• Anonym (Malin)

    Ni som klär Era pojkar i rosa...

    Jag har en 4 mån pojke som jag ibland klär i rosa bodys. Detta medför en del reaktioner bland familj och släkt, som att "ska han bli gay eller"... "Varför klär du en pojke i en flickfärg"...
    Ni som får sådana kommentarer- vad svarar ni? Jag blir lika häpen varje gång

  • Svar på tråden Ni som klär Era pojkar i rosa...
  • marlene82

    Det finns inget som heter 'tjejfärg' det är ett hittepå utan dess like! Sen det där med'dka han bli gay'-kommentaren...titta bara på dem, fnys lite å säg 'det var det dummaste jag har hört' eller ' jag hellre det än att jag klär honom i blått å han blir en kvinnoförtryckande mansgris' så kanske dom fattar hur urbota dum en sån kommentar är!?

  • Mercurialis

    Två gånger har jag fått kommentarer av folk jag träffat ute. Det har inte handlat om kommentarer i stil med de som tas upp i trådstarten utan om att personerna har haft svårt att placera barnet i rätt könsfack. Ingen av gångerna har barnet haft rosa kläder på sig.

    Första gången det hände var barnet (under året vid det tillfället) klätt i röda kläder och en dam vi mötte under en promenad tyckte att det var väldigt förvirrande.

    Andra gången var barnet klätt i lila/blårandig body och ett par lila byxor. På huvudet hade han en vit solhatt. Då var han drygt ett år gammal. I kön bakom om i affären stod två damer och tisslade. De kunde inte avgöra om mitt barn var en pojke eller en flicka och det upplevde de tydligen som väldigt jobbigt.

    Båda mina barn (pojkar) har kläder med rosa detaljer och, som sagt, det kommenteras inte.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Baktakt

    Vänd tillbaka frågan:

    -Och hur menar du att det skulle gå till?

    -Tror du tjejer blir lesbiska om man klär dem i blått?

    -Finns det folk som fortfarande tror på sånt? Du menar väl inte allvar?

    Eller spinn vidare:

    -Jag hoppas det! Du vet väl att jag alltid varit väldigt förtjust i schlagermusik?

    -Ja, han har ju PRECIS rätt lik för det, tycker du inte?

    Spela bekymrad:

    -Dagens pojkar slås ju ut i samhället, så jag känner att det är enda vägen att gå för att han ska få en chans att få en bra utbildning och arbete framöver.

    Eller - om du inte bara nöjer dig med en "gå och dränk dig"-blick och ämnesbyte, påpeka att det finns hjälp att få mot homofobi nu för tiden och att du tycker det är besvärande att frågeställaren sexualiserar ett spädbarn.

  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (Malin) skrev 2014-10-16 11:03:08 följande:

    Jag har en 4 mån pojke som jag ibland klär i rosa bodys. Detta medför en del reaktioner bland familj och släkt, som att "ska han bli gay eller"... "Varför klär du en pojke i en flickfärg"...
    Ni som får sådana kommentarer- vad svarar ni? Jag blir lika häpen varje gång smile4.gif


    Fråga "hur menar du då" och lyssna till hur personen snärjer in sig i allt dummare kommentarer.

    Du kan även hänvisa till att rosa var pojkfärgen förr och att det skulle vara en flickfärg är ett modernt påfund.
  • Ann Cistrus

    Blir du verkligen häpen? Det skulle inte jag bli. Det där med "färgkoder" verkar väldigt cementerat bland såväl kvinnor som män. Hur ofta ser jag inte folk söka kläder i "tjejfärger" på diverse loppissidor? Eller så säljer de en "pojkjacka" som till synes är en helt neutral jacka som råkar vara mörkblå. Tröttsamt ibland. 

    Jag sätter för övrigt aldrig på min pojke rosa kläder eller detaljer men det är nog mest för att jag inte är så förtjust i pasteller, tycker att det ser mesigt ut... Min dotter har mest mörkblå, vita, gröna och röda kläder. (och är den enda flickan på dagis som inte har lila eller rosa ytterkläder...).


    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Maria 164

    Det som gör mig häpen är att jag som 70-talist växte upp i könsneutrala kläder från bebis till åtminstone skolålder, och nu upplever jag att det är just min föräldrageneration som kör benhårt på färgkodning och förutsätter att en ettåring i turkos overall är en pojke... eller ännu värre att det måste vara en pojke för att håret inte är långt.

  • Ann Cistrus
    Maria 164 skrev 2014-10-16 11:35:32 följande:

    Det som gör mig häpen är att jag som 70-talist växte upp i könsneutrala kläder från bebis till åtminstone skolålder, och nu upplever jag att det är just min föräldrageneration som kör benhårt på färgkodning och förutsätter att en ettåring i turkos overall är en pojke... eller ännu värre att det måste vara en pojke för att håret inte är långt.


    Det kanske är en "revoltgrej" då? Kanske våra barn (också 70-talist) kommer att avsky färguppdelningen och köra stenhårt med könsneutrala kläder  
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Sansa Snark

    Är det en främling så säger jag bara "jaha" typ. Orka ta en diskussion med random idiot....

    Till de "vänner" och släkt säger jag att just nu har han de kläder som jag och hans pappa tycker är fina. När han blir större får han välja själv. Om de yrar nåt om "bög" eller "förvirrad könsidentitet" säger jag "nej, det tror jag inte" . Som sagt, orka....

  • Kasperina

    Jag köpte inga rosa kläder till min son förrän han bad om det. Jag erkänner att jag var lite nervös första gången han ville ha sin klänning (han har bara en, grön med rosa bilar på) på dagis, men när pappan hämtade honom var det flera pojkar som frågade var man kunde hitta en sån klänning för de ville också ha
    MEN om jag fått ärva rosa kläder hade jag inte haft några problem att klä honom i det.
    I det läget hade jag (om jag orkat) refererat till denna artikel: http://www.sydsvenskan.se/inpa-livet/manlig-nyans-blev-kvinnlig/

    eller bara använt detta citat:
    I juni 1918 gav den amerikanska handelstidningen Earnshaw?s Infants Department sina läsare med självklarhet följande råd: ?Den allmänna regeln är rosa för pojkar och blått för flickor. Anledningen är att rosa är en tydligare och starkare färg, som lämpar sig bättre för pojkar, medan blått är mera känslig och prydlig, och är sötare på flickor.?

  • viseversa

    Jag svarar håll truten. Jag klär mina BARN i vilka färger jag vill och tycker är snyggt. Jag klär mina tjejer i blått också men det reagerar ni inte på. Btw så GILLAR både jag och sonen rosa.

Svar på tråden Ni som klär Era pojkar i rosa...