• glockenbach

    Ryms en Kura-säng i en bil?

    Hej. Helt enkelt: Jag kollar på Ikeas KURA-sängar på Blocket och undrar om en nedmonterad sådan ryms i en vanlig bil, (kombi) eller om jag måste skaffa nånslags släp. Nån som vet?

    Och är det möjligen någon som har erfarenhet av att såga om en sådan säng så att den blir smalare? :)

  • Svar på tråden Ryms en Kura-säng i en bil?
  • Kerubmamman

    Det kan gå att frakta i en bil, men det beror på hur mycket du kan fälla ned sätena osv. Längsta delarna är drygt två meter gissar jag. 

    Det krävs väldigt mycket för att såga om sängen. I princip allt ska kapas och göra nya hål osv. Då är det nog enklare att bygga en ny säng från grunden. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Agdaa

    Jag fick iaf hem en i delar i min Toyota aygo.

    Det var värre att få ihop den sen :o

  • IsDimma

    Nu har jag iofs i get svar på frågan egentligen. Men när jag satt och väntade på en soffa på ikea igår så såg jag att man kunde låna släp där. Och jag vill tro att det var gratis dessutom.

  • glockenbach

    Tack!

    Jag klurar mest på hur svårt det är att korta av en, vill egentligen ha en säng som är ca 70 x 180. Tänkte att det inte borde vara alltför svårt att kapa ner de där pinnarna och såga hål, men fasen vad jobbigt det ändå känns...

  • Jo83
    glockenbach skrev 2014-10-14 09:52:35 följande:

    Hej. Helt enkelt: Jag kollar på Ikeas KURA-sängar på Blocket och undrar om en nedmonterad sådan ryms i en vanlig bil, (kombi) eller om jag måste skaffa nånslags släp. Nån som vet?

    Och är det möjligen någon som har erfarenhet av att såga om en sådan säng så att den blir smalare? :)


    Jag har sågat i en kura för att få den kortare.. Var inte så svårt, 4 pinnar och två brädor så totalt 6 st snitt. Ska du såga smalare påverkar 4 pinnar och 6 brädor så det borde ju gå med lite tålamod :)
  • Kerubmamman
    Jo83 skrev 2014-10-21 17:55:22 följande:
    Jag har sågat i en kura för att få den kortare.. Var inte så svårt, 4 pinnar och två brädor så totalt 6 st snitt. Ska du såga smalare påverkar 4 pinnar och 6 brädor så det borde ju gå med lite tålamod :)
    Det är betydligt fler för att göra sängen smalare. Alla brädor under madrassen måste kapas också. Så det är ca 30 snitt totalt. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Jo83
    Kerubmamman skrev 2014-10-21 18:08:55 följande:
    Det är betydligt fler för att göra sängen smalare. Alla brädor under madrassen måste kapas också. Så det är ca 30 snitt totalt. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
    Det har du rätt i, tänkte inte ens på dem. Jag gjorde bara sängen kortare inte smalare :)
  • glockenbach

    Åh. Jag behöver en liten våningssäng och en kura får man för någon hundring men en ny liten våningssäng går på typ sjutusen... Frågan är om man orkar baxa alltihop till jobbet, kapa trettio pinnar...:) tack för svar!

Svar på tråden Ryms en Kura-säng i en bil?