• Hella725

    Vår resa.Någon mer?

    Hej hej alla regnbågar(och andra så klart).
    Jag och min sambo har nu stått i kö sen 2013 06 14 och har besök hos läkare och barnmorska nu 20 Oktober och kurator 23 Oktober. Vi är troligt förväntasfulla/förhoppningsfulla. och en fråga till följd av detta är , hur lång väntan är de för insemination efter dessa besök ?
    och även om det är någon som vill dela med sig av sina erfarenheter om dessa två besök, vad gör man hos läkaren och barnmorskan?
    är de många som blivit nekade insemination efter kurator samtal?

    Är väldigt nyfika att höra av er som har erfarenhet.
    Och även om de är några som är i samma fas som oss?
    Följas åt?

    :D

  • Svar på tråden Vår resa.Någon mer?
  • Pocatello

    Vad kul, vi verkar vara på samma ställe i den här långa fasen! Jag och min fru ställde oss också i kö våren 2013 (eller egentligen dec 2012 men remissen skickades till IVF-kliniken på våren). Vi har varit på psykologsamtal i veckan och ska till läkare nästa vecka. Psykologsamtalet var väldigt bra tycker jag, ingen "granskning" utan ett tillfälle att få prata om barnlängtan och våra tankar kring att ta emot donerade celler.

    Vi har fått informationen att de hoppas att vi ska få börja inseminera innan årsskiftet så jag hoppas på det! Det beror nog på tillgången på spermier. Det har verkligen varit en seg väntan, eftersom kliniken när vi ringt hela tiden sagt "nästa termin" så nu känns det nästan overkligt att det fanns ett slut på kön..

  • Hella725

    [quote=74183107][quote-nick]Pocatello skrev 2014-10-16 21:42:23 följande:[/quote-nick]Vad kul, vi verkar vara på samma ställe i den här långa fasen! Jag och min fru ställde oss också i kö våren 2013 (eller egentligen dec 2012 men remissen skickades till IVF-kliniken på våren). Vi har varit på psykologsamtal i veckan och ska till läkare nästa vecka. Psykologsamtalet var väldigt bra tycker jag, ingen "granskning" utan ett tillfälle att få prata om barnlängtan och våra tankar kring att ta emot donerade celler.

    Vi har fått informationen att de hoppas att vi ska få börja inseminera innan årsskiftet så jag hoppas på det! Det beror nog på tillgången på spermier. Det har verkligen varit en seg väntan, eftersom kliniken när vi ringt hela tiden sagt "nästa termin" så nu känns det nästan overkligt att det fanns ett slut på kön..[/

    Hej va kul att ni är på samma och att du/ ni vill dela med er :)

    Okej va spännande , men samtalet var separat eller var de gemensamt ?

    Jaha oj innan årsskiftet var ju ändå en yttligare väntan , själva hade vi hoppas på till nästa cykel .

    Vilket sjukhus är ni på :)?

    Mvh Hella :)

  • Pocatello

    Ja, kul med någon som är på samma ställe! Jo, det är ju så klart en bit kvar innan årets slut men samtidigt så känns det ändå så skönt att vi är "på gång" nu, att saker händer. Det har varit stor brist på donatorer här tydligen vilket har lett till väldigt långa köer. Hoppas ni får komma igång snart!

    Samtalet var gemensamt och väldigt avslappnat. Vi har inte läkarundersökningen förrän den 29e så det är nästa steg. Det kändes inte lönt att fråga psykologen om en massa medicinska/behandlingsmässiga saker men det är ju det jag vill veta. Exakt hur och när, hehe. Vi är i Umeå, ni då?

  • Hella725

    Ja men verkligen , just nu har vi inga vänner som är på samma stadie som oss, så de är jätte kul att höra !

    Ja de känns fantastiskt att veta att man finns med i "systemet" ! Jaha i Umeå va spännande , får man fråga hur gamla ni är och hur länge ni vart tillsammans etc ? ( är väldig nyfiken människa , så vill du ej svara eller bäretta så bara ignorera , haha)

    Vi bor i Sthlm och kommer att vara på Karolinska i Huddinge .

