• twomore

    Hur når jag min 2åring med autismdrag?

    Min lilla tjej är 2år och 4 månader. Hon har drag som vi upplever är autistiska och vi går på besök hos barnhabiliteringen. Hennes drag är brist på ögonkontakt, låg grad av social interaktion. Hon talar dåligt, fram för allt artikulerar hon dåligt. Hon tycker inte om att man rör henne. Avskyr att byta blöja, byta kläder eller bada. Är rädd för dammsugaren, bilen, hundar etc. Ilskeutbrott. Hon har också lite sämre motorik och kan t.ex. inte hoppa. Hennes lekar med andra barn brukar vara att hon kopierar eller härmar dem utan att förstå varför. Oftast leker hon själv.

    Förskolan ser också de drag vi ser och har satt in en specialpedagog för att förbättra hennes miljö. T.ex. mindre grupper eftersom hon "försvinner" hon in i ett hörn när de har en större grupp. Jag är mycket nöjd med förskolans respons.

    Barnhabiliteringen har vi träffat några gånger och de verkar inte vara intresserade av att sätta diagnos så här tidigt, men tycker att hon har tillräckliga "problem" för att vi ska gå där en gång i månaden. Vi har ingen brådska heller och får tips och saker att jobba med mellan mötena. De ska observera henne denna vecka på förskolan. 

    Men, det jobbiga just nu för oss föräldrar, och även förskolepersonalen är att det är så svårt att få kontakt med tjejen ibland. Hon får ilskeutbrott när saker är "fel" och lägger sig på golvet och snyftar i en timme. Ingen får röra henne eller vara i närheten. Hon kan även vakna på natten och gå ur sin säng och snyfta på golvet en timme. Jag är så ledsen över att inte kunna trösta henne, över att inte kunna ge henne närhet. Om jag klappar henne när hon sover så kan hon vakna till och slå sig själv där jag klappade och säga argt "inte appa". Hon verkar ha en inre konflikt mellan att vilja bli tröstad men inte vilja bli vidrörd. Frågar man om en puss så håller hon händerna för munnen och springer iväg. Hon brukar slå eller torka bort beröring från sig själv. Hon visar tydligt äckel på samma sätt som när hon blir kladdig av mat.

    Om hon inte är arg så lyser hon ibland upp om jag knyter en filt runt hennes axlar (som en cape), hon borrar in sina händer under filten och ler nöjt. När hon väl väljer att vara nära, typiskt sett när hon sätter sig i mitt knä med en bok med ryggen åt mig. Då läser jag och försöker hålla om henne i smyg, men det är allt mer sällan hon sätter sig i knät. Hon är otroligt söt när hon ler sina sällsynta leenden. Hon gör sig aldrig till för någon utan är alldeles "äkta". Ofta har hon ett uttryckslöst ansiktsuttryck och en tomt stirrande i fjärran.

    Jag är så ledsen av att vara så bortstött, så oönskad, så inkompetent i att trösta henne. Att behöva se henne så ensam och ledsen men inte kunna göra något åt det. Hon förtjänar bättre föräldrar, men vi vet inte vad vi ska göra. 

    Hur gjorde/gör ni med samma problem? Hur gick det sen? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-19 11:03
    På sista tiden

    Det är jobbigt med min dotter. När vi hämtar henne från förskolan är hon nöjd. Men sen är det dags för kvällsmat och då måste vi gå på äggskal för att inget ska "bli fel". Blir det fel så lägger hon sig på golvet och får utbrott och är otröstlig i 20-30 minuter. Vi får inte röra henne. Sen kommer läggningen, samma sak. På natten vaknar hon 2-4 gånger och lägger sig på golvet och gråter. Vi får inte trösta henne. Sen kommer morgonen och vi får inte byta kläder eller blöja på henne. Vi måste lirka _hela tiden_. Vi är hela tiden rädda för att hon ska få utbrott. Hälften av morgnarna misslyckas vi och får bära henne gråtandes eller skrikandes till förskolan inlindade i en filt.

    Förskolan har samma problem med henne. När de ska byta blöja på henne vill hon stå upp och hålla en bok en filt i handen, annars blir det fel och hon får utbrott. Hennes bror får acceptera att han aldrig får välja saker/plats först. För dottern måste få som hon vill... annars blir hon ursinnig och vi kan inte trösta henne. En bra dag för jag lov att ligga bredvid henne på golvet när hon gråter om jag inte rör henne. Hon ryter då -inte (kl)appa! och slår sig själv där jag rörde henne. För tre månader sedan klappad hon mig på kinden för första gången. För någon vecka sedan fick pappa första pussen på ett halvår. Så små saker som är exceptionella för henne.

