• apelsinnen

    Flytta till Kristinehamn?

    Hej!

    Jag och min sambo ska ha barn i slutet av april 2015 och vi funderar på att flytta. Bor idag i natursköna Rättvik men vi vill flytta närmare släkten som bor i Värmland, Närke och Västmanland. Vi vill bo i en ganska liten, familjevänlig stad, i storleken 12-20 tusen invånare.  


    Funderar på att flytta till Kristinehamn och skulle gärna få höra lite hur det är att bo där. Hur är det med tryggheten, är skolorna bra, arbetstillfällen eller gäller det att pendla till Karlstad/Örebro? Händer det saker i staden, arrangeras det events och så vidare? Hur är folket? Hög/låg invandring? Bra och dåliga områden att bo i? Vill veta så mycket som möjligt Glad

    Vi har kollat på bostäder och bostadspriser och på just den punkten verkar det ju väldigt bra. Så Kristinehamnsbor - fördelar och nackdelar med att bo i Kristinehamn tack Glad Kom gärna förslag på andra städer om ni har sådana, sambon vill gärna att vi bor i närheten av Karlskoga då han i princip redan har ett jobb han kan tacka ja till när som helst.

  • Svar på tråden Flytta till Kristinehamn?
  • apelsinnen
    dejan9209 skrev 2014-10-13 11:48:29 följande:

    Åh vad kul TS, Aldrig bott där, men vad spännande.:)


    Tack så mycket Glad
  • VeronicaJohanna

    Hej!

    Hur har det gått,flyttade till Kristinehamn?

    Jag bor där nu men onödigt att skriva om staden om ni nu hamnade någon annanstans

  • apelsinnen

    Hej! Länge sedan jag var inne här och vad glad jag blir att jag äntligen fått svar! Nej tyvärr har vi inte kommit iväg än, och just nu är det full fart med förberedelser inför bäbis ankomst =) Men vi har redan planerat att åka till Kristinehamn och Karlskoga i sommar för att "känna av" städerna. Förhoppningsvis blir det en flytt under senare delen av året, gärna till hösten om allt går som vi vill.

    Vad fick dig att flytta till Kristinehamn? Vore oerhört tacksam att få höra dina intryck av staden och folket, vad staden har att erbjuda etc Glad

  • Anonym (karlskoga)

    Bor i karlskoga men kan nog svara lite granna på dina frågor..

    Beroende på vad man tycker om så.. men kristinehamn är en mycket fin stad med fin natur, deras hamn är så otroligt mysig!

    men själva stadsdelen är otroligt tråkig inte mycket folk i rörelse finns inte så mycket butiker rätt dött skulle jag säga :/

    som jag har fått en uppfattning om så är det inte mycket som händer där förutom raggar träffar och framförallt fastingen på sommaren (större marknad)

    Pendlings möjligheter är mycket bra både till karlskoga och karlstad men även till örebro då de har nu ordnat bussar :)

    Vad är det för jobb här i karlskoga han har fått möjlighet till? om inte annat kan jag rekommendera att kolla upp transcom, många från Kristinehamn som pendlar till det jobbet

  • apelsinnen
    Anonym (karlskoga) skrev 2015-03-02 01:03:32 följande:

    Bor i karlskoga men kan nog svara lite granna på dina frågor..

    Beroende på vad man tycker om så.. men kristinehamn är en mycket fin stad med fin natur, deras hamn är så otroligt mysig!

    men själva stadsdelen är otroligt tråkig inte mycket folk i rörelse finns inte så mycket butiker rätt dött skulle jag säga :/

    som jag har fått en uppfattning om så är det inte mycket som händer där förutom raggar träffar och framförallt fastingen på sommaren (större marknad)

    Pendlings möjligheter är mycket bra både till karlskoga och karlstad men även till örebro då de har nu ordnat bussar :)

    Vad är det för jobb här i karlskoga han har fått möjlighet till? om inte annat kan jag rekommendera att kolla upp transcom, många från Kristinehamn som pendlar till det jobbet


    Tusen tack för svar! Det låter lite tråkigt att det inte sker så mycket i staden. Vi bor i Rättvik nu, en ännu mindre stad men här anordnas många evenemang så det händer ändå grejer här... Men det är något jag kan ta. Det finns ju alltid möjlighet att åka till närliggande städer om man vill ut på något äventyr :) Shopping och sånt kan jag annars göra på nätet om jag inte finner det jag söker i stan.

