• Äldre 7 Oct 12:19
    489 visningar
    11 svar
    11
    489

    Fler gravida med Astma

    Hej ! Har nyligen plussat men är orolig över mina mediciner tar pulmicort ×2 och bricanyl. Någon som vet om det är farligt för utvecklingen ? Vill inte ta dom nu.

  • Svar på tråden Fler gravida med Astma
  • Äldre 7 Oct 12:21
    #1

    Jag har varit gravid två gånger och tagit medicinerna du nämner ovan. Det svar jag fick var att det medicinen verkar så lokalt dvs lungor och luftvägar att det inte är någon fara. Det är sämre för barnet om mamman inte tar sina mediciner, det fick jag lära mig. Vid min första graviditet blev jag mycket bättre i astman, den andra gången var det oförändrat.

  • Äldre 7 Oct 12:29
    #2

    Jag är gravid och brukar annars ta Symbicort. Vågar inte ta den nu för bipackssedeln säger att man inte vet effekten som förs över till barnet... Borde ringa min läkare och fråga, men jag bor utomlands för tillfället så det är så krångligt.. och har ingen panik för astman är ganska bra just nu. Men om du kan, ring din läkare och berätta om din oro! Det måste ju finnas någon som är okej att ta? 


    Jag själv är dumt nog tillräckligt orolig för att inte ta någonting, eftersom jag tog mycket astmamediciner när jag var lite och man var misstänksam på om det var dem som gjort mig "så kort" (är några centimeter under 1,60). Så jag är rädd att det ska påverka barnets tillväxt. Men som sagt, hör med din läkare!


    Ett tips om du har mycket slem i luftvägarna är att ta ett glas vatten och "bubbla" med sugrör. Löste upp slemmet på mig ganska bra när jag var mindre :)

  • Äldre 7 Oct 12:30
    #3

    Okej tack för svar då behöver jag inte oroa mig då. Fick min astma för ett par årsdag efter 4 barn och nu blev det en till liten

  • Äldre 7 Oct 12:31
    #4

    Det bästa är att du pratar med din läkare direkt. Jag fick olika bud i olika graviditeter pga att allting utvecklas hela tiden.

  • Äldre 7 Oct 12:37
    #5
    Vippsi skrev 2014-10-07 12:29:47 följande:
    Ett tips om du har mycket slem i luftvägarna är att ta ett glas vatten och "bubbla" med sugrör. Löste upp slemmet på mig ganska bra när jag var mindre :)
    En astmatiker behöver medicin som tar bort den inflammation som uppstår i luftvägarna och ett glas vatten löser inte det problemet. Jag skulle råda alla gravida astmatiker att prata med en läkare om man känner oro men aldrig gå ifrån den medicinering man är ordinerad utan att ha diskuterat det med sin läkare först.
    Risken med att inte medicinera enligt ordination från läkare är att syresättningen hos mamman försämras och då även barnets syresättning vilket kan ge skador hos barnet.
  • Äldre 7 Oct 12:45
    #6
    Cahela skrev 2014-10-07 12:37:42 följande:
    En astmatiker behöver medicin som tar bort den inflammation som uppstår i luftvägarna och ett glas vatten löser inte det problemet. Jag skulle råda alla gravida astmatiker att prata med en läkare om man känner oro men aldrig gå ifrån den medicinering man är ordinerad utan att ha diskuterat det med sin läkare först.
    Risken med att inte medicinera enligt ordination från läkare är att syresättningen hos mamman försämras och då även barnets syresättning vilket kan ge skador hos barnet.
    Jag är astmatiker, har varit det sen jag var ett år gammal så jag vet mycket väl. Självklart menar jag inte att hon ska byta ut sin medicin mot att bubbla vatten, utan jag gav henne ett tips som kanske underlättar så att hon slipper ta lika mycket medicin om hon ibland (som jag) har slem och inte svullnad. Men jag förstår vad du menar, ville bara förklara mig så jag inte låter som någon hemmabryggare som är emot västerländsk medicin. Jag bubblade alltså vatten samtidigt som jag dagligen tog 4 andra mediciner, menar inte att hon ska byta ut den.
  • Äldre 7 Oct 14:32
    #7

    Jag är gravid och har astma. Medicinerar med vanligtvis med symbicort forte +brickanyl. Men min läkare på mvc rekommenderad mig göra uppehåll med symbicorten under graviditeten och använda mig enbart av brickanylen men vända mig direkt/akut till sjukvården om det inte räckte!

  • Äldre 7 Oct 19:44
    #8

    Tack för alla svar . Jag har allergi astma och lever med hund... så du är man ????

  • Äldre 13 Oct 07:27
    #9
    Vippsi skrev 2014-10-07 12:45:25 följande:
    Jag är astmatiker, har varit det sen jag var ett år gammal så jag vet mycket väl. Självklart menar jag inte att hon ska byta ut sin medicin mot att bubbla vatten, utan jag gav henne ett tips som kanske underlättar så att hon slipper ta lika mycket medicin om hon ibland (som jag) har slem och inte svullnad. Men jag förstår vad du menar, ville bara förklara mig så jag inte låter som någon hemmabryggare som är emot västerländsk medicin. Jag bubblade alltså vatten samtidigt som jag dagligen tog 4 andra mediciner, menar inte att hon ska byta ut den.
    Det låter som vi är inne på samma linje du och jag! Vi astmatiker är så beroende av våra mediciner. Honungsvatten är en sak som jag fått rekommendation att dricka mycket av när jag blir förkyld och det hjälper mig.
  • Äldre 13 Oct 07:31
    #10
    polgara83 skrev 2014-10-07 14:32:52 följande:

    Jag är gravid och har astma. Medicinerar med vanligtvis med symbicort forte +brickanyl. Men min läkare på mvc rekommenderad mig göra uppehåll med symbicorten under graviditeten och använda mig enbart av brickanylen men vända mig direkt/akut till sjukvården om det inte räckte!


    Jag tog symbicort (inte forte dock) under båda mina graviditeter och jag förstår inte hur din läkare kan säga så när läkemedlet verkar lokalt och inte ut i kroppen som exempelvis cortisontabletter gör. Det är just det som är problemet, tar man inte något med lite cortison i förebyggande syfte kan man bli jättedålig och speciellt som gravid. Vid sådana situationer kan krävas läkemedel som man hade kunnat undvika som gravid om man tagit symbicort i förebyggande. Vad sa läkaren om att ta symbicort (inte forte)?
  • Äldre 26 Oct 07:47
    #11

    Jag tar enbart Oxis (som Bricanyl) samt Pulmicort vid behov ex gräs/pollen-tid

    När jag blir gravid blir jag dock sämre o då tar jag enligt läkares rekommendation oxis+pulmicort 2ggr/dag plus vid behov. Det är ingen fara att ta dessa som gravid!

Svar på tråden Fler gravida med Astma