    Jag har nu en period av hög stress i resten av livet samt jobbet och hennes beteende känns bara för mycket. Jag äter ibland lugnande tabletter inför nattningen. Jag får ångestattacker när hon skriker och vill skära mig själv för att få det att sluta. (Något jag aldrig förverkligat). Jag blir så nervös över att "göra fel" för då är hela morgonen förstörd och jag får lämna ett gråtande barn på förskolan och ångesten kommer som ett brev på posten.

  • Svar på tråden Hur når jag min 2åring med autismdrag?
  • Guavasylt

    Så fint du skriver och beskriver! Jag tänker att det är svårare att nå henne när hon redan är arg/ledsen och att kontaktskapande aktiviteter och delad uppmärksamhet kanske ska "tränas" när stämningen redan är positiv. Enligt min erfarenhet funkar det sällan eller aldrig att tvinga sig till kontakt. Man får som vuxen försöka leta sig in i barnets värld.  Kan ni leka tillsammans med någon sak som hon är fäst vid? Funkar det att du sitter på golvet bredvid och leker med samma sak som hon? Testa och se om du får lov att komma nära då.

  • StevenDiese

    Det där påminner om min dotter när hon var i 2-årsåldern. Ångrar att jag oroat mig i alla år. Vissa barn behöver fler år att hitta sig själv. En del kan allt när de är 2, andra kanske kommer ikapp när de börjar mellanstadiet.

    Stressa inte fram en diagnos. Det kan mycket väl visa sig att ni haft fel.

    Dåliga föräldrar är man verkligen inte när man oroar sig för sitt barn. Ni gör ju allt ni kan!

    Men låt henne ta sin tid. Ingen press. Låt henne prova sig fram. Och berätta inte för henne vad som kan gå fel när hon bär nåt ömtåligt eller klättrar lite högre än vanligt. Det kan låsa henne i ett konsekvenstänk då hon tänker på allt som kan gå fel.

    Hoppas allt blir bra!

  • sofiashem

    Jag har arbetat som kurator på habiliteringen och det enda jag egentligen har att säga är att ni låter som allt annat än dåliga föräldrar! Jag förstår att ni har det kämpigt men på bara denna korta text du skrivit så känner jag att ni gör allt ni kan för er fantastiska dotter. Ett stort lycka till med allt!

  • twomore

    Tack så mycket för era fina svar <3 Hon har haft tre jobbiga veckor och innan dess gick det åt rätt håll. Så det var jobbigt att gå baklänges

    Guavasylt; Ja, det går lättare att nå henne när hon är på bättre humör. Det är som att hon pendlar fram och tillbaka över autist-sträcket. Vilket barnhabiliteringen tycker är bra, för då finns förmågorna, bara att vi behöver träna dem extra. 

    StevenDiese; Vi stressar inte fram en diagnos, helst vill vi slippa en faktiskt. Barnhabiliteringen känner inte att det är någon poäng med att utreda det just nu och inte vi heller. Det jag hoppades få från dem var sätt att jobba med henne, så att jag känner att jag "gör något". Att jag påverkar hennes utveckling på ett bra sätt. Vi har t.ex. fått hemläxa att träna "delad uppmärksamhet" en halvtimme om dagen. Det kan ju inte ge några dåliga bieffekter tänker jag. 

    Sofiashem; Tack för din uppmuntran. Jag har spenderat många timmar på att fundera och läsa på om autism. Många timmar har jag oroat mig och många timmar har jag funderat på vad jag kan göra bättre. Jag ser henne inte som trasig, jag ser henne som gjord för en annan värld. Hennes uppriktighet är så fin. Små saker från henne betyder så mycket mer, i morse fick jag pussa hennes hand och hon log istället för att äcklad torka bort pussen.  

    Hon har en tvillingbror som gör allt så mycket tydligare. Barnhabiliteringen tycker inte att jag ska jämföra, men det blir ju så uppenbart när man ser dem båda. Hennes långsamma och dåligt artikulerade 2-ordsmeningar och hans skämtsamma 4-ordsmeningar. När han hoppar jämfota från stolen(!) och hon inte kan hoppa jämfota på golvet. När han blinkar åt mig och hon inte ens tittar på mig. När han berättar vad som händer på varje sida i boken och hon sitter tyst och stirrar på bilderna, eller ekar vad han säger. 

