• Angie123

    Någon som arbetar som lärare i Australien eller Nya Zealand?

    Hej!

    Jag och min man med två barn vill flytta till Australien eller Nya Zealand för att arbeta. Finns det någon som arbetar eller har erfarenhet av läraryrket där? Hur var/är det jämfört med Sverige?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Någon som arbetar som lärare i Australien eller Nya Zealand?
  • aleydis

    Min pappa har både svensk och nz lärarutbildning och jobbat i bägge länder. I nz arbetar en lärare oftast bara i skolan tidigt i sin karriär och förväntas då arbeta ca 60 timmar i veckan . Oerhört mkt administrativt arbete med individuella utvecklingsplaner mm. Senare i karriären söker lärare andra typer av tjänster, tex statliga jobb/chefsjobb.

    Jag vet inte om man kan arbeta som lärare i nz med svensk utbildning eller om det krävs någon typ av legitimation.

  • Angie123

    Tack för snabbt svar.

    Någon som vet om det är skillnad om man jobbar på svenska skolan och om det skulle vara skillnad på stadier?

  • evaoregon
    Angie123 skrev 2014-10-07 20:04:16 följande:

    Tack för snabbt svar.

    Någon som vet om det är skillnad om man jobbar på svenska skolan och om det skulle vara skillnad på stadier?


    Det är en annan indelning när det gäller stadier (se länkarna ovan) och om du menar svenska skolan i Australien eller i Nya Zeeland så finns det inga heltidsskolor med svenskundervisning där utan bara kompletterande undervisning med ett par timmar i veckan.  
Svar på tråden Någon som arbetar som lärare i Australien eller Nya Zealand?