• Anonym (Panik­slagen­)
    Äldre 17 Oct 11:21
    1744 visningar
    17 svar
    17
    1744

    Oplanerad graviditet

    Jag vet att ingen förutom jag själv kan fatta ett beslut men jag är i stort behov av att tala med någon! Enligt 2 gravtest väntar jag barn, mitt 3:e.

    Jag äter medicin både för grava sömnsvårigheter och ångest och har nyss fått något kontroll på min sömn. Jag går snart in på sista terminen på en universitetsutbildning, har 2 barn som är 4 och 6.

    Vi vill ha ett tredje barn men vi hade inte planerat det just nu Nu har jag panik och jag vet inte vad jag ska göra!!! Ena stunden känns det självklart att abort är det enda alternativet mest för att jag inte vågar äventyra mitt mående genom att inte få sova. Får jag inte sova kommer min ångest att öka och det finns ingen chans att jag skulle klara mina studier. Sedan nästa sekund så känns det självklart att jag ska försöka behålla detta, för att jag trots allt är 32 år och vill ha ett tredje barn...Vad ska jag ta mig till???
    /Panikslagen

  • Svar på tråden Oplanerad graviditet
  • Stardu­st88
    Äldre 20 Oct 19:25
    #1

    Bara för att du är trettiotvå så är inte dina chanser över än. Beror ju helt på hur fertil du är överlag. Först över 40 har jag hört att chanserna minskar. Man måste kunna ta hand om sig själv först innan man kan ta hand om andra. För mig verkar det som att du har det rätt tufft som det är och ett barn till verkar inte hjälpa dig direkt. Om du inte har så långt kvar på utbildningen så kommer ju fler chanser efter det.

    Det kan låta elakt, men tänk främst på dig själv och den familj du redan har, vilket alternativ är bäst för dig, bäst för dem?

  • Anonym (känne­r lika)
    Äldre 20 Oct 19:31
    #2

    Jag plussade igår med min tredje också. Känner mig också panikslagen. Ena sekunden vill jag behålla och andra inte. Tanken var att jag nu till våren skulle läsa tre terminer. Sen har jag äntligen tagit tag i den lilla övervikt jag fått efter barnen. Vi har pratat lite om en tredje men om några år.

  • Anonym (Panik­slagen­) Trådstartaren
    Äldre 21 Oct 10:36
    #3

    Jag blir inte klokare...jag vet seriöst inte vad jag ska göra? Jag har mått lite konstigt och haft ont, som om mensen är på väg. Är ju endast i v 5+2...Tror dock att jag ska kontakta kk i början av nästa vecka. Man borde ju få komma in och träffa en läkare och få rådgivning kring detta? Eller hur fungerar det? Jag tänker mig att om det är mf eller ma så är det ju onödigt att gå och vänta och grubbla....

  • Stardu­st88
    Äldre 21 Oct 19:53
    #4

    ja söka hjälp är det inget fel på, käns det inte som om du kan få ett vettigt svar från oss vanliga människor så kanske det är ett bättre alternativ att söka professionell hjälp.

    Lycka till.

  • Anonym (Panik­slagen­) Trådstartaren
    Äldre 21 Oct 20:47
    #5
    Stardust88 skrev 2014-10-21 19:53:56 följande:

    ja söka hjälp är det inget fel på, käns det inte som om du kan få ett vettigt svar från oss vanliga människor så kanske det är ett bättre alternativ att söka professionell hjälp.

    Lycka till.


    Tack. Tror du att man kan få komma in och få rådgivning där? Är lite rädd för att sista graviditeten fick jag tala med en ssk som var rena mardrömmen!!!
  • Anonym (känne­r lika)
    Äldre 21 Oct 23:12
    #6
    Anonym (Panikslagen) skrev 2014-10-21 10:36:24 följande:

    Jag blir inte klokare...jag vet seriöst inte vad jag ska göra? Jag har mått lite konstigt och haft ont, som om mensen är på väg. Är ju endast i v 5+2...Tror dock att jag ska kontakta kk i början av nästa vecka. Man borde ju få komma in och träffa en läkare och få rådgivning kring detta? Eller hur fungerar det? Jag tänker mig att om det är mf eller ma så är det ju onödigt att gå och vänta och grubbla....


