extra år då hon inte var redo för förskoleklass. Hon har även fått resurstid där men det är svårt för personalen att få till det då det är många barn och få vuxna....de gör dock så gott de kan och är jätteduktiga med henne tycker jag. Hon trivs där, älskar att vara där. Har kompisar, är accepterad, ingen som är dum mot henne.

    Har dock problem med uttalet på många ord, speciellt långa ord men härmar om man tar det lugnt. Hon har börjat fråga en massa, t ex "vad gör du", "vad hände", "vad är det". Om jag frågar saker som hänt under dagen tänker hon efter och svarar adekvat. Meningsbyggnaden är bristfällig. Min känsla är att det är språket som är hennes problem. Och att det i sin tur beror på hörseln. Är det önsketänkade från min sida? Eller kan det helt enkelt vara öronen som spökar? Finns det något bättre sätt att få henne att höra mer beständigt, inte dessa rör som hon tappar efter ett tag och det blir sämre och sämre hörsel igen? Kommer tendensen att få vätska bakom trumhinnorna att växa bort? Sista hörseltestet i våras visade att ena trumhinnan inte rörde sig men de sa att det kunde vara för att hon nyss tappat ett rör där.
    Det känns som om man inte tar hennes hörsel på allvar...vet inte vad jag ska göra?

  • Svar på tråden Hörselnedsättning, sen utveckling
  • Fundersam02

    Så besvärligt din dotter har det med öronen! Visst är det så att nedsatt hörsel i perioder kan påverka språkutvecklingen, men du tar upp försening i utvecklingen på många områden så det är inte bara öronen som är problemet.

    Det är t.ex ett varningstecken att inte kunna färgerna när man är sex år. Det är många föräldrar som önsketänker när det gäller försenade barn, men om ordet "utvecklingsstörning" har nämnts så finns det nog fog att tro att det kan ligga någonting i det hur ledsamt det än är för en förälder att få reda på en sådan sak.

    Men nu är det ju inte fastställt än. Har ni kontakt med barnhabiliteringen? Där finns ju team som kan bedöma utvecklingsnivån på olika områden.

  • vampyria2

    Jag kan nog också tycka att om man bara löser det du skriver så ska du kanske lyssna på vad de säger och försöka acceptera det även om det är tungt.
    Har själv fyra barn med ADHD, Asperger och tourettes så jag vet vilken sig det är att inse att ens barn har speciella behov

    Men en sak du kan ha i bakhuvudet är ju att en del som är utvecklingshämmade faktiskt ändå hamnar på en 16 årings nivå och klara sig väldigt bra i livet utan någon större hjälp i från samhället

  • Geelda
    Fundersam02 skrev 2014-10-06 23:05:04 följande:

    Så besvärligt din dotter har det med öronen! Visst är det så att nedsatt hörsel i perioder kan påverka språkutvecklingen, men du tar upp försening i utvecklingen på många områden så det är inte bara öronen som är problemet.

    Det är t.ex ett varningstecken att inte kunna färgerna när man är sex år. Det är många föräldrar som önsketänker när det gäller försenade barn, men om ordet "utvecklingsstörning" har nämnts så finns det nog fog att tro att det kan ligga någonting i det hur ledsamt det än är för en förälder att få reda på en sådan sak.

    Men nu är det ju inte fastställt än. Har ni kontakt med barnhabiliteringen? Där finns ju team som kan bedöma utvecklingsnivån på olika områden.


    Nej vi har ingen kontakt med barnhabiliteringen...det var trögt i början, som att man väntade hela tiden på att det skulle komma igång, att hon bara var sen. Sedan förra året då hon fyllde fem och skolstarten närmade sig blev det mer fart.
    Jag tycker att hon förstår så bra allting, och jag har fler barn så det är inte mitt enda barn heller. Syskonen har dock inga svårigheter alls. Tycker inte att hon passar in inom autismspektrat heller då hon är så social, mycket empati, alltid haft ögonkontakt, kramig och go, nyfiken, inga specialintressen...av det jag läst. Men jag är ju ingen expert...Hon utvecklas hela tiden i alla fall. Jag har liksom aldrig sett henne som förståndshandikappad, utan bara som överaktiv och med talstörning...Koncentrationen och uthålligheten är bättre nu, hon kan sitta en halvtimme eller mer med samma sak. Men lätt distraherad om det händer något i närheten. Det som avviker nu är ju språket och att hon är sen kognitivt, tänkte att det har med hörseln att göra....men jag vet inte....får väl avvakta den kommande kognitiva utredningen. Jag önskar såklart att hon inte skulle ha några svårigheter alls, vill hjälpa henne på bästa sätt.
  • Geelda
    vampyria2 skrev 2014-10-06 23:11:30 följande:

