• Anonym (V 11)
    Äldre 15 Oct 15:46
    7686 visningar
    22 svar
    22
    7686

    Min dotter 10 år vill absolut INTE ha ett till syskon, Nu är jag gravid, Hur berättar jag det här för henne på bästa vis?

    Nu mår jag jättedåligt samtlidigt som jag är jätteglad!
    Jag har två döttrar - 7 år och 10 år..

    Jag har alltid vetat att jag vela ha ett tredje barn och blev mamma väldigt tidigt (19 år) och nu när jag fyller 30 år snart så känner jag mer och mer att jag längtat efter det tredje barnet.
    Har "kollat läget" lite tidigare hemma o sagt att "tänk om vi skulle få en bebis här hemma" - eller "jag hörde att Sofia i din klass skulle få ett syskon, det kanske du också får någon gång"

    Min dotter har blivit totalt knäckt, o sagt JAG Vill absolut INTE ha något mer syskon...

    Jag blir så ledsen när hon säger så, saken är den att jag nu är Gravid - I vecka 11 dessutom så de börjar bli dags att säga detta snart..

    Men HUR säger jag detta på ett bra sätt till min älskade stora / lilla dotter som verkligen inte vill ha något syskon. Jag är så rädd för hennes reaktion, rädd att hon blir ledsen, rädd att hon skriker, rädd att hon ska börja må dåligt...

    Är de inbillning, ja VILL ju att hon ska bli glad.. Hur ska jag ta detta på bästa sätt?

  • Svar på tråden Min dotter 10 år vill absolut INTE ha ett till syskon, Nu är jag gravid, Hur berättar jag det här för henne på bästa vis?
  • Nenne6­66
    Äldre 15 Oct 15:50
    #1

    Då är det dags för henne att lära sig att det där inte är upp till henne. Och det är aldrig okej att säga det till NÅGON vars barn inte är önskat. Här får du sätta ner foten.

  • Anonym (Mormo­r)
    Äldre 15 Oct 16:23
    #2

    Du bara säger som det är,att ni ska ha barn!! Det är dags för 10-åringen att lära sig man inte alltid får som man vill.Hon dör inte av att bli ledsen,det går över.

  • Äldre 15 Oct 16:31
    #3

    Tja det ville inte min femtonåring heller och det är något han sagt i säkert sju år. Han är ganska missunnsam mot sina syskon redan idag och tycker att ungar kostar pengar. (själv kostar han inget.. ehhhh)
     Går in i v. 20 imorgon och eftersom jag fick en uppsjö komplikationer tidigt i denna grav så fick barnen således veta tidigt varför mamma åker till doktorn titt som tätt, kräks osv.
     Han muttrade lite, men vi gjorde klart för honom att han inte har något veto i barnfrågan öht och att vi älskar honom precis lika mycket som övriga barn + det kommande. Det har lagt sig och det är nån månad sen han muttrade  senast.

    Övriga tre barn har tagit det bra även om 12åringen inte jublade av glädje, vilket ffa 9åringen kompenserar dagligen eftersom hon tjatar hål i huvudet om allt som har med bäbisar att göra.

    Så säger som övriga, berätta och sätt ned foten. Det är okej att hon blir sur och förbannad men det måste finnas en gräns där också. Prata om det och bekräfta henne men visa också att det i längden är ett oacceptabelt uppträdande att tjura, hon har väl inte veto i familjen gällande sådana saker?

    Lycka till.

  • Äldre 15 Oct 16:33
    #4

    I den åldern brukar man nästan bara se till sina egna intressen.
    Hur kommer det bli , egna rum eller kommer de stora nu behöva dela.
    Ska de behöva passa bäbyn.
    Mamma kommer inte tycka om storasystrarna lika mycket nu när ni ska ha en liten.
    Ni kommer inte kunna åka på semester eftersom babyn bara kommer vara ivägen hela tiden.
    Ingen kommer bry sig om henne eftersom hon är stor och inte söt som
    småsyskonen.

    Om min egna barn får välja skulle det passa bättre med en hundvalp.

  • Nyfike­n gul
    Äldre 15 Oct 16:35
    #5

    det bestämmer inte hon utan du.  Ni ska ha barn och så är det med det. Punkt. 

    Hennes utbrott och sura miner går över och det får ni båda leva med.  

    Hon är också stor nog och resonera med och det ska du verkligen försöka göra också.  Det kan vara så att hon ser syskon som en konkurrent och ser det ur ett svartsjukt perspektiv sådär på barns vis. Hon kanske ser vissa saker som försvinner ur hennes liv som tex er tid med henne, att ni inte längre tycker om henne,  att syskon ska ta hennes saker, hon kanske inte får ha sitt rum kvar osv osv. Hon kanske bär på massa tankar och känslor som gör henne rädd och lessen.   Och att det är därför hon inte vill ha syskon. 

    Sen finns det barn som faktiskt inte tycker om bebisar och det måste man inte bara för att man får syskon. Hon kanske faktiskt ÄR totalt ointresserad och inte har det minsta lust att ta rollen som storasyster till en bebis.  Hon kanske inte vill ta ansvar och inte vill vara någon hjälpreda, och det ska hon heller inte behöva göra. 

    Sätt dig ner och prata med henne helt enkelt.  Hör vad hon har för tankar.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 15 Oct 16:36
    #6

    Säg som det är bara. "Du ska bli storasyrra".
    Kommer det en neg reaktion så gör det. Men jag hoppas att hon skäms efteråt isf.

  • Äldre 15 Oct 16:37
    #7

    Snacka med henne, ta reda på varför hon inte vill ha syskon.

    Tioåringar är rätt korkade, så förmodligen har hon fått något om syskonskap om bakfoten.


    Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (Anna)
    Äldre 15 Oct 16:42
    #8
    +2

    alltså du kan inte bestämma att hon SKA bli glad.

    Det enda du kan kräva av henne är hyfs och respekt och att hon får acceptera läget. 

    Hon kan säkert blir sur,, tvär, ilsken, elak och säga dumma saker och gråta en vecka, det är helt okej och det kanske du får räkna med.

    Men du kan inte bestämma att hon ska jubla över beskedet.  Då är du fel ute. 

  • Äldre 15 Oct 17:02
    #9
    Nenne666 skrev 2014-10-15 15:50:02 följande:

    Då är det dags för henne att lära sig att det där inte är upp till henne. Och det är aldrig okej att säga det till NÅGON vars barn inte är önskat. Här får du sätta ner foten.


    Exakt!
  • Anonym (Nj)
    Äldre 15 Oct 17:08
    #10

    Berättade för mina barn igår att de ska få ett syskon. Min äldsta är oxå 10 år och han bröt ihop. Stampade iväg. Var skitsur och grina halva kvällen.

    Han ville inte ha nåt jävla syskon och skull minsann inte dela rum med nån bebis...

    Pratade mycket med honom och han var rädd för att vi bara skulle bry oss om bebisen och inte honom... Att vi aldrig mer skulle göra roliga saker pga bebisen osv...

    Förklarade för honom att nu är set såhär. Vi vill ha ett till barn men det betyder ju inte att jag inte älskar er andra precis lika mycket för det. Inget kommer bli annorlunda på den fronten.

    Tror han är mest orolig för att bebisen kommer kosta och att han kommer få mindre grejer... Han är nämligen den av alla som är mest bortskämd..

    Redan idag är han lugnare även om han säkert kommer sura ett tag.

Svar på tråden Min dotter 10 år vill absolut INTE ha ett till syskon, Nu är jag gravid, Hur berättar jag det här för henne på bästa vis?