• Utlandssvensk

    Lärarutbildning utan pedagogik

    Hej,

    I Frankrike (där jag är bosatt och har barn) ingår inte ämnet pedagogik i landets lärarutbildningar. Lärare studerar bara de ämnen som de sedan ska lära ut.

    Spontant tycker jag det känns helt galet. Pedagogik är ju liksom grunden till att lära ut. Bara för att man kan mycket inom ett visst ämne betyder det ju inte att man kan lära ut det pâ ett bra sätt.

    Vad tycker ni? Vill gärna höra frân lärare som har studerat pedagogik i sin utbildning, och har en uppfattning om ämnets betydelse för att senare lära ut, och andra pedagoger, samt vem som helst annars som har lust att dela med sig av sin uppfattning.

  • Svar på tråden Lärarutbildning utan pedagogik
  • Punkster

    Det förvånar mig inte. Jag har stött på (franska) föräldrar som på fullaste allvar anser att de kan sköta sitt barns utbildning bättre än klassläraren eftersom de båda är civilingenjörer. Fokus verkar ligga på att man så snabbt som möjligt ska klara av så mekaniska uppgifter som möjligt. T.ex. att räkna sida upp och sida ner i matteboken på tid, eller att en bra läsare är den som så snabbt som möjligt kan plöja läseboken. Lärarens didaktiska kunskaper verkar de inte ge ett ruttet lingon för.

  • Tow2Mater
    Punkster skrev 2014-10-21 18:14:06 följande:

    Det förvånar mig inte. Jag har stött på (franska) föräldrar som på fullaste allvar anser att de kan sköta sitt barns utbildning bättre än klassläraren eftersom de båda är civilingenjörer.


    Det är ju två helt skilda saker. De flesta kan, om de vill, undervisa sina egna barn minst lika bra (ofta bättre) än klasslärare, MEN de skulle inte kunna undervisa en klass med barn ens tillnärmelsevis lika bra som en klasslärare.
  • Punkster
    Tow2Mater skrev 2014-10-21 18:43:23 följande:
    Det är ju två helt skilda saker. De flesta kan, om de vill, undervisa sina egna barn minst lika bra (ofta bättre) än klasslärare, MEN de skulle inte kunna undervisa en klass med barn ens tillnärmelsevis lika bra som en klasslärare.
    Det är en sak att lära någon att läsa, skriva eller räkna. Det är en annan sak att få någon att uppnå målen i kursplanerna.
  • Anonym (X)

    Enligt min erfarenhet är pedagogik något man antingen är bra på eller inte. Är man dålig på det hjälper det inte om man så skulle läsa pedagogik i 10 år. Är man en person som är bra på att undervisa så gör det marginell skillnad med någon pedagogikkurs hit eller dit. Några av de absolut bästa lärarna jag någonsin haft var högutbildade (master eller högre) inom området de undervisade i men saknade helt pedagogikbiten. De var inte behöriga lärare. De sämsta lärarna var de som gått lärarhögskolan. De kunde varken ämnet eller undervisningsbiten, men behöriga var de.

  • cirkusmusen
    Tow2Mater skrev 2014-10-21 18:43:23 följande:
    Det är ju två helt skilda saker. De flesta kan, om de vill, undervisa sina egna barn minst lika bra (ofta bättre) än klasslärare, MEN de skulle inte kunna undervisa en klass med barn ens tillnärmelsevis lika bra som en klasslärare.
    Fast nej, bara nej.
  • Tow2Mater
    cirkusmusen skrev 2014-10-21 20:33:35 följande:
    Fast nej, bara nej.
    Du skulle inte kunna? Ok. Alla kan inte, men många.
  • cirkusmusen
    Tow2Mater skrev 2014-10-21 20:34:46 följande:
    Du skulle inte kunna? Ok. Alla kan inte, men många.
    Jag pluggar till lärare, det är därför jag säger så.
  • Anonym (X)
    cirkusmusen skrev 2014-10-21 20:37:14 följande:
    Jag pluggar till lärare, det är därför jag säger så.
    Fast jo. Jag har utbildat lärare, det är därför jag säger så.
  • Flickan och kråkan

    Nu var det ett par år sedan jag läste på lärarhögskolan (slutet av -90-talet), men i ärlighetens namn måste jag säga att just pedagogikkurserna var jag inte särskilt imponerad av....i ännu mindre utsträckning med ganska många års arbetserfarenhet på nacken. Praktiken var guld värd (del av pedagogiken), liksom en hel del ämnesmetodik var bra. Riktigt bra pedagogik har jag fått först som vidareutbildning som färdig lärare. Mycket mindre bra också

    Det finns en ganska stor gråskala mellan superpedagoger och kassa pedagoger som anonym x pratar om. Jag skulle tro att jag kan kvalificera mig i den gruppen (jag är ingen superpedagog men hoppas inte heller att jag är urusel ). För sådana medelmåttor som jag, så är den bästa pedagogiska utbildningen att undervisa och inte minst att auskultera hos varandra. 

    Gedigna ämneskunskaper behöver man tveklöst, men även ett intresse för att just undervisa skulle jag säga.

Svar på tråden Lärarutbildning utan pedagogik