• Äldre 15 Oct 19:42
    12395 visningar
    18 svar
    18
    12395

    hur länge var er katt borta

    Hej undrar hur länge er katt var borta innan hon kom hem igen...var katten kastrerad den som försvann.

  • Svar på tråden hur länge var er katt borta
  • Common sense
    Äldre 15 Oct 19:45
    #1

    Min ena kastrerade honkatt var borta 4-5 dagar en gång. Jag började ge upp hoppet eftersom brukar gå in och ut flera gånger om dagen. Men helt plötsligt stod hon där igen. Hjärta

    En av mina kastrerade hankatter var borta ett par, tre dagar. Lämnade lappar i grannarnas brevlådor. Visade sig att någon råkat stänga in honom i ett förråd. Jösses vad hungrig han var när han kom hem. Glad

  • Äldre 15 Oct 19:46
    #2

    Min katt var borta i 36 dagar innan han kom hem igen. Nu satt han dock fast i en ålsump i grannens båthus. Han är kastrerad.

  • Äldre 15 Oct 20:33
    #3

    Min mammas katt va borta 5-6 månader, hela sommaren för några år sen, han är kastrerad.

  • Äldre 15 Oct 21:24
    #4

    Min katt stack vartenda år. En gång var den borta i nio månader. Den stack så fort snön smälte och kom inte hem förrän det blivit redigt kallt igen. När katten en gång kom hem från sina eskapader så var den helt förvildad och anföll allt som gick att äta. Fick låsa in brödet i ett skåp och stänga in katten när jag lagade mat. (Hade ingen dörr till köket).

    Katten var en kastrerad hane.

  • Äldre 15 Oct 23:52
    #5

    tack för era svar. det är så otroligt jobbigt närdom försvinner ..man vet inte vad dom är eller om dom är skadade. Min katt  gick ut igår natt och han har inte kommit tillbacka än. Har gått runt och ropat på honom men han har inte synts till. Tror ni att katter kan gå vilse och att det är orsaken att visa inte kommer hem ..
    Det där att ha han som inne katt är inget altenativ för jag vill inte ta hans frihet.
    vi har skaffat precis också två kattungar hoppas att han inte blev avensjuk och stack för vi har skaffat dom...

  • Äldre 16 Oct 00:33
    #6
    Ermina 159 skrev 2014-10-15 23:52:54 följande:
    tack för era svar. det är så otroligt jobbigt närdom försvinner ..man vet inte vad dom är eller om dom är skadade. Min katt  gick ut igår natt och han har inte kommit tillbacka än. Har gått runt och ropat på honom men han har inte synts till. Tror ni att katter kan gå vilse och att det är orsaken att visa inte kommer hem ..
    Det där att ha han som inne katt är inget altenativ för jag vill inte ta hans frihet.
    vi har skaffat precis också två kattungar hoppas att han inte blev avensjuk och stack för vi har skaffat dom...
    Jag tror inte att han har gått vilse.
    Det är svårt att veta orsaken men det kan va så att han är lite avis på att ni har skaffat flera katter, kanske därför han har gett sig iväg för att sura nånstans. Katter brukar inte va så förtjusta i förändringar. Men sånt brukar gå över och han återvänder hem igen :)

    Andra orsaker kan vara att han har blivit jagad av nånting? och sprungit iväg, nån kanske har tagit hem han? eller om han har råkat bli inlåst nånstans.. ge det mer tid, de brukar komma hem :)
  • Madmoi­selle
    Äldre 1 Nov 13:13
    #7

    i tre månader, men han hittades inte av sig själv. Jag satte säkert upp 150 lappar, annonser på blocket, upphittat, diverse Facebookgrupper, lokaltidningen och alla andra ställen jag kunde komma på. Vad har du gjort för att hitta din katt igen? Om han inte är chippad/öronmärkt så kan det vara en bra idé att prata med alla veterinärer i området också.

  • jenny9­9
    Äldre 2 Nov 16:35
    #8

    Min gamla katt höll sig i trädgården under alla år.Han försvann en gång och jag tror han måste blivit skrämd och då försvunnit.Sista 2 åren var vi ute med han pga hans ålder,och ingen hörsel och hans försiktighet hade ökat.Han var 19 år gammal.Men den gången han försvann hade vi glömt stänga dörren.Vi letade i många timmar varje dag,genom alla skogar och knacka dörr,satte upp lappar.Dag 7 hade någon hittat och tagit hem han,dag 10 fick vi efterlängtade samtalet om var han var.Det var en hemsk tid då han var så gammal och bräcklig,vi ville inte ha han ute ensam i de okända.Det var många som hjälpte oss med letandet,grannar och flera äldre personer som älskar katter så det var väldigt tacksamt att många var så enegerade.

  • Äldre 2 Nov 17:08
    #9

    Min kastrerade katt kunde vara borta 2-3dagar för att sedan titta förbi en sväng å var borta lika länge därpå. När snön kom så följde jag efter hans kattspår som ledde till en granne några hus bort. Den gamla tanten hade snott min katt ???? hon hade börjat ge honom massa go burkmat (där kom förklaringen till hans diarréer då han äter specialmat hemma för magen) och hon ersände att hon brukade ha honom inne hos sig i flera dagar.

