• Äldre 8 Oct 09:41
    11108 visningar
    23 svar
    23
    11108

    Vilken ny dödssynd tycker du är värst?


    Författaren Stefan Einhorn har uppdaterat de klassiska katolska dödssynderna som nu har 1500 år på nacken. I boken ?De nya dödssynderna? ger han den moderna listan för oss föräldrar som lever i Sverige idag.

    De klassiska sju dödssynderna, högmod, vällust, frosseri, girighet, lättja, vrede och avund har sitt ursprung i den katolska kyrkan men har överlevt och än idag förekommer de i olika sammanhang inom film, litteratur och reklam.

    Men vad är en dödssynd idag? 1000 personer svarade på frågor i en enkät och sedan gjorde Einhorn djupintervjuer med en expertpanel.


    www.familjeliv.se/foralder/1.3491291


    Vilken ny dödssynd tycker du är värst?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken ny dödssynd tycker du är värst?
  • Sensit­iveguy
    Äldre 10 Oct 00:57
    #11
    Gert skrev 2014-10-09 19:01:26 följande:

    Otippat att främlingsfientlighet skulle vara med. 


    Otippat att en sverigedemokrat skulle påpeka det. Inte.
  • Gert
    Äldre 10 Oct 16:43
    #12
    -1
    Sensitiveguy skrev 2014-10-10 00:57:35 följande:
    Otippat att en sverigedemokrat skulle påpeka det. Inte.
    För SD är främlingsfientliga. Inte.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Äldre 10 Oct 20:59
    #13

    Hänsynslöshet kan gå hand i hand med allt det tycker jag, om man är hänsynslös kan man bli/vara girig, hatisk, främlingsfientlig, falsk, översittare, trångsynt och hatisk. 
    och hänsynslöshet kan även väcka alla andra synder hos andra när de ser hänsynslösa personer.

    motsatsen till hänsynslös är hänsynsfull. man visar hänsyn.

  • Sensit­iveguy
    Äldre 30 Oct 04:57
    #14
    Gert skrev 2014-10-10 16:43:02 följande:

    För SD är främlingsfientliga. Inte.


    I hög grad, ja. Du vill inte ha hit någon av främmande utseende = främlingsfientlig.
  • Gert
    Äldre 30 Oct 15:03
    #15
    Sensitiveguy skrev 2014-10-30 04:57:36 följande:
    I hög grad, ja. Du vill inte ha hit någon av främmande utseende = främlingsfientlig.
    Vill jag inte? 
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Sensit­iveguy
    Äldre 30 Oct 21:23
    #16
    Gert skrev 2014-10-30 15:03:37 följande:

    Vill jag inte? 


    You tell me. Vem får invandra?
  • vacker­kvinna
    Äldre 10 Feb 23:26
    #17
    Webbredaktör skrev 2014-10-08 09:41:42 följande:

     


    Författaren Stefan Einhorn har uppdaterat de klassiska katolska dödssynderna som nu har 1500 år på nacken. I boken ?De nya dödssynderna? ger han den moderna listan för oss föräldrar som lever i Sverige idag.

    De klassiska sju dödssynderna, högmod, vällust, frosseri, girighet, lättja, vrede och avund har sitt ursprung i den katolska kyrkan men har överlevt och än idag förekommer de i olika sammanhang inom film, litteratur och reklam.

    Men vad är en dödssynd idag? 1000 personer svarade på frågor i en enkät och sedan gjorde Einhorn djupintervjuer med en expertpanel.


    www.familjeliv.se/foralder/1.3491291


    Vilken ny dödssynd tycker du är värst?


    Stolthet, Stolthet är den värsta synden av dem alla. Det är den synden som var bakom första människomordet och kommer vara sista handling på jorden strax innan Domens Dag.
    Det är även denna synd som tog Sheytan (satan) ut ur Paradiset då han kände sig bättre än Profeten Adam och denna synd som gör att de flesta hamnar i helvetet. Och Allah har varnat att den som har ett gram av stolthet i sitt hjärta kommer aldrig få Paradiset (Det eviga riktiga livet)

    Stolthet menas här den som känner sig vara bättre än någon annan. Gud har skapat människan av lera, så gå alltid på jorden med ödmjukhet. Stolthet är även släktat med alla dödssynder vare sig gammalt eller nytt men mest med Avundsjuka (ej svartsjuka)
  • Äldre 27 Feb 14:20
    #18

    Trångsynthet är värst. den som inte är trångsynt kan inse när ett litet mord eller lite hänsynslöshet är befogad. Den trångsynte borde däremot tas om hand.

  • Äldre 18 Feb 05:23
    #19

    Falskhet

  • Äldre 18 Feb 05:27
    #20
    manmanne skrev 2015-02-27 14:20:21 följande:

    Trångsynthet är värst. den som inte är trångsynt kan inse när ett litet mord eller lite hänsynslöshet är befogad. Den trångsynte borde däremot tas om hand.


    Människan är väldigt trångsynt, så då ser det inte bra ut.
  • Äldre 18 Feb 05:28
    #21
    -1

    Tycker personligen att har är värst eftersom det aldrig är något positivt.

    Ett visst mått av de andra dödssynderna är positivt.

  • Äldre 18 Feb 07:13
    #22

    Jag har appen så jag kan inte se alternativen, kan någon skriva dem till mig?

  • Äldre 18 Feb 07:24
    #23

    Jag tyckte inte att det va svårt att välja. För mig var det ert självklart val - girighet.

Svar på tråden Vilken ny dödssynd tycker du är värst?