• Anonym (Ts)

    Hur tacklar jag detta? Lkg

    En av mina närmsta vänner väntar barn och har på ul fått veta att bebis har LKG. Jag är själv född med LKG. Min vän är nu helt förkrossad och överväger att göra abort pga detta. Jag tar åt mig och undrar vad hon har för syn på mig? Ses som attraktiv av många, har man och många vänner. Jag är så sårad av detta. Hur hanterar jag detta på ett bra sätt? Hur kan jag sätta mig in i hennes situation utan att bli sårad och ta åt mig?

  • Svar på tråden Hur tacklar jag detta? Lkg
  • BCH52

    Ibland reagerar man inte riktigt förnuftigt när man är får besked att det barn man väntar har någon skada. Kanske hon funderar på vilket fel hon själv gjort. Något hon utsatt sig för eller något hon borde gjort eller tänkt på, eller vetat om. Läpp- och gomspalt skulle vara ett stort funktionshinder om vi bott i ett u- land och varit fattiga. Men här idag är det något som lätt kan åtgärdas. Ja det blir praktiska svårigheter i början och några operationer. Du och dina föräldrar vet säker vad det innebär.

    Det du kan göra för att hantera det för egen del är att försöka inse att för henne handlar det inte om dig. Det du kanske kan göra för att hjälpa både dig själv och henne är att ställa en konkret fråga till henne "tycker du att mina föräldrar borde ha aborterat mig". Ställ frågan på det lugnaste och vänligaste sätt du kan, jag tror att hon då kommer att inse hennes barn är en person som du, en person som kommer att lyckas bra i livet. Om det finns praktiska möjligheter så kanske din mamma kan berätta om sina tankar och känslor.

    Men framför allt, det handlar inte om dig, hon är så inne i sitt eget så hon kan nog inte riktigt ta in att du känner dig kränkt av hennes tankar. Försök förlåta henne. Det är när man förtjänar det minst som man behöver sina vänner.

Svar på tråden Hur tacklar jag detta? Lkg