    Vi går på äggskal för att inte sätta igång hennes utbrott. Låter henne gå i gårdagens kläder till förskolan om hon vägrar byta. Låter henne välja stol först. Låter henne ligga kvar i sängen tills hon själv vill gå upp. Tvättar henne sällan. osv.

  • twomore

    De senaste veckorna har vi jobbat med "delad uppmärksamhet" en stund varje dag och uppmärksammat att hon har dåligt tal. Nu när vi suttit med henne en hel del så har hon fått lugn och ro nog att uttrycka sig och vi kämpar för att förstå vad hon försöker säga. Hon har blivit gladare under hela dagen och går oftare fram till oss och kämpar fram några språkljud och ibland förstår vi. Då blir hon så glad. 

    Hon vill kommunicera, bara att det varit meningslöst för henne förut. Hon kämpar motoriskt för att få till ljuden och det låter inget vidare, plus att hon stammar mycket. Det är inga stormsteg, men vi märker förbättring. Det går åt rätt håll. Snart ska hon på 2½ års kontroll, då kommer vi troligtvis få börja med tecken som stöd till tal. 

    Jag känner att jag har fått se lite av vad som döljer sig bakom hennes hårda fasad och det känns underbart. Jag längtar varje dag hem från jobbet för att kunna jobba vidare med henne och förstå henne bättre. 

  • Anonym (3barnsmamma)
    twomore skrev 2014-11-04 09:45:44 följande:

    De senaste veckorna har vi jobbat med "delad uppmärksamhet" en stund varje dag och uppmärksammat att hon har dåligt tal. Nu när vi suttit med henne en hel del så har hon fått lugn och ro nog att uttrycka sig och vi kämpar för att förstå vad hon försöker säga. Hon har blivit gladare under hela dagen och går oftare fram till oss och kämpar fram några språkljud och ibland förstår vi. Då blir hon så glad. 

    Hon vill kommunicera, bara att det varit meningslöst för henne förut. Hon kämpar motoriskt för att få till ljuden och det låter inget vidare, plus att hon stammar mycket. Det är inga stormsteg, men vi märker förbättring. Det går åt rätt håll. Snart ska hon på 2½ års kontroll, då kommer vi troligtvis få börja med tecken som stöd till tal. 

    Jag känner att jag har fått se lite av vad som döljer sig bakom hennes hårda fasad och det känns underbart. Jag längtar varje dag hem från jobbet för att kunna jobba vidare med henne och förstå henne bättre. 


    åh va härligt!! 


    att läsa mycket för ett barn med "dålig språkutv"/"dåligt uttal" ska vara väldigt bra.. och tecken borde ni kunna börja med redan innan? gör dem inte det på förskolan också? :)


     


     

  • Anonym (annat litet speciellt barn)

    vi har upplevt att de stora genombrotten för vårt barn har kommit "av sig själv". och vi har kunnat känna när det är dags att börja öva något nytt. men det kan ju vara pga träning också, vad vet jag.

    dröj inte med att börja med tecken! köp teckenhatten från hattenforlag.se och börja så snart den kommer. börja med ord som är motiverande. typ om det är något hon gillar så kan hon få det om hon försöker säga ordet med tecken. obs att det räcker med att försöka och man kan övertolka försöken lite också :)

    följande saker har hjälpt oss: 
    *att träna ögonkontakt
    *att använda tecken
    *att vara försiktiga i sociala situationer, alltid ha barnets bästa först. inte stressa på att vi ska kunna umgås med folk för det blir utbrott och alla blir råstressade
    *och ffa att ha tålamod med att barnet är annorlunda. men då har vi ju ingen tvilling att jämföra med hela tiden heller. men typ att inte ställa så stora krav som man förväntas som förälder och att välja konflikter, typ bara vara arg vid riktigt allvarliga saker som att man inte får skada andra. vi har till och med tillåtit självskada, men har minimerat riskerna för detta i inredningen och bär iväg från farliga platser om utbrott sker där.

    det som kommit "av sig själv":
    * att lilla skrutt blivit mycket mindre lättirriterad, särskilt när skrutten lärde sig gå. 
    * att det plötsligt blev lättare att våga vara bland andra
    * att vi fick mer känslomässig kontakt med hen

    lycka till! autismdiagnos kan vara viktigt för att tidiga insatser ger mer, men det där vet de ju på habiliteringen och har säkert tagit med det i beräkningen. 

Svar på tråden Hur når jag min 2åring med autismdrag?