• Lev väl

    Gått upp för mycket under graviditeten?

    Alltså jag förstår ingenting. Jag har gått upp mycket mer än snitt-kvinnan trots att min mage ligger i nedre kanten på normalkurvan hos BM. Och detta är trots att jag äter nyttigt. Jag tänker mycket på vad jag äter för jag vill ge rätt byggstenar till lillen i magen. <3
    Jag äter inte ris, pasta, potatis eller mycket bröd (bara en frökuse till frukost varje morgon). Jag äter inte godis eller snabbmat. Jag lagar all mat från grunden och väljer ekologiska grönsaker. Det enda snabba kolhydraterna jag äter är en frukt om dagen.
    Jag har hittills gått upp 18 kg i vecka 31. Om jag fortsätter enligt trenden kommer jag ha gått upp 23 kg i vecka 40! Innan jag blev gravid vägde jag 67 kg till mina 172 cm. Dock var jag ganska muskulös då jag tränade mycket.
    Är detta alldeles för mycket viktuppgång? 
    Kan jag ha en stor bebis i magen trots litet mag-mått hos BM?

    Jag har fortfarande samma storlekar på kläderna som innan och känner mig inte så mycket större förutom på magen och brösten. Men vågen visar annorlunda.
  • Svar på tråden Gått upp för mycket under graviditeten?
  • Baktakt

    Det kan vara vätska, eller hypotyeros (stavning?) dvs. underfungerande sköldkörtel. Eller så vet din kropp bara hur mycket du behöver och det finns ingen grund för oro.

    Skriv matdagbok en vecka och be din BM om tid till en dietist. Ni kan kanske bena ut om något är knasigt med din mathållning. Sen kan det vara värt att kolla markörer för sköldkörtelfunktion också. Det borde din BM kunna ge dig remiss för isf.

  • mydevotion

    Vissa går upp mer, andra mindre oavsett kosthållning. I början av min graviditet vräkte jag i mig skit, men gick knappt upp någonting. På slutet så var jag mycket mer noggrann och gick upp massor i vikt! Det landade på 24,5kg plus när jag vägde mig på förlossningen. Veckorna efter graviditeten så rasade jag 15kg. Så det var vatten, bebis och allt därtill som vägde en del.

    Jag tycker inte du ska oroa dig för vikten. Du gör ju redan vad du kan och äter hälsosamt. Njut istället av bebis i magen!!

  • von jupiter

    Jag har gått upp nästan lika mycket som du o är i v.40 nu. Är hälsosam o träningsintresserad o har vart lika nyttig som du. Ingen tror mig när jag säger 15kg + för det syns inte. Bm säger att det gör inget alls eftersom jag är så nyttig viktigaste är att blodtryck mm är bra.

    Så strunta i siffran o fortsätt som du gör. Detta sa min bm till mig :)

  • Lev väl
    von jupiter skrev 2014-10-23 06:29:38 följande:

    Jag har gått upp nästan lika mycket som du o är i v.40 nu. Är hälsosam o träningsintresserad o har vart lika nyttig som du. Ingen tror mig när jag säger 15kg + för det syns inte. Bm säger att det gör inget alls eftersom jag är så nyttig viktigaste är att blodtryck mm är bra.

    Så strunta i siffran o fortsätt som du gör. Detta sa min bm till mig :)


    :) Ska bli spännande och se vad som händer efter förlossningen.

    Jag gissar att jag kommer ha kvar ca 5 kg för amning och att resten är bebis, moderkaka o vatten osv..
  • von jupiter

    Hej igen!

    Min lilla flicka kom för 15 dagar sedan. Jag gick upp totalt 16 kg. Gått ner 9,5 redan nu utan större ansträngning.. Ätit kakor osv nästan varje dag :)

  • Smulan 89

    Det är olika hur mycket man går upp. Jag har två barn och har gått upp 15 kg båda gångerna. Tänker inte särskilt mycket på vad jag äter och tränar inte. Gick ner mina 15 kg utan större ansträngning.

  • 3skabli4

    Jag gick upp 27kg. Ut kom en unge på 3470gr, 12 dagar över tiden.

    Har gått ner 13,5kg än så länge. Bebis blir 8 veckor.

  • Lev väl

    Tänkte följa upp tråden och meddela att barnet föddes helt normalviktig och jag gick ner alla kg under första året utan problem.

Svar på tråden Gått upp för mycket under graviditeten?