Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

    Frankrike

    Annaick: vad gör barnen i école maternelle då? Är det bara som katederundervisning, ingen lek alls?

  • Seven Costanza
    Annaïck skrev 2015-06-02 18:31:25 följande:

    Bade och. De har lekhörna men jobbar även med att lära sig alfabetet, lära sig skriva handstil, att kunna känna igen ord osv Förberedelse för skolan.


    Okej, det låter ju inte SÅ hårt, eller? Jag skulle nämligen gärna vilja bo i ett fransktalande land i ca ett år någon gång före skolåldern så att mina kommande barn lär sig tala franska redan som små. Är gravid nu och tanken är att barnen ska gå på trespråkig förskola med modersmålstalande personal (svenska, franska, engelska) men det vore ju även bra att vistas en längre tid i en helt franskspråkig miljö eftersom franskan kommer bli det svagare språket. Jag är fransklärare men har inte vistats i barnmiljö eftersom jag först nu är gravid med första barnet, så allt jag vet om maternelle är vad jag läst mig till. Tror du att det är annorlunda i exempelvis fransktalande Belgien eller Schweiz?
  • Seven Costanza
    Annaïck skrev 2015-06-03 10:00:39 följande:

    Jag vet faktiskt inte. Har du helt "vanliga" barn utan problem med inlärning kommer det att funka bra i alla de länderna. Det är när ens barn sticker ut fran mängden som konflikterna börjar :(   Sedan kan man glömma allt gulligull, invänjning, skynda langsamt... En viktig sak att veta är att man inte far börja i école maternelle om barnet inte har slutat med blöjor. 


    Klurigt. Man måste ju börja planera en utlandsvistelse ca ett år i förväg så det kan ju vara svårt att veta hur det blir med blöjavvänjning. Har ingen koll på när barn brukar sluta med blöja heller. Får väl se vad för typ av barn vi får . Hur är det i la crèche då, vad gör barnen där? Där måste de väl få ha blöja? Vet du hur det ser ut med kostnader, måste utlänningar betala mycket för crèche/maternelle?
  • Seven Costanza