• Lolanthe

    köpa större hus direkt?

    Hej!

    Vad skulle ni göra, köpa ett större hus direkt och "maxa" er budget för att få ett större hus för er framtida familj (ni vill ha 2-3 barn men har "bara" första på väg) ?

    Eller

    Köpa ett mindre hus en miljon under er budget som har 3 sovrum så ni ev behöver flytta inom 6-7 år när familjen blivit större men ni "sparar" pengar under tiden?

    Till saken hör att den ena av oss pluggar men kommer vara klar inom 2 år.

  • Svar på tråden köpa större hus direkt?
  • Limmar

    Mindre först då det är mer ekonomiskt. Och som en som planerar fam ska ekonomin vara en prioritet.

  • Lolanthe

    Det tycker jag med! Sambon tycker dock att det är dyrt att flytta med pantbrev och lagfartskostnader etc, plus att han menar att man i slutändan med det dyrare huset ju har ett hus som är "mer värt" när man sedan säljer. Så att det ändå betalar sig att slå till på dyra direkt.. Jag är tveksam..

  • strojes

    Kan berätta hur vi gjorde:
    Vi bodde i en trerumslägenhet när första barnet var på väg. Började då titta på hus i olika områden i den kommun vi bodde i (ville bo kvar i kommunen). Vi hade ingen brådska med att hitta hus utan kände oss för i olika områden och hittade rätt snabbt ett par favoritområden där vi tittade lite extra. Vi gick på en hel del visningar när nr ett var bebis. Dottern var nästan ett år när vi hittade vårt hus och inflyttning blev ett halvår senare. 

    Vi tyckte det var bättre att bo kvar i lägenheten och titta efter ett hus för framtiden än att "snabbt" hitta ett hus för att slippa lägenheten. Det fanns ju plats i lägenheten för både ett och två barn. Och det är enklare att flytta en gång än två gånger inom kort tid när man upptäcker att huset man köpt blir för litet...

    Mitt råd är att hellre bo kvar och spara pengar än att flytta för att sedan flytta en gång till. Idag ska man ska man ju också ha i åtanke att det pågår mycket diskussioner om att reglera lånenivåerna vid köp av bostad.  

  • Lolanthe

    Strojes: tack för ett utförligt svar! Jag borde tänka mer som du, problemet är att jag är så rastlös. Ska försöka lugna mig en smula.. :)

  • Lena

    Leta efter ett hus ni vill bo i resten av livet. Spara pengar tills ni hittar det. Vill ni ha 2-3 barn titta på hus med 2-3 sovrum som även har bra ytor till annat ni vill göra. Vi ville ha stort tv-rum, matsal, gott om förvaring, två toaletter, 3 sovrum, användbart kök, inget akut renoveringsbehov och som inte har nära grannar men bra lokaltrafik. Det tog oss ca 3år innan vi hittade det.

  • Lolanthe

    Tonårsmamman: tack för svaret! Hur stort hus har ni?

    Lena: jaa på ett sätt tänker jag så också. Samtidigt bor vi i en tvåa i stan, ingen av oss trivs jättebra så det känns som låååång tid att vänta flera år. Eller så kan ju perfekta huset dyka upp imorgon, känns som ett lotteri ibland..

  • Lena

    Precis sluta inte leta, huset kan dyka upp. Vi fick ett hus i Göteborg efter specifikationerna för 2 miljoner för 5 år sen.

Svar på tråden köpa större hus direkt?