    Jag kan tänka mig att det är fint vid hamnen, jag har alltid velat bo nära vattnet så det är en av anledningarna att vi är lite inne på just Kristinehamn. Låter toppenbra med kommunikationerna! Gillar också fin natur, vill att våra barn ska kunna leka i skogen som jag gjorde som liten. Och det utan att behöva ta bussen dit Flört 


    Jag tror företaget hette Cambrax om jag inte minns fel. Han är civilingenjör så han menar själv att han lätt kan få jobb i Karlskoga eller Karlstad. Vi skulle även kunna tänka oss att bo där men det känns lättare att som småbarnsfamilj bo i en liten stad. Men Karlskoga vore i och för sig också intressant. 

    Får jag fråga hur folket är? Jag har tidigare bott i städer där folket generellt är ganska otrevliga faktiskt. Missunnsamma, mycket skitsnack osv. Sur personal i de lokala butikerna så man hade ingen shoppingglädje direkt haha. Det var det som drog oss till Rättvik, här tycker jag det är en trevligare atmosfär och människorna är glada och hjälpsamma. Har du fått något intryck av Kristinehamn?

    Vill gärna höra lite om Karlskoga också om det går för sig :) Finns det några skillnader mellan KS och KH eller är de rätt lika varandra? 

  • Anonym (Kga)

    Hej!

    Jag bor i Karlskoga och jobbar i Kristinehamn så jag kanske kan komma med lite input :)

    Jag har aldrig varit i Rättvik men jag kan tänka mig att det är trevligare och att människorna är öppnare än både i Karlskoga och Kristinehamn, eftersom Rättvik är en mer utpräglad turiststad. Tror att de har lite mer "värdskapstänk".

    Kr-hamn har en del äldre hus och ligger fint vid Vänern. Det känns att staden är mindre än Kga. Däremot är det jättesmidigt att ta sig in till Karlstad.

    Karlskoga har områden som är jättefina, bland annat nere vid sjön Möckeln. Så vill ni bo nära vatten är Karlskoga också ett alternativ.  Dessutom finns det "skog mitt i stan" i form av Naturreservatet på Rävåskullen. Om man bara passerar Karlskoga på E18 ser det mesta skitfult ut så se till att ni inte bara åker där om ni tar en tur hit ;) Shoppingbudet är bättre än i Kristinehamn. Centrum har förflyttats så att det numera finns tre shoppingområden: "riktiga" centrum med de flesta klädaffärer etc; ett annat shoppingområde cirka 10 minuters promenad därifrån med tex ÖoB, Elgiganten; och sedan ett tredje affärscentrum med tex Biltema, Dollarstore, Jysk etc.

    Jag har pendlat till Kr-hamn, Karlstad och Örebro och det funkar utmärkt.

    Karlskoga är en motorstad så de senaste åren har Motorveckan anordnats på sommaren. Massa aktiviteter, det mesta med fokus på motorer men även lite annat. Varje år hålls Karlskogafesten, en kväll med marknad, artistuppträdanden och lite andra aktiviteter i stan.

  • apelsinnen
    Anonym (Kga) skrev 2015-03-03 18:36:08 följande:

    Hej!

