Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

    Frankrike

    Annaick: vad gör barnen i école maternelle då? Är det bara som katederundervisning, ingen lek alls?

  • Seven Costanza
    Annaïck skrev 2015-06-02 18:31:25 följande:

    Bade och. De har lekhörna men jobbar även med att lära sig alfabetet, lära sig skriva handstil, att kunna känna igen ord osv Förberedelse för skolan.


    Okej, det låter ju inte SÅ hårt, eller? Jag skulle nämligen gärna vilja bo i ett fransktalande land i ca ett år någon gång före skolåldern så att mina kommande barn lär sig tala franska redan som små. Är gravid nu och tanken är att barnen ska gå på trespråkig förskola med modersmålstalande personal (svenska, franska, engelska) men det vore ju även bra att vistas en längre tid i en helt franskspråkig miljö eftersom franskan kommer bli det svagare språket. Jag är fransklärare men har inte vistats i barnmiljö eftersom jag först nu är gravid med första barnet, så allt jag vet om maternelle är vad jag läst mig till. Tror du att det är annorlunda i exempelvis fransktalande Belgien eller Schweiz?
  • Seven Costanza
    Annaïck skrev 2015-06-03 10:00:39 följande:

    Jag vet faktiskt inte. Har du helt "vanliga" barn utan problem med inlärning kommer det att funka bra i alla de länderna. Det är när ens barn sticker ut fran mängden som konflikterna börjar :(   Sedan kan man glömma allt gulligull, invänjning, skynda langsamt... En viktig sak att veta är att man inte far börja i école maternelle om barnet inte har slutat med blöjor. 


    Klurigt. Man måste ju börja planera en utlandsvistelse ca ett år i förväg så det kan ju vara svårt att veta hur det blir med blöjavvänjning. Har ingen koll på när barn brukar sluta med blöja heller. Får väl se vad för typ av barn vi får . Hur är det i la crèche då, vad gör barnen där? Där måste de väl få ha blöja? Vet du hur det ser ut med kostnader, måste utlänningar betala mycket för crèche/maternelle?
  • Seven Costanza
    jagvill85 skrev 2015-06-11 08:59:31 följande:

    Jag bor i fransktalande Schweiz. Har en 22 månaders som går på dagis "creche" sen han var 5 månader. Super dagis med bra mat även i puréåldern! Härliga kvinnliga och manliga förskolelärare. Varierade aktiviteter. Ca en veckas inskolning. Eftersom de börjar när de är små tar personalen väl i beatan barnets sov och matbehov.

    Här i Schweiz börjar barnen på dagis ofta när mammaledigheten är slut vid 4-5 mån och börjar skolan den höst när de är 4 år. Har också hört att de helst ska vara blöjfria när de börjar skolan, som första året är 4 morgnar per vecka! Sen finns det ju förstås fritids.

    De större skillnaderna jämf med Skandinavien är lite annorlunda annorlunda mattider (kl.8-kl.12-kl.16- kl. 19.30), senare hämtning ( vårt dagis är öppet kl.7-kl.19), det är åtminstone i Schweiz mycket dyrt med dagis, ingen skillnad för utlänningar (ca 1800euro i mån för heltid men beror på vad man tjänar), här är det också mkt svårt att få en plats.

    Pratar svenska med min son men nu när han börjat prata är det nog mer franska. Hans pappa pratar också franska med honom. Men han förstår nog allt jag säger till honom. Att hitta en flerspråkig förskola tror jag nog kan vara svårare och kanske även dyrare.

    Angående rasism tror jag att man som nordbo inte upplever mycket rasism eftersom de flesta tror att man är härifrån. Och när de hör att man är fr norden är reaktionen så gott som alltid positiv. Min man har afrikanskt ursprung ( fransktalande) och han upplever som överallt lite "smyg rasism" men är mycket bra integrerad och har bra jobb. Pga av språket tror jag vi är mycket bättre än upp i norr.

    Voilà, var inte orolig för dagis etc, vissa saker sköts kanske annorlunda än i Sverige men det betyder ju inte att barnen lider här! Ingen annan än du själv kan i slutändan avgöra hur du upplever dessa skillnader. Blir själv galen på folk som håller på och frågar typ " hur kan man lämna en 4-mån på dagis, hämta kl.18, börja skolan vid 4 år....etc". Man anpassar sig till landet man bor i helt enkelt! Kan tillägga att jag kommer från Finland så jämf med Sverige är väl skolan också där lite ålderdomlig.... men har hört att Fin nu börjat få sämre resultat i Pisa mätningarna eftersom de börjat med en mer betyglös elevinriktat svensk undervisningsstil....

    Last thing, Frankrike är inte som Sve på 60-talet gällande adhd etc, men det kan ju förstås ju bero på var i Fra man bor....

    Bonne chance!


    Salut ! Tack för ditt långa svar! Vet du hur det ser ut med dagis på deltid, några timmar per dag? Går det, och hur mycket billigare blir det då tror du? Om vi skulle överväga att bo i ett fransktalande land ett tag är det ju isåfall för att barnet/barnen ska bli bättre på att förstå och tala franska så en enspråkig "vanlig" förskola är vad som blir aktuellt och det behöver inte vara på heltid för det kanske bara kommer vara min man som jobbar och då behöver man ju dessutom kunna betala för platsen på en lön.

    Den trespråkiga förskolan är alltså en förskola som vi vill ha plats på här i Sverige, så vistelsen i ett fransktalande land skulle alltså vara efter att barnet/barnen redan gått ett tag på den trespråkiga skolan som har personal som talar med barnen på sitt respektive modersmål (svenska, franska, engelska). Det är min förhoppning att mitt/mina barn kommer bli trespråkiga på riktigt. Vi flyttar till USA i augusti så åtminstone mitt första barn och förhoppningsvis även nästa kommer att födas där och bli amerikansk medborgare, så jag skulle gärna vilja att barnen pratar både engelska och franska redan som barn så att de får lättare för det.

    Hur länge har du bott i Schweiz? Trivs du? Vad är bättre än där du växte upp och vad stör du dig på? Skulle du rekommendera Genève eller Lausanne?
Svar på tråden Frankrike