• Anonym (mamman)

    Sjuåring beter sig dåligt och hänger på bråkstakar

    Hej! Jag vänder mig hit och hoppas få rådgivning om min 7-åring som går i första klass. Det har uppstått en del "problem" kopplat till hans beteende.

    Några exempel:
    - Hans kroppspråk och ansiktsuttryck visar väldigt tydligt när han tycker något är tråkigt eller onödigt. Han vara extremt negativ och tjurskallig.
    - Hans sätt att ge svar på tal, han svarar mot lärarna ganska respektlöst. Kan säga "bla bla bla" och härma sin fröken. Provocerar henne, enligt hennes egna ord.
    - Han kan inte se sin egen skuld. Om något han äger går sönder är det alltid någon annans fel. Om han glömmer något är det frökens fel som inte sa till. Om han går rakt ut i cykelbanan och nästan blir påkörd av en cyklist, och jag ropar att han ska akta, så blir han arg på mig.
    - Han hakar på de bråkiga barnen. Ser upp till dem som är tuffa och tar deras parti. Om någon han imponeras av retar hans kompis kan han ta den tuffes parti, när han borde försvara sin kompis. Och om fröken tillrättavisar en stökig elev i klassen och den stökige käftar emot, så lägger sig min son i och sluter upp. Fast det inte alls är hans ensak.

    Det är främst hans fröknar som tagit upp problemen. En av dem verkar knappt kunna hantera honom. Det verkar ha skurit sig mellan henne och min son. Jag märker hur sonen kan spänna sig i hennes närvaro och lägger på en sur/tuff attityd. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det här. Jag vill inte att hans beteende ska förvärras, det kommer leda till att han inte får några vänner, eller hamnar i dåligt umgänge, eller att hans lärare inte tycker om honom. Dåligt beteende kommer att straffa honom själv. Och hur får man honom att fatta att man inte vinner något på att hänga på bråkstakar?

    Det är svårt för mig att hantera dessa problem eftersom de uppstår och förstärks i skolan. Hemma är det så annorlunda. Visst är han tjurig ibland och kan vara kaxig/otrevlig mot sina kompisar, men så är många sjuåringar. Ofta är det värre om han är trött eller hungrig. Båda vi föräldrar resonerar mycket med honom om vad som är rätt, fel, okej och inte okej. Vi säger att i skolan ska man lyda fröken, ounkt slut. Ett tag var det ofta konflikter och då fick vi prova belöningssystem: om han inte lydde fröknarna i skolan så blev det t ex inget tv-spel på några dagar. Det har blivit något bättre och jag hoppas på att en del ska mogna bort. Han har själv sagt att han blir så arg att han inte kan tänka. Och att han förut var snäll, men nu är han bara dum, han vet själv inte varför.

    Han är en väldigt fin pojke: Hans goda sidor är att han är väldigt charmig, och humoristisk, han är social och oblyg, många barn tycker om honom och vill leka med honom. Han är väldigt kärleksfull och omtänksam mot sin familj. Han är gosig. Han är älskad av många och vi har en trygg hemmiljö. 

    Jag hoppas någon kan ha något gott råd, då jag inte vet var jag ska vända mig...

  • Svar på tråden Sjuåring beter sig dåligt och hänger på bråkstakar
  • Anonym (mamman)

    Ingen som har något råd...?

  • En blå giraff

    Min kollega hade ungefär samma bekymmer med en av sina söner. De gjorde så att fröken fick ringa mamman vid varje incident som hände (fröken ringde efter skoldagens slut). Och mamman fick då prata med pojken samt drog in förmåner hemma på kvällen (spel eller dylikt som han ville göra). Han lärde sig snabbt att det var dumt att tjafsa med fröken eftersom det direkt blev konsekvenser när han kom hem.

    Om han hänger på bråkstakarna på skolan kanske är svårt att rå på. Men försök uppmuntra till lek med andra barn på fritiden hemma. Med en 7-åring kan man ju fortfarande styra valet av kompisar lite.