    Jag kan nog också tycka att om man bara löser det du skriver så ska du kanske lyssna på vad de säger och försöka acceptera det även om det är tungt.
    Har själv fyra barn med ADHD, Asperger och tourettes så jag vet vilken sig det är att inse att ens barn har speciella behov

    Men en sak du kan ha i bakhuvudet är ju att en del som är utvecklingshämmade faktiskt ändå hamnar på en 16 årings nivå och klara sig väldigt bra i livet utan någon större hjälp i från samhället


    Ja det är klart att jag tänker lyssna på vad de kommer fram till! Och jag tar emot all hjälp och stöd vi kan få. Jag vill ju hennes bästa.
  • Fundersam02
    Geelda skrev 2014-10-06 23:14:25 följande:
    Nej vi har ingen kontakt med barnhabiliteringen...det var trögt i början, som att man väntade hela tiden på att det skulle komma igång, att hon bara var sen. Sedan förra året då hon fyllde fem och skolstarten närmade sig blev det mer fart.
    Jag tycker att hon förstår så bra allting, och jag har fler barn så det är inte mitt enda barn heller. Syskonen har dock inga svårigheter alls. Tycker inte att hon passar in inom autismspektrat heller då hon är så social, mycket empati, alltid haft ögonkontakt, kramig och go, nyfiken, inga specialintressen...av det jag läst. Men jag är ju ingen expert...Hon utvecklas hela tiden i alla fall. Jag har liksom aldrig sett henne som förståndshandikappad, utan bara som överaktiv och med talstörning...Koncentrationen och uthålligheten är bättre nu, hon kan sitta en halvtimme eller mer med samma sak. Men lätt distraherad om det händer något i närheten. Det som avviker nu är ju språket och att hon är sen kognitivt, tänkte att det har med hörseln att göra....men jag vet inte....får väl avvakta den kommande kognitiva utredningen. Jag önskar såklart att hon inte skulle ha några svårigheter alls, vill hjälpa henne på bästa sätt.
    Nej, ingenting i din beskrivning får en att tänka på autismspektrat. Men det finns ju utvecklingsstörningar som ibland beror på mindre kända syndrom och ibland går ingen orsak att hitta. Men det låter väl bra att avvakta utredningen och ta det därifrån.
  • janniahlholm
    Geelda skrev 2014-10-06 23:14:25 följande:
    Nej vi har ingen kontakt med barnhabiliteringen...det var trögt i början, som att man väntade hela tiden på att det skulle komma igång, att hon bara var sen. Sedan förra året då hon fyllde fem och skolstarten närmade sig blev det mer fart.
    Jag tycker att hon förstår så bra allting, och jag har fler barn så det är inte mitt enda barn heller. Syskonen har dock inga svårigheter alls. Tycker inte att hon passar in inom autismspektrat heller då hon är så social, mycket empati, alltid haft ögonkontakt, kramig och go, nyfiken, inga specialintressen...av det jag läst. Men jag är ju ingen expert...Hon utvecklas hela tiden i alla fall. Jag har liksom aldrig sett henne som förståndshandikappad, utan bara som överaktiv och med talstörning...Koncentrationen och uthålligheten är bättre nu, hon kan sitta en halvtimme eller mer med samma sak. Men lätt distraherad om det händer något i närheten. Det som avviker nu är ju språket och att hon är sen kognitivt, tänkte att det har med hörseln att göra....men jag vet inte....får väl avvakta den kommande kognitiva utredningen. Jag önskar såklart att hon inte skulle ha några svårigheter alls, vill hjälpa henne på bästa sätt.
    Hej! Hur går det för er? Din dotter och min låter nästan på pricken lika dana, den enda skillnaden skulle vara att min dotter inte har meningar mer än "han hällv" för kan själv och liknande. Hon kan inte berätta vad de gjort på dagis och så, hon är 5,5 år idag och ska också få ett extra år i förskola. Hon har rör också. Hur har det gått för din dotter nu på senaste tiden?

    Hör gärna av dig om du vill bolla tankar. Vet hur sjukt jobbigt sånt här är. Jag sitter i samma tankar som du, det talas om utvecklingsförsening hos oss men jag tycker hon är så "med" och positiv, utåtriktad och det känns som att det är talet som sätter käppar i hjulet.. jag funderar mycket på ADD.. om du vill prata av dig och dela erfarenheter får du gärna kontakta mig! 

    Janni Ahlholm, bor i Falun, om du har facebook och känner att du vill prata där. Annars kan du ju skicka meddelande här, jag är tyvärr inte så aktiv dock.

    MVH Janni
Svar på tråden Hörselnedsättning, sen utveckling