• Havregrynet

    Bjuda bästa vännen, men inte dennes partner

    Hej! Ny på familjeliv så jag vet inte om tråden hamnar rätt. Jag har ett enormt, känsligt problem. Jag och min respektive ska gifta oss snart. Bröllopsplanerna är ordnade men gästlistan gnager i mig. Min respektive är VÄLDIGT noga med att inte splittra par. Men till problemet. Min bästa vän sedan barnsben har gift länge med en idiot. Idioten i fråga har dåligt alkoholsinne och har hoppat på min respektive helt oprovocerat, hen har kallat mig massor med taskigheter och gillar överlag att kalla folk för tjocka, fula, fittor. Hen har ett enormt storhetsvansinne och ser sig själv som störst bäst och vackrast. Jag vill självklart inte ha idioten på vårt bröllop men vill ha min bästa vän där. Vad gör vi, är det okej att splittra ett par när det är såhär?

  • Svar på tråden Bjuda bästa vännen, men inte dennes partner
  • Dixie
    Havregrynet skrev 2014-10-07 11:25:02 följande:

    Vad gör vi, är det okej att splittra ett par när det är såhär?


    Det är ju inte ok att splittra par - men i detta fallet hade jag övervägt det!
    Men då skulle jag faktiskt förklara det för min vän innan inbjudan går ut - för att klargöra att hennes man inte är bjuden och varför han inte är det!
    Detta också för att klargöra att det bara är din vän som är bjuden, så de inte tror att inbjudan gäller dem båda och dyker upp båda två på festen! 

    Sen får du kanske vara bered på att din vän inte kommer på bröllopet! 
  • BCH52

    Nej, det är inte ok. Men på nåt sätt måste situationen hanteras.

    Du kan be din vän be sin partner tacka nej för sin del (inte säkert att det fungerar).

    Du kan ha ett helt alkoholfritt bröllop (kan kanske hjälpa till viss del)

    Du kan avstå från att bjuda din vän (då bör du kanske också berätta för henne varför)

    Du kan bjuda paret men ha några stora starka grabbar som har till uppgift att punktmarkera killen (om han på något sätt uppför sig olämpligt så har de till uppgift att avlägsna honom)

  • Havregrynet

    Jag har haft flera konversationer med min vän om problemet och sagt att det inte är något konstigt, vännens man är ju inte välkommen hem till oss under något annat sammanhang heller efter misshandelsincidenten, så varför skulle han vara välkommen på vår stora dag, vännen känner sig sårad och försöker säga att han har mognat och att hon tar ansvar om något händer. Men grejen är ju att händer det något är skadan redan skedd, oavsett om hon tar ansvar. Att hon inte skulle dyka upp alls känns tråkigt då hon är min tärna. Hade hon verkligen svikit mig när hon själv vet om att hans beteende är ett problem?

  • Havregrynet

    Alkoholen är redan på plats och jag kan inte straffa 80 andra för att EN inte kan hantera det. Det är ju ändå vår dag och vi vill ha alkohol. Och att bjuda in stora starka kollar just in case känns förjävligt och inte alls som en respektfull vigsel/fest.

  • WinterDawn

    Jag tycker det är helt okej att inte bjuda folk som misshandlar andra både fysiskt och verbalt, även om det innebär att man splittar par.

  • isabellab

    Jag hade splittat, speciellt när ni pratat om det och det nu är en så extrem situation.
    Du är vän med din vän, och inte hennes partner.

    Detta är en stor dag i era liv, och att bjuda någon ni inte vill ha där, som dessutom riskerar att göra kalabalik av bröllopet? Nej tack! Bjud bara din vän och förklara med vänliga ord varför ni valt att göra så.

  • Dixie
    BCH52 skrev 2014-10-07 11:34:24 följande:

    Nej, det är inte ok. Men på nåt sätt måste situationen hanteras.

    Du kan be din vän be sin partner tacka nej för sin del (inte säkert att det fungerar).

    Du kan ha ett helt alkoholfritt bröllop (kan kanske hjälpa till viss del)

    Du kan avstå från att bjuda din vän (då bör du kanske också berätta för henne varför)

    Du kan bjuda paret men ha några stora starka grabbar som har till uppgift att punktmarkera killen (om han på något sätt uppför sig olämpligt så har de till uppgift att avlägsna honom)


    menar du att du tycker det är mer ok att skippa alkoholen och hyra in livvakter för att hantera en gäst?!
    i rimlighetens namn borde det väl vara mycket enklare att i detta fall bryta mot vedertagen etikett och bara bjuda en del av ett par? 
  • BCH52
    Havregrynet skrev 2014-10-07 11:39:13 följande:

    Alkoholen är redan på plats och jag kan inte straffa 80 andra för att EN inte kan hantera det. Det är ju ändå vår dag och vi vill ha alkohol. Och att bjuda in stora starka kollar just in case känns förjävligt och inte alls som en respektfull vigsel/fest.


    Ibland måste man bara inse att alla situationer inte går att lösa så att alla blir nöjda.
  • WinterDawn

    Bryter man ens mot någon etikett om man väljer att inte bjuda en som misshandlat den ena i brudparet? Oavsett om denna ingår i ett par?

  • BCH52
    Dixie skrev 2014-10-07 11:41:56 följande:

    menar du att du tycker det är mer ok att skippa alkoholen och hyra in livvakter för att hantera en gäst?!

    i rimlighetens namn borde det väl vara mycket enklare att i detta fall bryta mot vedertagen etikett och bara bjuda en del av ett par? 


    Det jag radade upp var de alternativ som står till buds, inget av dem löser egentligen problemet på ett bra sätt. Men det är alternativ, man har val art glra.
Svar på tråden Bjuda bästa vännen, men inte dennes partner