    Jaha tillsammans , va ovanligt . Mest läst om separata !;)

    Vi ska ju till läkaren och barnmorskan i morgon och är otroligt spända på att få svar på massor av frågor.

    Vi var inne i stan idag och bara gick runt och kolla på barnkläder och vagnar och allt där till , råkade bli att vi fick med två body mössa strumpor haha . Längtan bara växer nu när man vet att de inte är 15 månader väntetid längre :D .


    Pocatello skrev 2014-10-19 10:42:14 följande:

    Ja, kul med någon som är på samma ställe! Jo, det är ju så klart en bit kvar innan årets slut men samtidigt så känns det ändå så skönt att vi är "på gång" nu, att saker händer. Det har varit stor brist på donatorer här tydligen vilket har lett till väldigt långa köer. Hoppas ni får komma igång snart!

    Samtalet var gemensamt och väldigt avslappnat. Vi har inte läkarundersökningen förrän den 29e så det är nästa steg. Det kändes inte lönt att fråga psykologen om en massa medicinska/behandlingsmässiga saker men det är ju det jag vill veta. Exakt hur och när, hehe. Vi är i Umeå, ni då?


  • Pocatello

    Ingen fara! Vi är 27 och 28 och har varit tillsammans 6 år snart. Vi har pratat om barn sedan ganska tidigt i vårt förhållande men det kändes aldrig som "rätt tidpunkt" men kom fram till att det aldrig kommer att bli det heller. Vi har båda pluggat/jobbat/velat om vartannat och nu pluggar vi båda men jag tänker att en faktiskt inte måste ha jobba heltid och ha hus för att skaffa barn utan att det finns fördelar med att vara studenter också, mycket mer tid och så. Ni då?

    Hur gick det idag då? Jag är nyfiken :) Separata intervjuer hade nog varit mer stressande tycker jag men det finns säkert fördelar med det också. Vi har inte några nära vänner med barn utan kommer nog att vara först i vårt kompisgäng vilket känns lite nervöst på ett sätt. Sen är vi inga partymänniskor direkt utan umgås mycket hemma hos varandra och gör andra saker som jag tänker att en bebis kan vara med på ibland i alla fall.

  • Hella725
    Vi är båda 24 år:) har vart tillsammans i 4 år förlovade 2 och bott tillsammans 3,5 år . Och allt har alltid känts så bra . Vi har båda alltid velat ha barn, och väntade lite med att ställa oss i kö, pga att vi kände  att vi  inte riktigt var redo i livet (bodde mitt i storsthlm i en etta, 2 hands, inge jobb inge plugg ). Men sedan ändrade vi tankeställning och kände att vi vill häller ställa oss nu när vi inte riktigt är 100% så att längtan och väntan inte blir så HIMLA lång när man väl känner sig beslutsam att ställa sig i kön . så vi började lite innan vi var redo för att till slut hamna där vi är idag , båda fast anställning snart har båda körkort och vi har förstahandskontrakt på en 3 och snart insemination, perfekt tajming :D 
    Tycker att ni har gjort helt rätt ! Man kommer aldrig bli "redo " :)

    Ååh de gick så bra:D vi fick först träffa en läkare , som vi senare fick veta inte ingick i donatorteamet (än) så han var inte så på-läst, ställde massa frågor som vi fick luddiga svar till. Sedan fick jag göra en gynunderkökning , och där skulle han se om jag hade fått ägglossning. Med tanke på att jag själv inte gjort något ÄL-test så visste vi inte till 100% att jag får de som man ska. (har dock haft test liggandes hemma? dumt ) men han kunde inte riktigt se. Så han började mumla om att jag skulle först få min mens sen göra ÄL-test och se så de fungera. Sedan om de inte blev något på stickan skulle jag få tabletter som skulle göra så jag fick ÄL, och sen ta inseminationen till mensen månaden efter. och de var vare sig jag fick ÄL eller inte. tyckte de var lite konstig, Om jag nu får ÄL nästa cykel varför ska jag då vänta till nästa cykel bara för att? 

