• Anonym (Hardworking)

    Ska man vara snäll eller självisk?

    Fick ett nytt jobb nyligen som jag trivs med. Kollegor och chef är alla supertrevliga och hjälpsamma. Jag kämpar hårt för att lära mig allt på kontoret och det går sakta men säkert framåt.


    Chefen kom in till mig här om dagen och frågade om jag kände några duktiga som sökte jobb eftersom vår avdelning söker folk...
    Vi har massor och göra och för att slippa rekryteringsprocessen frågade han mig liksom. Jag blev glad eftersom detta innebär att han litar på mig redan. 
    Jag vill rekommendera några som jag känner på långt håll men min bror som arbetat länge inom ungefär samma bransch avrådde mig från att rekommendera någon eftersom jag då skapar en konkurrent åt mig själv och om denna person skulle göra dåligt ifrån sig finns det en risk att chefen skyller det på mig... Min bror menar att det är en lose lose situation...
    Vad ska man göra liksom?  Vill vara snäll men jag vill inte offra min karriär liksom...


     


     

  • Svar på tråden Ska man vara snäll eller självisk?
  • hejnina

    Jag håller med din bror om att bara rekommendera någon du verkligen, verkligen litar på för det kommer till viss del att hamna på dig om hen missköter sig. Meeeeen det där konkurrenstänket har jag inget för. Konkurrenter finns ju överallt och missunnar man andra jobb av den anledningen känns det som att man är väldigt osäker på sin egen insats.. 

  • Anonym (Snäll)

    Va snäll. Om personen du rekommenderar beter sig dåligt ska ju du inte få skit för det, du visste kanske inte att det är så, du kan ju inte styra nån annan. jag menar att någon du verkligen verkligen litar på kan ju ha en dålig tid i sitt liv och gör dåligt ifrån sig för det, du kan ju inte ha ansvar över hur en medarbetar beter sig, det är inte du som anställer den personen heller.

    och konkurrenter finns det överallt som #1 sa. vill du inte hellre att det kommer en dit som du känner på långt håll än att det kommer en helt främmande som ni kanske inte alls kommer överens med?

  • isadora81

    Jag är jätteförsiktig med vilka jag rekommenderar. Om de gör dåligt ifrån sig spiller det över på mih. Jag rekommenderar bara folk jag har jobbat med och där jag verkligen tycker att de är bra. Jag skulle inte rekommendera en vän för att vara snäll. Konkurrens skulle jag dock inte tänka på.

  • Anonym (paco)
    isadora81 skrev 2014-10-18 14:54:18 följande:
    Jag är jätteförsiktig med vilka jag rekommenderar. Om de gör dåligt ifrån sig spiller det över på mih. Jag rekommenderar bara folk jag har jobbat med och där jag verkligen tycker att de är bra. Jag skulle inte rekommendera en vän för att vara snäll. Konkurrens skulle jag dock inte tänka på.
    Har varit i denna situation och rekommenderade en tidigare arbetskamrat som fungerade väldigt bra på sitt nya jobb, vilket medförde att jag också fick "extrapoäng".

    Skulle aldrig i min vildaste fantasi chansa och föreslå en vän bara för att han var anställningsbar eller för att chefen var desperat och ville göra det enkelt för sig.


  • Anonym (Abc)

    Jag kan absolut rekommendera personer men bara om jag vet att de är bra. En annan sak är att om jag själv satsar på att avancera inom företaget så skulle jag inte rekommendera en person som blev min konkurrent utan någon som var mer junior. Dvs duktig men inte lika mycket erfarenhet som mig själv.

  • Mandel

    Håller med din bror!

    Jag har hamnat i den omvända situationen. En kompis fick jobb och tipsade mig. Sedan var det hon som misskötte sig och cheferna kom till mig och undrade vad som hade hänt...
    Jag ansåg inte att det var min sak att reda ut utan det fick de ta med henne och även om jag var väl medveten om hennes "fuskande" så vill inte jag vara den som skvallrade...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Chifen)

    Du ska ju aldrig rekommendera någon som du inte själv kan gå i god för.
    Jag har exempelvis två syskon. Den ena kan jag rekommendera för vilket jobb som helst för jag vet att hen löser det mesta, är ambitiös och ärlig. Hen ringde mig och grät i telefonen för att bussen var sen och hen skulle vara först på plats och öppna. I det läget finns ingenting annat personen kunde gjort liksom.
    Den andra skulle jag inte på några villkor rekommendera. Hen är en riktig slacker som hellre pillar på mobilen än ser sig om och tar tag i det som ska göras. Vilket faller direkt tillbaka på mig.
    Så tänk efter ordentligt!

    Själv skulle jag aldrig resonera kring att personen kan komma att konkurrera ut MIG. Jag vet vad jag går för och kan bara stå för min egen prestation. Och ju fler bra anställda på bolaget desto bättre.

Svar på tråden Ska man vara snäll eller självisk?