• Anonym (förtv­ivlad)
    Äldre 15 Oct 19:17
    1543 visningar
    9 svar
    9
    1543

    Ångesten, skulden och den konstanta känslan av att man gjorde fel val

    Nu har det gått fyra veckor sen aborten, och jag trodde inte att jag skulle må så här dåligt. Jag menar, jag valde ju att göra abort, jag borde vara lättad. Men det är jag inte. Jag känner bara ett hat mot mig själv och alla som övertalade mig att abort var det enda rätta. Jag är 18 år och har varit tillsammans med min pojkvän i åtta månader. Han är min första pojkvän, och jag älskar honom till solen och tillbaka. Vi båda vill ha barn, men inte än. Min pojkvän sa att han inte var redo och jag förstår honom (han är också 18 år). Jag var inte heller redo, men tanken att "döda" sitt barn eller hur man ska beskriva det verkade så hemskt och otäckt. Mitt lilla barn. Mitt kött och blod. Min lilla älskling. Jag tog beslutet att göra abort med hjärnan, inte med hjärtat och det kommer jag få ångra så länge jag lever. 
    Ångern och sorgen är olidlig. Jag gråter så fort jag tänker på det. Inne på abortmottagningen såg jag de lägga det lilla fostret i en plastpåse och gick iväg med det. I en plastpåse! Jag vet inte ens vad de gjorde med det, tordes inte fråga. 
    Hur ska man gå vidare efter något sådant här? Kommer man någonsin kunna förlåta sig själv? 

  • Svar på tråden Ångesten, skulden och den konstanta känslan av att man gjorde fel val
  • Anonym (.....­?)
    Äldre 15 Oct 19:20
    #1

    Hur sen abort gjorde du egentligen?? För att se ett foster efter aborten så krävs det att det var en mycket sen abort!

  • Anonym (förtv­ivlad) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 19:37
    #2

    Jag läste att i vecka 10 kallade man det ett foster och inget embryo, men jag kan ha fel. Men jag var iaf i vecka 10.

  • Anonym (.....­?)
    Äldre 15 Oct 20:29
    #3

    Så du kunde urskilja en 3cm klump i allt blod? Var du inte sövd? Gick du fram och tittade eller tog dom fram det till dig så du fick titta??

    Jag har aldrig hört något liknande.

    Låter som ett stort tjänstefel att dom gör så vid en abort. Det borde du anmäla!

  • Äldre 16 Oct 08:31
    #6

    alltså den här tråden svämmar över av medkänsla från er anonyma.

    ts: det kanske skulle hjälpa att prata med en kurator eller liknande? tråkigt att höra att du mår dåligt.

  • Anonym (Lugn)
    Äldre 16 Oct 09:13
    #8

    Du är 18 år! Du har hela livet framför dig. Även om du ångrar ditt beslut så får du tänka på att detta var rätt just då.

    Det är inte försent, du har ju alla chanser att få barn igen i framtiden!

    Tycker det var ett klokt och ansvarsfullt beslut av dig med tanke på din ålder. Ett barn behöver en trygg framtid.

    Tänk på dig själv nu och fokusera på framtiden!

    "Man kan inte välja hur och när man ska dö,det enda man kan bestämma är hur man ska leva"

  • Anonym (förtv­ivlad) Trådstartaren
    Äldre 16 Oct 12:43
    #9

    Det här var min första, och förhoppningsvis sista abort. Jag gjorde en medicinsk abort, då jag fick en tablett och kom tillbaka efter två dagar. Sedan fick jag fyra tabletter upp i slidan och efter ca två timmar kom moderkakan och fostret ut. Jag var i vecka tio och de sa att man kallade det ett foster i detta stadie. Jag var så ledsen och mörbultad efter de timmarna, att jag klarade inte av att se på fostret. Det skulle bli för mycket. De la det i en plastpåse och gick iväg bara. Det hela blev som ett trauma för mig. Jag pratar med en kurator och försöker bearbeta det hela, och förhoppningsvis kommer såren läka med tiden. 

  • Anonym (Döm dig inte så hårt)
    Äldre 16 Oct 12:57
    #10

    När jag ska fatta viktiga beslut, så vrider jag ut och in på frågan så mycket jag bara kan. Och så småningom brukar set gå att fatta ett beslut. Någon gång har jag fattat ett beslut, men sedan ändrat mig pga att jag inte kunnat släppa känslan av att det var fel val.

    I ditt fall är det ju för sent att ändra sig nu. Det du kan ta med dig är ju lärdomen att du ska aldrig aldrig låta andra påverka dina viktiga beslut, när det är du som måste leva med dem. Och att våga stå upp för dig själv, och göra det som är bäst för dig oavsett vad andra tycker.

    Men som sagt, se det som lärdomar. Hade du vetat det du vet nu, hade du kanske gjort ett annat val. Men det är det som är kärnan i det hela - då, när du skulle välja, visste du inte att du skulle påverkas så här. Nu vet du, och är en erfarenhet rikare. En erfarenhet som du kan ha nytta av resten av ditt liv, för att du vet hur ont det kan göra när man väljer fel.

    Nu påstår jag inte att abort är fel beslut, men det verkar ju inte varit helt rätt för dig...

    Men försök att tänka på att du faktiskt ändå funderade frågan, vägde fördelar och nackdelar, säkert alla som du kunde komma på, och valde abort. Och om du skulle varit i samma situation igen, och bara vetat det du visste då, skulle du antagligen tagit samma beslut igen. Därför är det inte någon större ide att döma sig själv alltför hårt, bara för att man blivit klokare i efterhand...

  • Anonym (på)
    Äldre 20 Oct 08:47
    #12

    Försöker anmäla inlägg i den här tråden men lyckas inte med mobilen. I känsliga rummet ger man stöd, svarar på ts. Eller är tyst.

    Hoppas du mår bättre snart ts!

Svar på tråden Ångesten, skulden och den konstanta känslan av att man gjorde fel val