    Iaf efter de så fick vi träffa VÄRLDENS bästa barnmorska som kunde svara på alla frågor , och hon bäretta om allt , hela processen och även donatorernas process. Hon var otroligt informativ glad och öppen :) hon sa dock att de var onödigt att vänta å att de bara var att köra på när/om de är nästa ÄL. Och då såklart om vi blir godkända av kuratorn. (som vi ska träffa på torsdags. )
    Otroligt upprymda tjejer idag :) hoppas bara kuratorsamtalet går lika bra .
    tror dock vi kommer få göra separat :P men de gör inget . nothing to hide liksom :D
    men ändå nyfiken på vad de är för sorts frågor:) 
    haha vilken roman de blide nu .

    Pocatello skrev 2014-10-20 18:03:37 följande:

    Ingen fara! Vi är 27 och 28 och har varit tillsammans 6 år snart. Vi har pratat om barn sedan ganska tidigt i vårt förhållande men det kändes aldrig som "rätt tidpunkt" men kom fram till att det aldrig kommer att bli det heller. Vi har båda pluggat/jobbat/velat om vartannat och nu pluggar vi båda men jag tänker att en faktiskt inte måste ha jobba heltid och ha hus för att skaffa barn utan att det finns fördelar med att vara studenter också, mycket mer tid och så. Ni då?

    Hur gick det idag då? Jag är nyfiken :) Separata intervjuer hade nog varit mer stressande tycker jag men det finns säkert fördelar med det också. Vi har inte några nära vänner med barn utan kommer nog att vara först i vårt kompisgäng vilket känns lite nervöst på ett sätt. Sen är vi inga partymänniskor direkt utan umgås mycket hemma hos varandra och gör andra saker som jag tänker att en bebis kan vara med på ibland i alla fall


  • Pocatello

    Vad kul! Skönt att det gick bra! Vi, eller jag då som ska bära barnet, fick göra provtagning och ultraljudsundersökning när vi ställde oss i kö. För att se förutsättningarna och om vi skulle utredas mer innan remisser skickades till ivf-klinken. Fick ni också göra det? Då borde de väl haft koll på din ägglossning?

    Vi lyckades ha fast jobb båda två samtidigt i ett halvår typ och passade dock på att köpa en större bil och en bra lägenhet så vi känner oss också redo på den fronten :) Även om jag inte tycker att allt måste vara helt ordnat så känns det skönt att slippa tänka på såna basala saker nu när en förhoppningsvis ska få annat att tänka på!

  • Hella725

    Jag fick göra ultraljud när vi hade den här spolningen . Men den här var mer för att se om jag har/ kunde få ägglossning . Men ah vi hoppas jag har det !

    Vi var hos kuratorn idag. Kändes som de gick väldigt bra ! Vi fick gå in tillsammans , och tror hon fick bra intryck av oss . De kändes så iaf ^^,!

    Jag har ju turen nu att snart om ca en vecka få min mens och vi kör igång direkt då !! Jag är så spänd ! Har köpt folsyra tabletter som jag äter varje dag :D har du något som du gör för att hjälpa naturen på traven ? :D


    Pocatello skrev 2014-10-20 22:03:20 följande:

    Vad kul! Skönt att det gick bra! Vi, eller jag då som ska bära barnet, fick göra provtagning och ultraljudsundersökning när vi ställde oss i kö. För att se förutsättningarna och om vi skulle utredas mer innan remisser skickades till ivf-klinken. Fick ni också göra det? Då borde de väl haft koll på din ägglossning?

    Vi lyckades ha fast jobb båda två samtidigt i ett halvår typ och passade dock på att köpa en större bil och en bra lägenhet så vi känner oss också redo på den fronten :) Även om jag inte tycker att allt måste vara helt ordnat så känns det skönt att slippa tänka på såna basala saker nu när en förhoppningsvis ska få annat att tänka på!


  • Pocatello

    Jag har också börjat ta folsyra. Försöker också ta det ganska lugnt, har dragit ner på saker jag har varit engagerad i innan och ha ett lite lugnare liv överlag, träna och äta en massa grönt. Börjat plugga istället för mitt stressiga jobb, inte för att vi vill bli gravida men tajmingen känna väldigt bra! Vet egentligen inte hur mycket det hjälper med att lev hälsosamt är ju aldrig dåligt så.

