• Anonym (mail)
    Äldre 18 Oct 01:06
    6459 visningar
    29 svar
    29
    6459

    Hur sparar jag mails från thunderbird?

    Jag vill spara alla gamla meddelanden på en CD-skiva och sedan radera dem från thunderbird. Hur ska jag göra?

  • Svar på tråden Hur sparar jag mails från thunderbird?
  • Anonym (---)
    Äldre 18 Oct 01:45
    #1

    Alla mappar du har i Thunderbird finns som separata filer på din hårdskiva. Den filen (två per mail-mapp) kan flyttas och sparas precis som vanligt. När du vill läsa posten igen, skapar du en mapp i Thunderbird med samma namn. Sen stänger du Thunderbird, och ersätter den nya "tomma" filen med din sparade med samma namn.

    Mina filer finns i

    User\"mitt namn"\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\hzg36ftx.default\Mail\Local Folders

    och i .....\ImapMail\"server.namn"

    Jag har alltid sparat som Local folder i Thunderbird innan jag arkiverar.

  • Anonym (mail) Trådstartaren
    Äldre 18 Oct 18:58
    #2
    Anonym (---) skrev 2014-10-18 01:45:18 följande:

    Alla mappar du har i Thunderbird finns som separata filer på din hårdskiva. Den filen (två per mail-mapp) kan flyttas och sparas precis som vanligt. När du vill läsa posten igen, skapar du en mapp i Thunderbird med samma namn. Sen stänger du Thunderbird, och ersätter den nya "tomma" filen med din sparade med samma namn.

    Mina filer finns i

    User\"mitt namn"\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\hzg36ftx.default\Mail\Local Folders

    och i .....\ImapMail\"server.namn"

    Jag har alltid sparat som Local folder i Thunderbird innan jag arkiverar.


    Hur menar du två per mail mapp, finns det två filar för inkorg, skickat, drafts och för alla andra mappar som jag skapat i mailboxen?
  • Anonym (---)
    Äldre 18 Oct 21:10
    #3
    Anonym (mail) skrev 2014-10-18 18:58:39 följande:
    Hur menar du två per mail mapp, finns det två filar för inkorg, skickat, drafts och för alla andra mappar som jag skapat i mailboxen?
    Om du har en mapp i Thunderbird som heter "jobbgrejor", så heter ena filen "jobbgrejor", den är av typen File och är stor. Den andra filen heter "jobbgrejor.msf", är av typen MSF File och är mycket mindre.

    All post finns rimligtvis i den stora filen. Vad den mindre är har jag ingen aning om. Jag har alltid arkiverat dem båda.

    De filer som finns i ImapMail är sådan e-post som ligger kvar på servern, och som jag kommer åt från vilken dator som helst. Alla de filerna har "-1" efter sig i filnamnet. Varför vet jag inte.

    Som jag sade tidigare, all e-post som jag har sparat har jag först flyttat över i en Local folder i Thunderbird. Alltså inte så att den ligger på servern och i ImapMail.

    Se till att det inte finns åäö i namnen på dina mappar i Thunderbird. Den får inte heta "övningsarbeten" utan "ovningsarbeten". Annars blir det bara konstiga tecken i filnamnet.

    Har du hittat filerna på din egen dator? Det är ju inte säkert att det ser precis likadant ut på din dator som på min.
  • Anonym (mail) Trådstartaren
    Äldre 18 Oct 21:44
    #4
    Anonym (---) skrev 2014-10-18 21:10:06 följande:
    Om du har en mapp i Thunderbird som heter "jobbgrejor", så heter ena filen "jobbgrejor", den är av typen File och är stor. Den andra filen heter "jobbgrejor.msf", är av typen MSF File och är mycket mindre.

    All post finns rimligtvis i den stora filen. Vad den mindre är har jag ingen aning om. Jag har alltid arkiverat dem båda.

    De filer som finns i ImapMail är sådan e-post som ligger kvar på servern, och som jag kommer åt från vilken dator som helst. Alla de filerna har "-1" efter sig i filnamnet. Varför vet jag inte.