    Jag bor i Karlskoga och jobbar i Kristinehamn så jag kanske kan komma med lite input :)

    Jag har aldrig varit i Rättvik men jag kan tänka mig att det är trevligare och att människorna är öppnare än både i Karlskoga och Kristinehamn, eftersom Rättvik är en mer utpräglad turiststad. Tror att de har lite mer "värdskapstänk".

    Kr-hamn har en del äldre hus och ligger fint vid Vänern. Det känns att staden är mindre än Kga. Däremot är det jättesmidigt att ta sig in till Karlstad.

    Karlskoga har områden som är jättefina, bland annat nere vid sjön Möckeln. Så vill ni bo nära vatten är Karlskoga också ett alternativ.  Dessutom finns det "skog mitt i stan" i form av Naturreservatet på Rävåskullen. Om man bara passerar Karlskoga på E18 ser det mesta skitfult ut så se till att ni inte bara åker där om ni tar en tur hit ;) Shoppingbudet är bättre än i Kristinehamn. Centrum har förflyttats så att det numera finns tre shoppingområden: "riktiga" centrum med de flesta klädaffärer etc; ett annat shoppingområde cirka 10 minuters promenad därifrån med tex ÖoB, Elgiganten; och sedan ett tredje affärscentrum med tex Biltema, Dollarstore, Jysk etc.

    Jag har pendlat till Kr-hamn, Karlstad och Örebro och det funkar utmärkt.

    Karlskoga är en motorstad så de senaste åren har Motorveckan anordnats på sommaren. Massa aktiviteter, det mesta med fokus på motorer men även lite annat. Varje år hålls Karlskogafesten, en kväll med marknad, artistuppträdanden och lite andra aktiviteter i stan.


    En sån bra info! Supertack för din input detta är guld värt när man i princip inte vet någonting om städerna. Känner folk som som uttalat sig lite negativt om Karlskoga, så det är väl därför vi haft siktet inställt på Kristinehamn i första hand. Men nu har vi ju fått en annan vinkel och det är bra. 

    Men det låter ju jättevackert och härligt med ett naturreservat och ett lite större shoppingutbud. Älskar småstäder tack vare gång/cykelavstånd överallt :) Kul att båda städerna har lite evenemang att bjuda på, bättre än inget :)

    Hur står det till överlag på den "kriminella" fronten? Är det lugna städer? Är någon värre/bättre än den andra? Jag har bott i städer där det är oroligt, fått cykel på cykel stulen och känt mig otrygg när jag varit ute på kvällen. Blev alldeles matt till slut. Vill kunna låta barnen gå till lekparker utan att behöva vakta eller vara orolig. 

    Slutligen några tips på bra områden där man kan bo? Barnvänligt helst utan att det är fööör livligt. Gärna nära till lekparker, skog/naturen och dagis/skola. 

    Ser verkligen fram emot sommaren och att kunna uppleva städerna på plats och med egna ögon! Glad

  • Anonym (Kga)

    Det var så lite så :)

    Vad gäller kriminalitet skulle jag säga att Karlskoga inte är värre än andra städer. Det enda jag vet är att det cirkulerar en del droger, men om det är värre än någon annanstans tror jag inte. Det enda jag kan jämföra med som jag känner till är Örebro, och där är det ganska oroligt just nu med gängbråk osv. Så jämfört det så är det lugnt här. Kristinehamn har jag inte så bra koll på vad gäller detta men kan tänka mig att det är liknande som Karlskoga.

    De flesta områden i Karlskoga har nära till natur och är barnvänliga, skulle jag vilja påstå. De senaste åren har det varit som mest stök i Baggängen, runt Skrantahöjden och kvarteret Skogsrundan. Sandviken har ganska dåligt rykte (förr låg det en flyktingförläggning där och det var mycket bråk och stök). Det dåliga ryktet lever kvar och jag ska erkänna att jag snackat en del skit om Sandviken i mina dagar... Men det har jag fått äta upp för jag flyttade dit i somras och har inte upplevt något stök alls.

Svar på tråden Flytta till Kristinehamn?