• laaito

    organdonation

    Hej jag skulle behöva lite hjälp med en uppgift från skolan som jag inte förstår i etik. Det är en berättelse om en fru som blir hjärndöd och läkaren frågar familjen om dom vill donera hennes organ då hon själv inte yttrat sig om det. 

    Hur ska familjen kunna ta ställning till organdonation. Beskriv hur de skulle tänka om de resonerade konsekvensetiskt, sinnelagsetiskt och pliktetiskt. 

    Vilka olika konfliktsituationer kan uppstå?

    Jag har läst om dessa tre begreppen eller vad man ska säga flera gånger om men kan inte förstå hur jag ska göra eller något överhuvudtaget, kaos i huvudet. 
  • Svar på tråden organdonation
  • PlayWood
    http://www.so-rummet.se/kategorier/religion/etik-och-moral# 

    L
    äs igenom där vad alla etiker betyder. Tänk om du va i den situationen, tänk att det är din mamma som blir hjärndöd och läkaren frågar familjen om dom vill donera hennes organ då hon själv inte yttrat sig om det. Det blir lättare (och ibland svårare) att resonera om det är nåt man personligen kan försöka relatera till.

    Personligen skulle jag säga att det får ta allt som de kan ha användning av och resten till forskning, om hon är hjärndöd kommer hon inte att vakna igen och då behöver hon inga av sina världsliga delar.

    Hoppas det hjälper lite.
  • Anonym (...)

    vilka olika konfliktsituationer kan uppstå är jag nyfiken på 

  • laaito
    Anonym (...) skrev 2014-10-11 15:20:36 följande:

    vilka olika konfliktsituationer kan uppstå är jag nyfiken på 


    Ja konfliktsituationerna förstår jag inte riktigt hur dom menar man ska göra där
Svar på tråden organdonation