• förvirradflicka

    Kliande hårbotten!

    Har problem med att mitt hår blir väldigt fett snabbt, tvättar det varje dag men försöker hålla mig till varannan dag. De dagar jag inte har tvättat håret kliar det något oerhört i hårbotten.
    Någon som vet vad orsaken kan vara? Har testat med en massa olika schampoon och vårdande serum osv. Har tunt och skandinaviskt hår.

  • Svar på tråden Kliande hårbotten!
  • whydoyoucare

    Har också problem med att hårbotten kliar på främre delen av skallen. Har inte löss eller liknande. Dock blir ditt hår fett snabbt av att du tvättar det så ofta. Jag tvättar mitt hår MAX en gång i veckan och då mår det bättre och blir inte lika fett snabbt. Dock har jag ovana av att dra handen genom håret jämt så mitt hår blir fett pga det...

  • Ekosnygg

    Precis som föregående säger så borde du smörja in hårbotten. Ditt hår kliar nog för att du har ett väldigt dåligt schampo med massor av kemikalier. Jag skulle rekommendera att du använder jojobaolja. Här kan du läsa mer jojobaolja

    Driver en butik som säljer naturligt schampo

  • CinnamonGirl

    Har du provat balsammetoden?

    Jag har i 20 års tid haft problem med kliande hårbotten och vad jag trodde var mjäll. Har under de senaste 3 åren dragit ner på schampoanvändandet, och kör i stort sett bara med balsam.

    När jag behöver tvätta med schampo använder jag ett utan sulfater, silikoner och mineraloljor. Det är sulfaterna i schampot som torkar ut.

    Numera kliar min hårbotten bara ibland på vintrarna, men då tar jag lite olja på fingertopparna och masserar in i hårbotten.

    Jag köper ingen tjafsig dyr hårolja i butik utan köper i matbutik eller på hälsokosten och gör min egen:

    1 tsk arganolja
    3 tsk kokosolja
    1 msk olivolja
    1 tsk honung
    en skvätt vatten

    Mängderna kan varieras efter tycke och smak.


    Ingredienserna ska bara smältas samman. Ha en låg temperatur på spisen (jag hade värme 3 av 9). Spelar ingen roll vilken ordning detta dumpas i kastrullen. Allt ska i och smältas samman under omrörning. Häll upp i en skål eller flaska, helt vad du själv föredrar.

    OLJAN ANVÄNDS SÅ HÄR:
    Borsta igenom håret innan du sätter i det. Doppa händerna i oljan och kamma igenom det med fingrarna. På så sätt blir det en jämn fördelning och det blir inte tovor. Borsta igenom håret efter du haft i allt. Ha i både i hårbotten och på längderna! Ju mer desto bättre!

    Om du har långt hår som jag kan du svinga upp håret och lägga en plastpåse över. Knyt den i nacken och snurra sedan upp en handduk över, likt en turban. Låt sitta i 2 timmar. Tvätta sedan håret som vanligt, men med en extra omgång schampo (utan sulfater naturligtvis), för kokosoljan och honungen sätter sig ganska bra.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • CinnamonGirl

    Måste bara tillägga att oljan jag gör använder jag som inpackning vid behov, och så sköljer jag ur den och tvättar med schampo. Annars när det bara kliar lite så bara masserar jag in och låter det vara. Perfekt också till längderna om man vill ha lite glans!

    Mitt hår har blivit mycket glansigare sedan jag gick över till att i stort sett slopa schampo och bara ha i oljor i håret.

    Och det har blivit så mycket mera plats i badrumsskåpet sedan jag slutat med mousser och sprayer till håret.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • jamieblue

    Din hårbotten kanske reagerar på SLS (sodium lauryl sulfate). Det är en tensid som gör rent och som gör att schampot skummar, men som också kan vara väldigt irriterande för huden. Du kan googla och läsa massa om detta.

    Om jag vore du skulle jag prova ett schampo utan SLS, det är mildare för hårbotten. Men det kommer nog ta ett tag innan hårbotten vänjer sig vid det mildare schampot så räkna inte med att håret blir mindre fett med en gång. Torrschampo är en räddare i nöden Glad Även här finns mildare/renare varianter än de vanliga torrschampona.

    Det finns en uppsjö av olika schampon som uppger sig vara naturliga och/eller ekologiska och därmed mildare för hårbotten, men läs innehållsförteckningen noggrant. En ekomärkning är ingen garanti för ett milt schampo. Så kallade schampokakor är ofta mildare än flytande schampon, men det kan vara ett stort steg att gå från vanligt schampo till oljebaserad schampokaka. Ett mildare schampo utan SLS tror jag är ett bra mellansteg.

    Obs, om du är sugen på att testa schampokaka så köp inte från Lush, de innehåller nämligen SLS.

  • Akuankka789

    Du kan ha atopisk eksem i hårbotten om det kliar... Om du har som röda fläckar i hårbotten så smörg in de med kortison. Det hjälper!! annars så finns det hårvårdsprodukter på apoteken som ska hjälpa.

    Och även fast det kliar i hårbotten och håret är fettigt så försök att stå ut och inte vänja ditt hår vid att tvättas varje dag. Då blir det fettigt snabbare. Och andvänd inte starka hårvårdsprodukter och undvik bad.

  • Tihi

    Gammal tråd men kanske det hjälper någon iaf att veta att parfym ofta ger kliande hårbotten. Testa parfymfritt schampo om det kliar. Kliandet brukar ofta gå över med parfymfritt schampo.

Svar på tråden Kliande hårbotten!