• Äldre 8 Oct 19:58
    2000 visningar
    14 svar
    14
    2000

    Ersättning som gravid???

    Jag undrar om man kan får sjukpenning från försäkringskassan om man tvingas sjukskriva sig pga foglossning och tungt arbete med mycket lyft?
    Detta är mitt första barn så är ny när de gäller ersättningar man får som gravid.. När ansökte ni om föräldrapenning och vad är de mer man kan ansöka om? och vad är gravidites penning? Har sökt runt lite på olika hemsidor men tycks mig inte förstå ändå.. Tacksam för svar till en nybörjare!! :)

  • Svar på tråden Ersättning som gravid???
  • Äldre 8 Oct 20:04
    #1

    Har du inte jobbat under en 8 månaders period inom ett år får du ingen sjukpenning om du blir sjukskriven.

    Du får dessutom bara den lägsta föräldrapenningen när barnet är född, och tar du ut 7 dagar/veckan får du ca 5400 kr/mån.

    Du får en massa info på fk.se

  • Äldre 8 Oct 20:14
    #2
    Tines skrev 2014-10-08 20:04:51 följande:

    Har du inte jobbat under en 8 månaders period inom ett år får du ingen sjukpenning om du blir sjukskriven.

    Du får dessutom bara den lägsta föräldrapenningen när barnet är född, och tar du ut 7 dagar/veckan får du ca 5400 kr/mån.

    Du får en massa info på fk.se


    Har jobbat/jobbar sen 3år tillbaka så på jobb fronten är de nog lungt.. De jobbet jag har nu har jag varit på i 19månader... så jag kan alltså bli beviljad sjukpenning om jag tvingas sjukskrivning redan nu ? bebis är beräknad i ca mittan av mars..
  • Äldre 8 Oct 20:19
    #3

    Du blir sjukskriven så länge läkaren tycker det behövs. Havandeskapspenning kan man få om man har ett arbete som är olämpligt och man ine kan omplaceras, och föräldapenning kan man börja ta ut två månader före bf.

  • Myc
    Äldre 8 Oct 21:01
    #4

    Sjukpenningen är beroende av två saker: 1. Läkaren anser att du behöver vara sjukskriven men nästan ingen läkare sjukskriver mer än 2 v i taget. 2. Försäkringskassan ska godkänna läkarens bedömning. Det här är den svåra biten, det är alltså inte självklart att få sjukpenning för att en läkare tycker det, försäkringskassan är inte så sugna på att sjukskriva gravida alls.

    Havandeskapspenning\gravidpenning är inte heller så lätt att få och den ansöker du om med din arbetsgivares hjälp. Det krävs att du har ett riskfyllt arbete i princip eller mkt fysiskt krävande. Arbete på Förskola brukar tex inte gå igenom. Och försäkringskassan vill att arbetsgivaren först och främst ser över möjligheter till omplacering eller andra arbetsuppgifter.

    Föräldrapenning kan du ansöka om 30 dagar innan barnet är beräknat men tänk på att du då slösar med dina totala dagar att vara hemma med bebisen.

    Foglossning är sällan ett bestående tillstånd och brukar bli bättre under graviditeten. Om du har mkt ont nu tycker jag att du ska be om sjukskrivning 1-2 v och sen känna efter igen efter det. Ibland är den som bortblåst helt plötsligt

    Hoppas du får må bra resten av graviditeten!


  • Myc
    Äldre 8 Oct 21:15
    #5

    När jag läste din fråga igen så känner jag att jag hamnade på avvägar i mitt svar och inte svarade dig riktigt.

    Försäkringskassan är inte helt enkel att förstå sig på så jag förstår verkligen att du tycker det är svårt. Och med tanke på att de ibland erbjuder möten/föreläsningar för folk om sin verksamhet så vet de dessutom om det själva

    Först och främst när du är hemma och är sjuk (oavsett vad) så är det din arbetsgivare som du sjukanmäler dig till. Arbetsgivaren är skyldig att betala sjuklön till dig de första 14 dagarna. (Arbetsgivaren har rätt att kräva ett läkarintyg från den 8:e dagen). Efter de 14 dagarna är det försäkringskassan som betalar ut sjukpenning. De kräver alltid läkarintyg. Du ringer dom den 15e sjukdagen och får all info du behöver. (Allt kan göras med e-legitimation)

    Hoppas du fick något svar du kan ha hjälp av!


  • Äldre 8 Oct 22:14
    #6
    Myc skrev 2014-10-08 21:01:18 följande:

    Sjukpenningen är beroende av två saker: 1. Läkaren anser att du behöver vara sjukskriven men nästan ingen läkare sjukskriver mer än 2 v i taget. 2. Försäkringskassan ska godkänna läkarens bedömning. Det här är den svåra biten, det är alltså inte självklart att få sjukpenning för att en läkare tycker det, försäkringskassan är inte så sugna på att sjukskriva gravida alls.