  • Anonym (mamman)

    En blå giraff skrev 2014-10-10 19:03:58 följande:

    Min kollega hade ungefär samma bekymmer med en av sina söner. De gjorde så att fröken fick ringa mamman vid varje incident som hände (fröken ringde efter skoldagens slut). Och mamman fick då prata med pojken samt drog in förmåner hemma på kvällen (spel eller dylikt som han ville göra). Han lärde sig snabbt att det var dumt att tjafsa med fröken eftersom det direkt blev konsekvenser när han kom hem.

    Om han hänger på bråkstakarna på skolan kanske är svårt att rå på. Men försök uppmuntra till lek med andra barn på fritiden hemma. Med en 7-åring kan man ju fortfarande styra valet av kompisar lite.



    Hej!
    Tack för svar. Nu verkar det ha uppstått problem igen. Han tjafsar emot fröken och gapar inför klassen. Jag förstår inte vad detta beteende kommer ifrån, det är inget vi någonsin accepterat hemma.

    Vi ska prata med sonen ikväll och nu är det slutspelat tv-spel på ett tag. Han måste förstå att beteendet inte är okej och att det blir konsekvenser. Det där med att läraren ska ringa hem och rapportera direkt låter som en bra idé. Vi ska säga att fröken kommer att prata med mamma och pappa när något händer. Problemet är att han inte ser sin egen skuld i saker och tycker att han blir orättvist behandlad. Han säger att fröken ljuger och att det var någons annans fel. Hur får jag honom att förstå att det är hans eget ansvar och ingen annans?
    Nu blir det i alla fall följande aktiviteter.
    - Inget mer spelande tills vi vet att han sköter sig.
    - Möte med sonen och fröken
    - Ev ska någon av oss vara med en dag i skolan och se hur det går.

    Tar gärna emot alla tips vi kan få. Han är egentligen en duktig kille och har inget problem med skolan i övrigt, inlärning eller liknande. Det handlar om att han dras till 2 bråkiga pojkar i klassen och hakar på dem/ser upp till dem. Hur hanterar jag det? Han har mycket andra vänner på fritiden som det fungerar bra med. Det är just dessa klasskompisar som triggar hans dumma beteende.
  • Anonym (åäö)
    Anonym (mamman) skrev 2014-10-24 09:32:18 följande:
    Tar gärna emot alla tips vi kan få. Han är egentligen en duktig kille och har inget problem med skolan i övrigt, inlärning eller liknande. Det handlar om att han dras till 2 bråkiga pojkar i klassen och hakar på dem/ser upp till dem. Hur hanterar jag det? Han har mycket andra vänner på fritiden som det fungerar bra med. Det är just dessa klasskompisar som triggar hans dumma beteende.
    Ni kanske ska prata med skolpsykologen eller BUP?

    Sedan, ang de två bråkiga pojkarna: Deras föräldrar tycker kanske att det är din son som triggar deras barn?
  • Anonym (-----)
    Anonym (åäö) skrev 2014-10-24 10:43:58 följande:
    Sedan, ang de två bråkiga pojkarna: Deras föräldrar tycker kanske att det är din son som triggar deras barn?
    precis
    Ts din son hakar inte på de bråkiga barnen han ÄR ett av de bråkiga barnen

    men bra att ni tar tag i beteendet nu, men du och din man måste också ändra er syn på det hela för som det är nu ursäktar ni det faktiskt lite, visserligen kanske omedvetet men ändå

    men en stor eloge till att ni tar tag i det, allt för många föräldrar gör det inte
  • Annica71

    Ni föräldrar kanske kan vara med i skolan och guida in honom på "rätt bana".


    Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Anonym (mamman)
    Anonym (åäö) skrev 2014-10-24 10:43:58 följande:
    Ni kanske ska prata med skolpsykologen eller BUP?