    1. Man tar INTE in andras katter

    2. Man börjar INTE mata andras katter

    Spelar ingen roll hur bra en katt har det hemma, dom är egoister å går dit dom får mest fördel att gå till.

    Så akta er för pensionärstanter om katten vart borta länge!!

  • nozpa
    Äldre 2 Nov 18:44
    #10

    En okastrerad honkatt. Innekatt, hon var borta i 3 veckor. Kom hem tillslut, påkörd. Men hon är helt som hon ska idag. Hon är nu 14 år gammal nu. Hon var 8-9 månader när hon försvann.

  • Elsaat­temark
    Äldre 27 Dec 10:28
    #11

    Hej min katt har varit borta i 2 dygn, vi är på landstället så vi är lite oroliga????

    Hon är okastrerad, är det vanligt att katter blir uppätna? Vi har letat jätte mycket men hittar ingenting.

  • Äldre 27 Dec 10:34
    #12

    Min tös var borta i 5 månader, sen kom hon jamandes en natt hon är kastrerad. Katter är mycket för att leva sitt egna lilla liv, ibland lockar äventyr mer än huset haha.

  • Äldre 27 Dec 10:37
    #13
    Elsaattemark skrev 2015-12-27 10:28:52 följande:

    Hej min katt har varit borta i 2 dygn, vi är på landstället så vi är lite oroliga????

    Hon är okastrerad, är det vanligt att katter blir uppätna? Vi har letat jätte mycket men hittar ingenting.


    Förstår att ni är oroliga! Vi bor också på landet och vad vi läst så är det ovanligt att katter blir uppätna om de inte är skadade innan. De klöser i ögonen på rävar etc. Men försök att inte oroa er för mycket.
  • Äldre 27 Dec 10:38
    #14

    Av våra nuvarande katter är det bara en som försvinner emellanåt. Jag tror att hon går lite längre bort än de andra. En gång var hon borta i tre dygn. Vi hittade henne när vi gick och ropade längre bort i samhället, hörde ett ynkligt jam som vi till slut lokaliserade till toppen av en enorm tall. Hon hade väl blivit uppskrämd dit, stackarn. Det tog en bra stund att locka ner henne, men till slut så :)


    Katten vi hade när jag var liten började vid nio års ålder försvinna på somrarna. Första året var vi övertygade om att han var borta för alltid, men framåt hösten kom han plötsligt hemtraskande. Sedan gjorde han om samma sak under sina resterande år i livet. Hade väl hittat en sommarfamilj :)


    Båda katterna är/var kastrerade.


     

  • Äldre 27 Dec 10:40
    #15
    Elsaattemark skrev 2015-12-27 10:28:52 följande:

    Hej min katt har varit borta i 2 dygn, vi är på landstället så vi är lite oroliga????

    Hon är okastrerad, är det vanligt att katter blir uppätna? Vi har letat jätte mycket men hittar ingenting.


    Jag tror inte att du behöver oroa dig, din kisse kommer nog hem snart <3
  • Elsaat­temark
    Äldre 27 Dec 11:10
    #16

    Tack för alla svarGlad
    vad ska vi göra ifall vi behöver åka hem till Stockholm?
    (det finns inte så många grannar det bor ca 5 familjer här i byn) 

  • Äldre 30 Dec 21:17
    #17

    Jag bara önskar att ett mirakel ska hända och min katt som försvann för flera år sedan kommer tillbaka, min första egna katt också, är 18 nu och bor hemma. Har ju hänt att vissa katter kommer hemtraskandes efter flera år. Tyvärr så skulle vi flytta från landet in till lägenhet men blev inte så men var redan för sent och vi flyttade min katt, som var en väldig utekatt, till min pappa ett tag, ca 60 min härifrån, sedan flyttade hon till min mormor, ca 45 min härifrån, där hon försvann. De bodde så dumt vid en 90-väg också så oturen kan ju ha hänt på vägen... Känner så stor saknad och är så besviken att vi inte tog tillbaka henne direkt efter att vi gav upp hoppet om att hitta lägenhet. Kan drömma ibland att hon kommer tillbaka, sådana drömmar så man tror att det är på riktigt, gråter även i sömnen då. Låter kanske löjligt men åh vad jag saknar henne, aldrig saknat ett djur så mycket.

    Har jädrans inga bilder på henne heller, jag var så pass ointresserad i att ta kort på mina djur då... Sablar...

  • Äldre 31 Dec 09:01
    #18
    +1

    Nu bor jag i "lantlig miljö" som det så vackert heter. Har hört talas om och även läst artiklar om katter som varit borta både ett halv år, ett år och tom två år för att sedan hittas i andra delar av landet.

    Men det längsta någon av mina katter varit borta är knappa tre månader.

    En katt försvann samma morgon som Victoria och Daniel födde sitt första barn. Det blir väl tre eller fyra år nu till våren kan jag tänka. Men den katten försvann för gott. Att han blivit överkörd är uteslutet eftersom jag inte har någon biltrafik utan det är bara jag som kör här i området. Det mest troliga är att en havsörn tagit honom. Alt en räv.

    Här är lite bilder på mina sex älsklingar:
    elektronikfreak.deviantart.com/gallery/


Svar på tråden hur länge var er katt borta