• Anonym (Anony­mus)
    Äldre 12 Oct 22:07
    881 visningar
    3 svar
    3
    881

    Umgänge?

    När familjehemmet får vårdnaden har jag rätt till umgänge då?
    Tex: Om jag lägger fram att jag vill ha umgänge med hen 2 gånger i veckan samt att hen sover över på stora helger och även hens födelsedag, kan familjehemmet säga nej och dra ner på umgänget samt hänvisa till en gång i månaden tex?

  • Svar på tråden Umgänge?
  • Anonym (Z)
    Äldre 12 Oct 22:23
    #1
    Anonym (Anonymus) skrev 2014-10-12 22:07:15 följande:

    När familjehemmet får vårdnaden har jag rätt till umgänge då?

    Tex: Om jag lägger fram att jag vill ha umgänge med hen 2 gånger i veckan samt att hen sover över på stora helger och även hens födelsedag, kan familjehemmet säga nej och dra ner på umgänget samt hänvisa till en gång i månaden tex?


    Ja om det är olämpligt för ungen och deras kp på socialtjänsten säger till dem, de kollas ju och har nära kontakt med sin kp
  • Joce82
    Äldre 10 Dec 12:51
    #3

    När familjehemmet får vårdnaden vid ett sk vårdnadsöverflytt får de all bestämmanderätt och socialen har i praktiken ingen del i de dagliga rutiner/umgängen längre. Ni blir i stort sett en delad familj där ena delen har vårdnad och den andra inte. (Likt Separerade föräldrar)

    Ni har umgängesrätt som skall tillhandahållas av famhemmet och vill ni ha mer får ni stämma för umgänge hos familjerätten(tingsrätten). Precis som andra tvistande föräldrar..

    På detta sätt har jag uppfattat det iaf:) lycka till Med vänlig hälsning, jocke

Svar på tråden Umgänge?