    Havandeskapspenning\gravidpenning är inte heller så lätt att få och den ansöker du om med din arbetsgivares hjälp. Det krävs att du har ett riskfyllt arbete i princip eller mkt fysiskt krävande. Arbete på Förskola brukar tex inte gå igenom. Och försäkringskassan vill att arbetsgivaren först och främst ser över möjligheter till omplacering eller andra arbetsuppgifter.

    Föräldrapenning kan du ansöka om 30 dagar innan barnet är beräknat men tänk på att du då slösar med dina totala dagar att vara hemma med bebisen.

    Foglossning är sällan ett bestående tillstånd och brukar bli bättre under graviditeten. Om du har mkt ont nu tycker jag att du ska be om sjukskrivning 1-2 v och sen känna efter igen efter det. Ibland är den som bortblåst helt plötsligt

    Hoppas du får må bra resten av graviditeten!


    Har haft ont av foglossning sen v9 är i v18 nu, de blir tyvärr inte bättre än sålänge... Gör bara ondare.. Jag vilar och försöker undvika lyft. Jag jobbar så jag brukar vara ledig en vecka i månaden, och de blir inte bättre :/ ja vi får hoppas att de blir bättre med tiden! Jag tänker ju i förväg om man säger så vill liksom vara lite förberedd :)
  • Äldre 9 Oct 13:32
    #7

    Jag blev sjukskriven i drygt 7 veckor när jag var i v29, så det går att bli sjukskriven en längre tid beroende på problem

  • Äldre 9 Oct 13:40
    #8

    Jag var sjukskriven på heltid från v 25. Jag hade varit arbetslös 1,5 månad innan jag blev sjukskriven, hade jag jobbat fortfarande hade jag blivit sjukskriven tidigare. Jag hade foglossning. Kunde inte gå utan kryckor och levde på soffan från ca v 23 till förlossningen. Jag fick godkänt utan problem av fk. Blev även sjukskriven till två veckor efter bf datumet ifall jag skulle gå över tiden, och tur var det för jag gick över till bf +8.

    Det är viktigt att du beskriver dina problem noga för läkaren!

  • Äldre 9 Oct 14:03
    #9

    Har du arbete med tunga lyft som du skriver ska det inte vara några problem att få graviditetspenning senare. Sök i god tid för det kan ta sin lilla tid att få svar. Jag fick godkänt förra veckan och arbetar som förskollärare för äldre barn. Poängterade då bla att jag måste stå och gå mycket samt böja mig hela tiden.

  • Äldre 9 Oct 16:23
    #10
    Myc skrev 2014-10-08 21:01:18 följande:

    Sjukpenningen är beroende av två saker: 1. Läkaren anser att du behöver vara sjukskriven men nästan ingen läkare sjukskriver mer än 2 v i taget. 2. Försäkringskassan ska godkänna läkarens bedömning. Det här är den svåra biten, det är alltså inte självklart att få sjukpenning för att en läkare tycker det, försäkringskassan är inte så sugna på att sjukskriva gravida alls.

    Havandeskapspenning\gravidpenning är inte heller så lätt att få och den ansöker du om med din arbetsgivares hjälp. Det krävs att du har ett riskfyllt arbete i princip eller mkt fysiskt krävande. Arbete på Förskola brukar tex inte gå igenom. Och försäkringskassan vill att arbetsgivaren först och främst ser över möjligheter till omplacering eller andra arbetsuppgifter.

    Föräldrapenning kan du ansöka om 30 dagar innan barnet är beräknat men tänk på att du då slösar med dina totala dagar att vara hemma med bebisen.

    Foglossning är sällan ett bestående tillstånd och brukar bli bättre under graviditeten. Om du har mkt ont nu tycker jag att du ska be om sjukskrivning 1-2 v och sen känna efter igen efter det. Ibland är den som bortblåst helt plötsligt smile1.gif

    Hoppas du får må bra resten av graviditeten!


    Nu måste jag fråga dig vad du menar med att foglossning sällan är bestående?

    Visst, det kan bli lite bättre om och när bebis fixerar sig och är stor nog att stabilisera inifrån framåt v36-37, men de allra flesta blir ju sämre och sämre fram tills dess och ibland även efter. Jag känner ingen som blivit av med foglossningen helt före förlossningen
  • Äldre 9 Oct 23:31
    #11
    Kasperina skrev 2014-10-09 16:23:47 följande:

    Nu måste jag fråga dig vad du menar med att foglossning sällan är bestående?