    Som jag sade tidigare, all e-post som jag har sparat har jag först flyttat över i en Local folder i Thunderbird. Alltså inte så att den ligger på servern och i ImapMail.

    Se till att det inte finns åäö i namnen på dina mappar i Thunderbird. Den får inte heta "övningsarbeten" utan "ovningsarbeten". Annars blir det bara konstiga tecken i filnamnet.

    Har du hittat filerna på din egen dator? Det är ju inte säkert att det ser precis likadant ut på din dator som på min.
    Hmm nej...jag hittar inte dessa filer. Vet du om jag kan flytta tillbaka dessa mails från thunderbird till det "vanliga" mailkontot då? Vissa mails har nämligen blivit raderade från mitt konto och de finns nu endast på thunderbird.
  • Anonym (---)
    Äldre 18 Oct 22:18
    #5
    Anonym (mail) skrev 2014-10-18 21:44:22 följande:
    Hmm nej...jag hittar inte dessa filer. Vet du om jag kan flytta tillbaka dessa mails från thunderbird till det "vanliga" mailkontot då? Vissa mails har nämligen blivit raderade från mitt konto och de finns nu endast på thunderbird.
    Jaa-a, nu är jag ingen dataexpert, jag vet bara hur Thunderbird funkar på min dator. Starta Thunderbird, titta på Tools - Account Settings. Längst uppe till vänster står min e-postadress, under den finns Server Settings. Klicka på den, längst nere i rutan som öppnas står det Local directory: Där finns "adressen" på min dator där kopior av post som ligger på servern finns.

    Längst nere till vänster i Tools - Account Settings står Local Folders. Klicka på den, i Local directory sedan ser du "adressen" för filerna som finns enbart på din egen dator.

    Eller så kan du göra en sökning på din hårdskiva på "Thunderbird". Då borde du i alla fall hitta mappen där mailfilerna finns.

    Hittar du nu då?

    Sen tror jag att man ha Thunderbird inställd så att den antingen hämtar all post från servern till den egna datorn samtidigt som den raderas från servern. Eller så hålls posten kvar på servern, så att man alltid kommer åt gammal post via nätet. Kan någon sådan inställning ha gjort att endel post raderats?

    När jag startar min Thunderbird står min e-postadress längst uppe till vänster. Under den finns alla mina mappar listade. Posten i dessa mappar finns på servern. Längst nere står det Local Folders. Posten i mapparna under den finns enbart på min dator.

    Jag prövade med att skapa en mapp uppe bland de andra server-mapparna och kopiera dit post från en Local Folder. Det funkade.
  • Anonym (mail) Trådstartaren
    Äldre 18 Oct 23:06
    #6
    Anonym (---) skrev 2014-10-18 22:18:30 följande:
    Jaa-a, nu är jag ingen dataexpert, jag vet bara hur Thunderbird funkar på min dator. Starta Thunderbird, titta på Tools - Account Settings. Längst uppe till vänster står min e-postadress, under den finns Server Settings. Klicka på den, längst nere i rutan som öppnas står det Local directory: Där finns "adressen" på min dator där kopior av post som ligger på servern finns.

    Längst nere till vänster i Tools - Account Settings står Local Folders. Klicka på den, i Local directory sedan ser du "adressen" för filerna som finns enbart på din egen dator.

    Eller så kan du göra en sökning på din hårdskiva på "Thunderbird". Då borde du i alla fall hitta mappen där mailfilerna finns.

    Hittar du nu då?

    Sen tror jag att man ha Thunderbird inställd så att den antingen hämtar all post från servern till den egna datorn samtidigt som den raderas från servern. Eller så hålls posten kvar på servern, så att man alltid kommer åt gammal post via nätet. Kan någon sådan inställning ha gjort att endel post raderats?

    När jag startar min Thunderbird står min e-postadress längst uppe till vänster. Under den finns alla mina mappar listade. Posten i dessa mappar finns på servern. Längst nere står det Local Folders. Posten i mapparna under den finns enbart på min dator.