  • Hella725

    Våran barnmorska sa att vi inte skulle göra några större förändringar . Lite mindre kaffe bara . ;) annars så sa hon att för stora förändringar kan påverka och lägga en för stor stress :p

    Ska göra ultraljud av äggstockarna nu den 4/11 för att se så allt ser bra ut , sen är det dags för insemination :)


    Pocatello skrev 2014-10-26 12:28:53 följande:

    Jag har också börjat ta folsyra. Försöker också ta det ganska lugnt, har dragit ner på saker jag har varit engagerad i innan och ha ett lite lugnare liv överlag, träna och äta en massa grönt. Börjat plugga istället för mitt stressiga jobb, inte för att vi vill bli gravida men tajmingen känna väldigt bra! Vet egentligen inte hur mycket det hjälper med att lev hälsosamt är ju aldrig dåligt så.


  • Pocatello

    Så himla spännande! Hur känns det? En hoppas såklart att det går på första försöket men jag vill samtidigt inte bli besviken om det inte gör det. Vår läkare uttryckte sig som så att insemination lyckas ungefär var tredje gång, och det låter ju mycket bättre än i 30% av fallen och att 70% då inte lyckas. Så var tredje gång ska jag tänka :)

    Vi hade läkarsamtal igår och förhoppningsvis kan vi köra igång i december. Wohoo! De ska leta upp en passande donator i sin "bank" och sen höra av sig. Läkaren vi träffade var en typisk gammal överläkargubbe, alltså säkert duktigt på det han gör men ganska stel. Kommer ni att köra hormonstimulerat eller i din vanliga cykel? Vi kommer göra i vanliga först då jag brukar ha regelbunden ägglossning/mens. Ett ultraljud görs cykeldag 11 och sen är det ägglossningsstickor som gäller. 

    En sak som vi båda reagerade över, som vi inte tänkt på innan, var pappret från socialstyrelsen där min fru måste ge sin tillåtelse till att jag insemineras. Känns ju helt absurt att som kvinna vara omyndigförklarade och inte kunna göra detta utan tillåtelse från partner. Men det beror väl på att det är just så eftersom insemination för ensamstående inte är tillåtet.

  • Doppiavu

    Hejsan! 
    Vi ställde oss i kö 18 september 2013. 28 januari 2014 fick vi komma på första besöket. Sedan tog det lite tid att få komma och göra undersökning av äggstockarna. Dels för att det var stängt under sommaren. Så 21 augusti fick vi tid för den undersökningen. 13 november 2014 inseminerades jag och det tog sig på en gång :)

  • Hella725

    Grattis Doppiavu !! Verkligen ! Jag fick min äl på en lördag i november så vi har väntat så länge ( känns de som ) . Men i fredags var det dags för mig / oss . Så jag är så slittrad inombords nu . !!!

    Pocatello , oj men va spännande har ni gjort någon ännu ?

    Ja man önskar på första men de känns lite to good to be true . Jag har googla runt lite o de värkar som att antingen går de på 1-3 försök , eller tar de upp mot 11- 15 . Känner att namnintresse vill bli de sistnämnda xD !

  • Hella725

    Tack va snällt ! Ja de kan ju det men som sagt är jag rädd att hoppas på det . Jag önskar å vill och drömmer om det men man tillåter sig liksom inte att vara glad ^^, !


    Doppiavu skrev 2014-12-08 09:30:21 följande:

    Tack!! Jag håller tummarna för dig Hella725! Det kan gå på första ;)


  • Doppiavu

    Jag känner igen det där! Jag gjorde samma sak. Ställde in mig på att jag inte skulle bli gravid på första försöket, alla symptom jag fick trodde jag bara var påhitt i mitt huvud... :P

  • Hella725

    Haha exakt så är de just nu . Men va skönt att ni klarade de på första !

    Vad var de för symtom du kände , å hur lång tid efter kände du dem :)

Svar på tråden Vår resa.Någon mer?