    Sedan, ang de två bråkiga pojkarna: Deras föräldrar tycker kanske att det är din son som triggar deras barn?

    Ja, vem vet vad de tänker. Jag vill inte skylla på någon. Jag vill bara lösa problemet. Det kan vara bra att prata med skolpsykologen. Jag ska ringa henne och höra om vad hon har för idéer.
  • Anonym (mamman)
    Anonym (-----) skrev 2014-10-24 10:48:28 följande:
    precis
    Ts din son hakar inte på de bråkiga barnen han ÄR ett av de bråkiga barnen

    men bra att ni tar tag i beteendet nu, men du och din man måste också ändra er syn på det hela för som det är nu ursäktar ni det faktiskt lite, visserligen kanske omedvetet men ändå

    men en stor eloge till att ni tar tag i det, allt för många föräldrar gör det inte
    Jag ursäktar inte alls hans dåliga beteende. Det kanske lät så, men varken jag eller pappan tycker att det är okej att han är otrevlig och särskilt inte mot sin fröken. Jag känner mig besviken, arg och faktiskt skäms jag över att han är så här. Man undrar var man har brustit som förälder. Jag försöker ge mina barn allt: kärlek, vägledning, svar på frågor, regler. Har jag varit för tillåtande, borde jag vara mer sträng? Har jag uppfostrat dem till alltför fria och självsäkra varelser? Man tänker mycket.

    Jag vill göra något, men jag vet inte riktigt vad. Räcker det med att straffa? ta bort saker han gillar att göra?
  • Anonym (mamman)
    Annica71 skrev 2014-10-24 11:19:43 följande:

    Ni föräldrar kanske kan vara med i skolan och guida in honom på "rätt bana".



    Hej!
    Jag har faktiskt tänkt på det. Att pappan/jag ska vara med i skolan. Lite för att visa att vi har enad front med fröken i det här. Och för att visa att vi bryr oss. Sedan kanske han beter sig extra duktigt när vi är där, men jag tror ändå det blir en tydlig gest mot honom att skolan inte är en egen värld med andra regler utan att man ska uppföra sig bra både där som hemma.
  • Anonym (-----)

    efter allt man hör och ser med curlande föräldrar och föräldrar som inte bryr sig så framstår du och din man som två blänkande stjärnor på föräldrahimmelen (och det där lät helt sjukt jag vet, haha ha, men tycker du och din man förtjänar beröm för att ni tar tag i problemet, så två guldstjärnor till er

  • Anonym (mamman)
    Anonym (-----) skrev 2014-10-24 16:20:01 följande:

    efter allt man hör och ser med curlande föräldrar och föräldrar som inte bryr sig så framstår du och din man som två blänkande stjärnor på föräldrahimmelen (och det där lät helt sjukt jag vet, haha ha, men tycker du och din man förtjänar beröm för att ni tar tag i problemet, så två guldstjärnor till er


    Tack för dina uppmuntrande ord!

    Jag tog upp saken med sonen i fredags efter skolan. Förklarade lugnt och allvarligt att vi vet att han uppfört sig illa, och att vi blir besvikna på honom för det. Och jag berättade vad konsekvenserna blir. Han var ledsen, gnuggade bort gråten i ögonen, skämdes. Oroade sig för vad pappa skulle säga när pappa kom hem. Sörjde att spelandet nu är pausat för ett tag men förstod ändå varför. Det gjorde ont i mitt hjärta att se honom så förtvivlad, men jag stålsatte mig för jag tror verkligen att vi måste vara konsekventa för att få effekt. Sedan lagade vi en god middag och samtalade hela familjen. Sonen sa då att han inte alls beter sig dumt jämt, att de andra pojkarna gått över skolgränsen men då hade han själv sagt nej och sprungit tillbaka. Då bekräftade vi det, bra att han står på sig när någon gör fel. Precis. Nu hoppas jag att det här ska ge resultat och skärpning. 
Svar på tråden Sjuåring beter sig dåligt och hänger på bråkstakar