• Äldre 8 Oct 17:58
    1295 visningar
    5 svar
    5
    1295

    8 åring, trippeldiagnos, särskola: hjälp!!

    Min son är 8 år och har tre diagnoser; ADHD, autism och nyligen även fått lindrig utvecklingsstörning.

    Han ska börja inskolas på särskola på måndag.....

    Men HUR ska jag förbereda honom? Vad ska jag säga?

    Särklassen är på samma skola, en trappa ned och han ska ha sin personliga assisten med.....

    Har ni några förslag?

  • Svar på tråden 8 åring, trippeldiagnos, särskola: hjälp!!
  • Äldre 8 Oct 18:09
    #1

    För många elever blir det en befrielse att börja på särskolan :) Många gymnasiesärskolelever som jag pratat med beskriver sin start på grundsärskolan som en upplevelse som först var jobbig och läskig. Sedan beskriver dom att dom fick en miljö där dom äntligen fick hjälp, riktiga vänner och dom slapp känslan av att alltid vara " sämst" på allt. För många är det en styrka att ha vänner som också har svårt för saker, vänner som man kan öppna sig för och dela med sig alla konstiga tankar för.

    Jag förstår att det är läskigt och för många familjer är det en kris att ens barn börjar särskolan. Men så länge du är trygg och positiv så tror jag att ditt barn snart hittar sin plats där. ( det kan även vara en fördel för dig att möta andra föräldrar i samma sits genom skolan)

  • Äldre 8 Oct 18:12
    #2

    Tack <3 Ja, det är en sorg för oss, men samtidigt vet vi att han inte fixar vanliga skolan.....

  • Äldre 8 Oct 19:56
    #3

    Nån fler i samma/liknande situation som kan ge lite info hur det gått för er osv...?

  • Cissi2­801
    Äldre 8 Oct 23:06
    #4

    Hej!

    Jag själv var integrerad i särskolan från 2:an i grundskolan till sista året på gymnasiet... Men samtidigt så gick jag i vanlig klass, förutom att jag fick mer hjälp än alla andra... Men det som stör mig är att jag inte kan ta mig an en högskoleutbildning...

    Iallafall det jag skulle säga är att jag tycker att ni ska göra det ni tycker är bäst för er son... Han kommer få all den hjälp han behöver och allt stöd han behöver...

  • Äldre 12 Oct 00:17
    #5

    Ursäkta om frågan är dum Cissi2801, men undrar vad det betyder att vara integrerad i särskolan som du var: att du gick i " vanlig klass" men läste enligt särskolans kursplan?

Svar på tråden 8 åring, trippeldiagnos, särskola: hjälp!!