    Visst, det kan bli lite bättre om och när bebis fixerar sig och är stor nog att stabilisera inifrån framåt v36-37, men de allra flesta blir ju sämre och sämre fram tills dess och ibland även efter. Jag känner ingen som blivit av med foglossningen helt före förlossningen


    Håller helt med dig. Jag har aldrig hört att någon blir bättre av foglossning innan förlossning. Jag grät varje gång jag skulle fösöka få på mig både byxor och strumpor, men 3 dagar efter förlossningen var foglossningen som bortblåst!
  • Äldre 10 Oct 11:16
    #12
    Myc skrev 2014-10-08 21:15:24 följande:

    När jag läste din fråga igen så känner jag att jag hamnade på avvägar i mitt svar och inte svarade dig riktigt.

    Försäkringskassan är inte helt enkel att förstå sig på så jag förstår verkligen att du tycker det är svårt. Och med tanke på att de ibland erbjuder möten/föreläsningar för folk om sin verksamhet så vet de dessutom om det själva

    Först och främst när du är hemma och är sjuk (oavsett vad) så är det din arbetsgivare som du sjukanmäler dig till. Arbetsgivaren är skyldig att betala sjuklön till dig de första 14 dagarna. (Arbetsgivaren har rätt att kräva ett läkarintyg från den 8:e dagen). Efter de 14 dagarna är det försäkringskassan som betalar ut sjukpenning. De kräver alltid läkarintyg. Du ringer dom den 15e sjukdagen och får all info du behöver. (Allt kan göras med e-legitimation)

    Hoppas du fick något svar du kan ha hjälp av!


    Har inte läst detta tidigare men det stämmer inte.
    Vill du bli sjukskriven pga foglossning eller andra problem som knappast kommer att försvinna på under två veckor så går du till läkare och ber att bli sjukskriven, sen lämnar du sjukintyg till din arbetsgivare som sedan ska skicka det vidare till FK.
  • Äldre 21 Nov 02:40
    #13

    jag blev sjukskriven i våras nånstans mellan 5-6 månaden för foglossning som jag kämpat med sen första trimestern. jag gick först till en sjukgymnast men insåg ganska snabbt att det inte skulle fungera med jobbet ändå. vände mig då till läkaren som sjukskrev mig i två veckor. sedan skulle jag prova att jobba 25%. testade en dag men det gick inte alls, så blev sjukskriven helt. gick parallellt hos sjukgymnast 1  gång i veckan under denna tid o var hos läkaren varann vecka o uppdaterade sjukintyget tills jag gick på gravidpenningen. det var inga problem med försäkringskassan. dom tog lite tid på sig bara så fick en klumpsumma, tur att jag har sambo med en medelhög inkomst! ska tillägga att jag arbetar som usk i hemtjänsten. ps. för mig så försvann foglossningen under första veckan efter förlossningen Solig

  • Myc
    Äldre 21 Nov 17:42
    #14

    Själv har jag haft riktigt stora problem m foglossning i början av alla tre graviditeter med det har i princip försvunnit till tredje trimestern. Det har iallafall inte gett upphov till några större problem ju längre jag gått. Känner flera med liknande upplevelse. Men jag försöker inte säga att det är så för alla. MEN det kan med andra ord komma och gå under en graviditet. Men vi är alla olika.

    Sjukskrivning kan också gå olika till beroende på läkare vilket jag tror de flesta känner till. Jag har blivit sjukskriven en månad i taget eftersom läkaren ansåg att FK godkänner flera sjukskrivningar då. Men jag visste också att jag skulle bli sjukskriven tiden ut, det var bara läkarens erfarenhet av just FK.

    För övrigt: Så less på alla sura, bittra människor i alla trådar med dålig och trist attityd. Fan vad jobbiga liv ni måste ha som inte ens kan skriva trevliga tillägg, förtydliganden, svar och frågor. Hur svårt kan det vara att hålla en trevlig ton? Så trött på denna geggiga massa av obildade, otrevliga människor med total avsaknad av ödmjukhet på FL. Beter ni er lika bitskt IRL på tex jobbet också så fort nån öppnar munnen och försöker hjälpa till men kanske inte alltid har koll på minsta detalj eller svarar exakt som ni anser att de ska svara? Utifrån er trånga lilla erfarenhetsvärld? Blir så trött av tonen ibland så jag tappar hoppet om hela mänskligheten. Ät en chokladbit eller gå i terapi eller vad som helst, varför denna ilska hela tiden?

    Jag är uppriktigt ledsen TS om jag svarat "fel" på dina frågor och mina svar var till dig enbart och är hämtade ur mina egna erfarenheter. Jag är fullständigt säker på att i alla svar man får så finns det fler varianter av svar därute. Vi är ju OLIKA.


Svar på tråden Ersättning som gravid???