• Anonym (Lugn)
    Äldre 11 Oct 12:59
    1452 visningar
    1 svar
    1
    1452

    Till dig som ska göra en medicinsk abort och är rädd! Läs detta!

    Hej!

    Jag har precis (igår) genomgått en medicinsk abort. Innan denna läste jag varje tråd som fanns här på FL om just detta. De allra flesta inlägg skrämde skiten ur mig; Historier om kvinnor som varit på väg att förblöda, som legat på golvet och skrikit av smärta, som fött ut levande foster och om hur Cytotec är ett djävulens påfund som närapå dödat gravida kvinnor. På grund av dessa historier var jag så himla rädd att jag nästan kräktes innan min abort. Därför skriver jag detta inlägg och jag hoppas att MÅNGA av er som är i den sits jag var i häromdagen läser detta.

    Allt började med att jag var till kvinnokliniken där man gjorde ett VUL och konstaterade att jag var gravid i vecka 7+4. Skärmen var vänd ifrån mig så jag såg inget, läkaren var snabb och smidig, hela undersökningen var gjord på mindre än en minut. Efter detta fick jag träffa en barnmorska som gav mig en tablett jag svalde på plats, denna gör så att graviditeten avstannar. Man kan få lite ont i magen och/eller en blödning redan av denna. Jag fick varken eller.

    Två dagar senare förde jag upp 4 Cytotec. Jag hade valt hemabort så jag var i min egen trygga miljö. Jag tog även två Alvedon och en Diklofenak jag fått med mig från kliniken. Efter ca 45 minuter drog magen ihop sig. Det gjorde inte ont, det var bara en "spänd" känsla. Jag låg ner en timme efter att jag fört upp tabletterna, sen gick jag upp och rörde på mig. Efter ytterligare en timme fick jag som mensvärk, inte värre än att det molade och spände. Samtidigt började jag småblöda lite. Fortsatte att vara uppe och efter en liten stund började det göra mer ont. Fortfarande absolut ingen jättesmärta, men det var skönt med en varm flaska på magen. Sen kom under ca 30 minuter tre "klumpar" ur mig. Sega mörkröda klumpar. Blödde efter det som en vanlig mens och smärtan avtog och var efter det bara molande. Nu har det gått ca 20 timmar sedan jag tog Cytotec och allt jag känner är en svag svag mensvärk. Blöder som jag brukar under mensens första dag, dvs ganska riktigt men inga floder eller så. Hade jag vetat detta hade jag besparat mig själv mycket ångest innan aborten, och på detta vis hoppas jag kunde bespara någon annan den! :) Det var INTE hemskt, det var INTE jättesmärtsamt, det var INGA störtblödningar och jag såg INTE något foster.

    Ställ frågor om ni vill, jag svarar gärna!

  • Svar på tråden Till dig som ska göra en medicinsk abort och är rädd! Läs detta!
  • Äldre 11 Oct 13:28
    #1

    När jag gjorde set pga att fostret dött i magen så behövde jag inte ens använda stolpillrerna, utan det räckte med tabletten.

Svar på tråden Till dig som ska göra en medicinsk abort och är rädd! Läs detta!