    Jag är i 4+2 . Ringde gyn idag för rådgivning så ska dit och prata. Jag tror jag kommer välja abort men känner olika varje timme.
  • Anonym (Panik­slagen­) Trådstartaren
    Äldre 22 Oct 08:32
    #7
    Anonym (känner lika) skrev 2014-10-21 23:12:43 följande:
    Jag är i 4+2 . Ringde gyn idag för rådgivning så ska dit och prata. Jag tror jag kommer välja abort men känner olika varje timme.
    Ja samma här! Var de liksom förstående den som du talade med på gyn? Sa de något om hur en rådgivning går till? Vem får man träffa?
  • Anonym (Panik­slagen­) Trådstartaren
    Äldre 22 Oct 08:34
    #8

    Och hur snabbt fick du tid?

  • Anonym (känne­r lika)
    Äldre 22 Oct 15:24
    #9
    Anonym (Panikslagen) skrev 2014-10-22 08:34:44 följande:

    Och hur snabbt fick du tid?


    Jag fick en tid redan nästa vecka.

    Jag ska få träffa en barnmorska och vi ska prata om olika abortalternativ och kolla hur långt gången jag är med vaginalt ultraljud.

    Vill jag fanns det även möjlighet till kurator. Fick bra mottagande och svar på det jag undrade.
  • Stardu­st88
    Äldre 22 Oct 19:08
    #10
    Anonym (Panikslagen) skrev 2014-10-21 20:47:59 följande:
    Tack. Tror du att man kan få komma in och få rådgivning där? Är lite rädd för att sista graviditeten fick jag tala med en ssk som var rena mardrömmen!!!
    Om du minns vad hon herre så kan du ju bara säga att du vill ha någon annan när du bokar tid. Det har man rätt att välja som patient.
  • Anonym (Panik­slagen­) Trådstartaren
    Äldre 28 Oct 09:20
    #11
    Anonym (känner lika) skrev 2014-10-22 15:24:48 följande:
    Jag fick en tid redan nästa vecka.

    Jag ska få träffa en barnmorska och vi ska prata om olika abortalternativ och kolla hur långt gången jag är med vaginalt ultraljud.

    Vill jag fanns det även möjlighet till kurator. Fick bra mottagande och svar på det jag undrade.
    Hur har det gått för dig?
  • Anonym (känne­r lika)
    Äldre 28 Oct 11:51
    #12
    Anonym (Panikslagen) skrev 2014-10-28 09:20:09 följande:

    Hur har det gått för dig?


    Jag har inte varit där än och jag vet inte längre vad jag vill. För dig då?
  • Anonym (Panik­slagen­) Trådstartaren
    Äldre 28 Oct 11:58
    #13

    Samma här Ska dit i veckan men jag har ingen aning om vad jag ska göra

  • Anonym (känne­r lika)
    Äldre 28 Oct 12:04
    #14
    Anonym (Panikslagen) skrev 2014-10-28 11:58:40 följande:

    Samma här Ska dit i veckan men jag har ingen aning om vad jag ska göra


    Vad lutar det mest åt? Vad säger din sambo/man?
  • Anonym (Panik­slagen­) Trådstartaren
    Äldre 28 Oct 13:36
    #15

    Min sambo har varit ganska bestämd över att han vill att vi ska göra abort men har de senaste dagarna börjat tveka. Men vi har inte talat så mycket om det...just nu känner jag att jag vill behålla men jag vet ju att inatt när jag ska sova och inte kommer att kunna somna utan medicinen kommer jag att känna annorlunda. Grubblar också lite över att jag gick ett bra tag och var gravid utan att veta om det så större delen av tiden har jag ju ätit medicin och hur det ska ha påverkat fostret(eller embryot, vad man nu kallar det?) Mycket grubbel och ångest. Hur känner du???

  • Anonym (känne­r lika)
    Äldre 29 Oct 08:14
    #16

    Det lutar åt en abort här. Även om jag gärna hade behållt det. Men det finns tre till i denna familj. Jag måste utbilda mig och ge barnen än stabil framtid. Inte så enkelt då det bara är en som drar in pengarna .

  • Anonym (Panik­slagen­) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 12:14
    #17
    Anonym (känner lika) skrev 2014-10-29 08:14:56 följande:

    Det lutar åt en abort här. Även om jag gärna hade behållt det. Men det finns tre till i denna familj. Jag måste utbilda mig och ge barnen än stabil framtid. Inte så enkelt då det bara är en som drar in pengarna .


    Hur har det gått för dig? Jag gjorde aborten igår Så många känslor och så mycket ångest!!!
Svar på tråden Oplanerad graviditet