• Anonym (citalopram)

    citalopram

    Vet att det är olika för alla men ni som äter citalopram vad hade ni för insättningsbesvär? Gick ni upp/ner i vikt? Kunde ni dricka alkohol?

  • Svar på tråden citalopram
  • Anonym (T)

    Började med en halv och är nu uppe i 2 om dagen. Haft och har, lite pendlande, torr i munnen, svårt att somna och vaknar sen flera gånger, svettheta attacker, svettas även rejält när jag väl lyckats somna, kraftigare reaktion under ångestattacker, snurrig i huvudet typ full och ligger i sängen och rummet snurrar fast man är nykter, hungrigare, ingen lust till sex men sätter man igång kommer även lusten, svårt att få orgasmen- lustigt att gå från lätt enkelt och flera gånger till svårt hårt snabbt och en orgasm. Ska dock inte klaga för den där enda är en explosion jämfört med många små förr. Dricker inte alkohol så kan ej svara på det. Känner mig seg och inte kreativ men kan också bero på dåliga sömnen.

    Det enda som läkaren såg som en positiv effekt är att jag inte gråtit och stirrat in i vägg. Har svårt att hålla med han men så är jag också tveksam till att äta medicin. Nu har jag väl babblat nog va.

  • Anonym (cipralex eller sertralin istället?)
    Anonym (citalopram) skrev 2014-10-13 22:45:19 följande:

    Vet att det är olika för alla men ni som äter citalopram vad hade ni för insättningsbesvär? Gick ni upp/ner i vikt? Kunde ni dricka alkohol?


    Vill också veta ska börja med det snart.... hmm känns ju inte som kul biverkningar hoppas det bara är insättningsproblem... :/
  • sandy861

    Hej ja har muntorrhet kass i magen varmevallningae. Men de ja känner som är mest jobbigt är min munterhet. Och varmevallningae. Du skrev starkare ångest reaktion hur menade du med det?

  • Anonym (citalopram)

    Jag har inte vågat börja än. Är så rädd för biverkningarna, och att jag ska gå upp i vikt. Har 30 kg övervikt.

  • troddeduja

    Mitt enda insättningssyntom var illamående, men det gick över efter ca tio dagar. Själv gick jag ner i vikt för jag mådde så pass mycket bättre att jag slutade tröst äta.
    Har aldrig ångrat en sekund att jag började med dem. Tyvärr har jag nu fått öka dosen för effekten hade börjat att avta.

  • Inte jag

    Jag tycker jag känner igen den. Jag tror min pappa tog den och mindre än 6 månader efter blev han konstig. Han sov mycket och blev förvirrad. Då hade den krockat med en av hans andra mediciner. Så om du äter någon annan medicin. Kolla upp så att det inte blir något sådant för dig

  • Anonym (Anonym)

    Jag började för 6 dagar sen. Dem första 3 dagarna var jag sjukt illamående. Men det har minskat för varje dag. Känner även av lite muntorrhet.

  • Anonym (Depp)

    Har ätit medicinerna i mer ön ett år nu. Äter 40 mg/dag. Känner mig så oerhört trött. Orkar inte med både jobb och fritid. Helger vill jag helst bara sova mig igenom. Pratade med läkaren om detta för en tid sedan, han sa bara att det är min depression som gör mig sån. Borde jag inte få höjt medicinen då? Eller testa någon annan? Har ju ingen direkt livskvalitet.

  • Inte jag
    Anonym (Depp) skrev 2014-11-17 17:09:24 följande:

    Har ätit medicinerna i mer ön ett år nu. Äter 40 mg/dag. Känner mig så oerhört trött. Orkar inte med både jobb och fritid. Helger vill jag helst bara sova mig igenom. Pratade med läkaren om detta för en tid sedan, han sa bara att det är min depression som gör mig sån. Borde jag inte få höjt medicinen då? Eller testa någon annan? Har ju ingen direkt livskvalitet.


    Det låter likt min pappa. Han blev trött av sin medicin så han somnade på toa till och med. Jag tycker att du ska se till att få någon annan medicin. Pappa har en annan som inte gör han lika trött eller liknande
  • Anonym (Depp)

    Har bytt läkare men ska dit imorgon så då ska jag ta upp det. Tack för tipset.

  • Inte jag
    Anonym (Depp) skrev 2014-11-17 18:24:02 följande:

    Har bytt läkare men ska dit imorgon så då ska jag ta upp det. Tack för tipset.


    Kan säga att den nya är venlafaxin. Lite svagare men ändå. :)
  • Anonym (utlösning)

    Kan säga att en bieffekt jag har är att jag har svårt att komma. Lite trist måste jag säga.

  • Anonym (T)

    Vad jag menade med starkare ångestsymtom var att jag fått fler symtom när ångest kommer. Sover inget bra och dr har sagt att jag ska dra ned en halva och fått Mirtazapin att ta en tablett nån timme innan läggdags. Inte vågat ännu. Läst massa negativt så vad göra?

Svar på tråden citalopram