    Jag prövade med att skapa en mapp uppe bland de andra server-mapparna och kopiera dit post från en Local Folder. Det funkade.
    Hittade inte dessa filer men ska fortsätta söka...

    Ja, precis, det var någon inställning som jag inte aktivt valt men som var så från början och gjorde att mailen som hämtades i thunderbird raderades från servern. Nu har jag valt att en kopia lämnas på datorn men det är för sent...en del mails är borta från servern. Och nu vill jag antingen spara dem någonstans, t.ex. på en skiva eller tillbaka i servern så de inte försvinner ifall datorn kraschar.

    Nu kollade jag i Local Folders och det är tomt!!! Förvånad Kan det vara så att jag inte hittar några filer för att de inte finns på datorn?!


  • Anonym (---)
    Äldre 18 Oct 23:37
    #7

    Någonstans måste det väl finnas Thunderbird-filer i alla fall? Jag har som sagt filer som heter likadant som mina mappar på servern.

    Kolla runt lite i Account Settings, det talas om radering av mail på flera ställen. Ska de raderas helt eller flyttas till någon mapp, ska Deleted mappen tömmas då man avslutar Thunderbird eller inte. I Synchronisation & Storage kan man t.ex. säga att alla mail äldre än x dagar ska raderas. Kan du ha någon sådan funktion aktiverad?

    Har du mappar som heter Deleted? Finns det post i dem? Jag har tre stycken Deleted-mappar med lite olika namn.

    Nu kom jag också ihåg att man måste Subscribe på mappar för att man ska se dem i Thunderbird. Sådana man inte har beställt, de syns inte, fastän de finns på servern.

    Hoppas du hittar dina filer!

  • Anonym (Bää som i Bäärti­l)
    Äldre 19 Oct 02:30
    #8

    När det gäller att hitta filerna så förklarar Anonym (---) ganska bra hur du ska gå tillväga. Vad filerna heter och hur stora dem är behöver du egentligen inte bry dig om. Det viktiga är att filernas namn och plats i mappstrukturen inte ändras. Jag rekommenderar att du kopierar allt som finns "längs med vägen till slutdestinationen" för att vara säker på att ingen data går förlorad. Anteckna gärna hur mapparna är strukturerade så blir det lättare att pussla ihop filstrukturen i händelse av hårdiskkrash.

    På MIN dator så sparas information som har med Thunderbird att göra på två olika platser. Man måste därför vara säker på att båda platserna kopieras så att ingen information går förlorad. De båda platserna hittas genom att man under kontoinställningar väljer serverinställningar respektive lokal katalog på det sätt som Anonym (--) nämner. Jag bifogar två skärmdumpar. Mapparna roaming och local har rödmarkerats för att förtydliga att informationen delas mellan dessa två olika mappar.



    Innan du börjar några stora operationer vill jag tipsa om att det faktiskt går att dra och släppa de enskilda mailen dit man önskar och på så sätt få varje mail som en egen fil. Problemet med det är att om flera mail har samma rubrik så får dem samma filnamn vilket kan ställa till problem vid kopieringen. Vill man vara absolut säker på att ingen information går förlorad så är det bättre att man går tillväga på det sätt som Anonym (---) är inne på.

    När det gäller att flytta tillbaka meddelanden till webbservern så har jag aldrig ägnat mig åt något dylikt, men uppenbarligen har Anonym (--) fått det att fungera på sitt imapkonto.


    Om du använder pop, vilket det verkar som på din beskrivning så tvivlar jag på att dina meddelanden kan flyttas tillbaka eftersom pop i detta fall är något utav envägskommunikation. När meddelandet lämnat servern så "lever det sitt eget liv".
    Det som kanske kan fungera är att du lägger in kontot som imap och då flyttar dina meddelanden på samma sätt som Anonym (--).

  • Anonym (gubbj­ävel)
    Äldre 19 Oct 03:49
    #9
  • Anonym (gubbj­ävel)
    Äldre 19 Oct 03:50
    #10
Svar på tråden Hur sparar jag mails från thunderbird?