• bkmamma

    Någon som vet en väg ut?

    Nu är det kris nu orkar jag inte mer, inte EN sekund till.
    Lååång historia att dra men för att komma snabbt till min fråga..

    Vi har två barn ålder 4 och 7 år. Vår 7 åring har asbergers och adhd.
    I över 2 års tid har vårt hem varit en kriszon där livet handlar om att överleva och hitta andan. Barnen bråkar JÄMT, då menar jag JÄMT! Dom kan inte ens se varandra. Detta har varit hemskt för oss alla men speciellt för vårt minsta barn har/är detta en HEMSK stress, en stress som jag inte orkar se på längre. När dom är tillsammans orkar ingen vara i deras närhet, inga vänner, ingen släkt, inte vi och inte ens dagis kan hantera dom utan måste helt separera dom.Folk vill inte komma hit för det enda vi föräldrar får göra är agera livvakt, vi kan absolut inte sitta ner och prata med andra vuxna.
    En dag när jag kom och hämtade på dagis när de båda var mindre sa tom en av deras pedagoger sa till mig - jag fattar inte hur ni orkar!

    Jag vet att det är många barn och syskon som bråkar men detta är INTE normalt och absolut inte hälsosamt för barnen. Vår yngsta är som ett vrak! kan inte sova, äta, slappna av eller knappt prata utan att kippa efter andan. Så fort det äldsta barnet kommer hem sker en personlighetsförändring som är skrämmande att se. Man ser verkligen hur de bägge lider av varandras sällskap (även om det finns få fina stunder).

    Pga av hur miljön är och har varit har nu vår yngsta blivit väldigt aggressiv mot allt och alla även på dagis. Det syns tydligt att det finns massor av frustration inne i den lilla kroppen.

    Barnens pappa och jag vill verkligen inte separera oss men det känns som att vi helt enkelt måste för det går inte leva så här längre. Vi är båda så nära väggen nu att det snart kommer falla pladask.

    Det stora problemet vi har nu är att jag inte har ett arbete pga av vår äldstas funktionsnedsättning och dvs problem så det enda jag har som "inkomst" är vårdbidrag. Det är dessutom inget vi kan leva på då allt och mer går till att ta hand och betala utgifter för vår äldsta.

    Hade jag haft en ekonomisk möjlighet att jag sökt en lägenhet BUMS, men det har jag inte för jag saknar helt inkomst.

    Är det någon som har något tips vad vi kan göra? Är sååå tacksam för alla råd och tips vi kan få

  • Svar på tråden Någon som vet en väg ut?
  • Pajama

    Oj, vad jobbigt och tråkigt för er alla!
    Ni måste nog söka hjälp! Kanske BRIS kan vägleda?
    Det finns avlastning på kommunen i form av familjehem där ett av barnen kan vara någon helg ibland. Kanske de kan ha varsitt familjehem / kontaktperson så att båda får vara hemma ibland ensamt med föräldrarna.
    Vad får äldsta barnet för hjälp i form av mediciner? vad får ni för hjälp i form av information?
    Varför går de på samma förskola??

    Min systerson har asbergers och det var jättejobbigt innan de fick diagnos. Efter det lärde sig föräldrarna så mycket om hur han tänkte, hur de skulle hjälpa honom, han fick gå ifrån ibland o.s.v. Han tar också mediciner som gör honom lugnare och mer fungerande. Utan dem kan han  inte sitta still eller ha tålamod alls. 

  • gumman 1

    Förstår att det är en hemsk situation. Stackars hela familjen....

    Kan tyvärr inte ge något annat tips än om att be om stöd och hjälp hos kommunen. Hoppas att ni på något sätt hittar en strategi och en vardag där familjen ändå kan vara tillsammans....prata med kurator/psykolog om det kanske är en bra ide att separera och ha två boenden en period....

    Lycka till och stor kram!

  • Gina43

    Stödfamilj som avlastning? Kontakta BUP och fråga. Tror att det är kommunen som ordnar?

  • Fanndis

    Hej! Lite äldre tråd, men tänkte ändå svara med ett litet lästips. Det kommer nog inte göra några underverk i nuläget, men kanske kan hjälpa till att låta en syskonrelation växa fram som kommer funka i framtiden (annars finns ju en risk att de kommer hata varandra i vuxenåldern):

    Siblings Without Rivalry av Adele Faber och Elaine Mazlish är en jättebra bok om den här problematiken.

    Annars vet jag inte vad ni har försökt med tanke på kost och sånt? Har ni testat ta bort kasein, gluten och diverse livsmedelsfärger? Omega 3 i form av kosttillskott? Vi märker jättestora skillnader på vårt barn i samband med kost.

Svar på tråden Någon som vet en väg ut?