• Anonym (Granntjejen)

    Hämnas på grannen?

    Min granne gör mig galen. Jag vill hämnas.

    Jag brukar gå ut på balkongen för att röka, tar sisådär 2-3 stycken om dagen, ingen storrökare alltså. För ett par veckor sedan började grannen över mig (en pensionärsgubbe) ropa och skrika varje gång jag gick ut och tog ett bloss. "Det luktar rök! Brinner det!? Ring brandkåren! Fy fan vad det luktar!" kunde han gorma. Jag vet att han bor ensam, så det är uppenbart att han ropar så att jag ska höra.

    Till slut tröttnade jag och bestämde mig för att gå ut på gården i fortsättningen och njuta i lugn och ro. Samma kväll bultade det på dörren. Det var granngubben som var röd i fjöset av ilska. Knappt hade jag hunnit öppna munnen innan han sätter i gång med en lång jävla tirad om hur ohövlig och vidrig jag är som tvingar en gammal man att andas gift, och hur han skulle kontakta polis om jag fortsatte. Jag påpekade att jag är i min fulla rätt att röka på min egen förbannade balkong, men han ville inte höra på det örat. Till slut slog jag igen dörren framför näsan på gubbfan.

    Vid det laget hade jag ändrat mig, och fortsatte röka på balkongen av ren illvilja.Gubben fortsatte gorma, jag fortsatte bolma. Tills igår då jag stod lutad mot balkongräcket, tittade ut över utsikten och ciggnjöt som vanligt, när jag plötsligt fick en skvätt vatten i huvudet. Jag tittade upp instinktivt, och då står gubben där med ett hånflin i trynet och en kanna vatten i näven, och just som jag vände på huvudet dumpade han resten av vattnet över mig.

    När jag återfått sansen och andningsförmågan frågade jag gubben artigt vad fan han höll på med. "Självförsvar!" vrålade gubben, och gick in igen.

    Tydligt var att han ville ha krig.

    Nu är frågan, hur kan jag jävlas tillbaka på bästa sätt? Har ni några bra hämndaktioner på lur? Alla tips uppskattas.

    Tackar på förhand!
  • Svar på tråden Hämnas på grannen?
  • Anonym (Granntjejen)
    Cuddles skrev 2014-10-18 15:50:35 följande:

    Försök att agera moget och ignorera honom. Varför slösa energi...
    Men om du röker 2-3 om dagen, varför inte sluta, finns andra trevliga saker att ödsla tid på. Kanske ett gott glas vin.


    Det är bara sådan jag är, njuter stort av lyckad vedergällning.
    Vin och cigg är knappast utesluter inte varandra, tvärtom, finns knappt något godare i kombination.
    leam skrev 2014-10-18 15:51:52 följande:
    Ingen sympati från mig heller. Jag tycker att du jävlas tillräckligt med honom genom att fortsätta att röka trots att han uttryckligen har sagt att det besvärar honom.

    Jag har svår astma och blir mycket sämre av cigarettrök.

    Problemet är inte att han bad mig lägga av med balkongrökningen, utan att han är ohövlig och hotar att dra in länsman.
  • asta66
    Anonym (LS) skrev 2014-10-18 15:49:09 följande:
    Ja men då får du stå ut med att han gnäller. Eller flytta till en rökruta. Sympati får du inte, rökare har en äcklig ovana som stör omgivningen. Du tycker han ska stå ut med din rök, står du ut med att han äter surströmming två-tre gånger om dagen på balkongen så att din lgh luktar surströmming?
    Rökare stör inte bara sin omgivning. Rökare hindrar sin omgivning att andas frisk luft och gör omgivningen sjukare.
  • Anonym (Granntjejen)
    Missimissi skrev 2014-10-18 15:54:50 följande:

    ta med dig ett paraply nästa gång du röker  


    Första bra idén hittills! Kan se framför mig hur galen han blir när jag sitter och myser under parasollet Skrattande

    Som sagt, polisanmälan vill jag inte göra, stackars gubbfan kan ju bli vräkt för midre.
  • Cuddles
    Anonym (Granntjejen) skrev 2014-10-18 15:57:38 följande:
    Det är bara sådan jag är, njuter stort av lyckad vedergällning.
    Vin och cigg är knappast utesluter inte varandra, tvärtom, finns knappt något godare i kombination.
    leam skrev 2014-10-18 15:51:52 följande:
    Ingen sympati från mig heller. Jag tycker att du jävlas tillräckligt med honom genom att fortsätta att röka trots att han uttryckligen har sagt att det besvärar honom.

    Jag har svår astma och blir mycket sämre av cigarettrök.

    Problemet är inte att han bad mig lägga av med balkongrökningen, utan att han är ohövlig och hotar att dra in länsman.
    Jo, jag kan hitta en massa bättre kombinationer

    Saken är det att rök luktar väldigt mycket. Du som rökare gillar det, men vi som icke-rökare får problem. Jag mår illa vid för mycket röklukt, och går ngn förbi mitt hus och jag har altandörren öppen känner jag det. Stannar personen och röker, vet jag att jag kommer att kräkas när mitt hus fylls av rök. Nu fylls det givetvis inte, men det är så det känns. Hade jag haft en rökande granne skulle jag fundera på att flytta. Så stort är problemet för mig.

    Jag tycker att rökare kan ta hänsyn. Rök gärna, men det ska inte drabba andra.
  • Anonym (Granntjejen)
    Cuddles skrev 2014-10-18 16:08:34 följande:
    Jo, jag kan hitta en massa bättre kombinationer

    Saken är det att rök luktar väldigt mycket. Du som rökare gillar det, men vi som icke-rökare får problem. Jag mår illa vid för mycket röklukt, och går ngn förbi mitt hus och jag har altandörren öppen känner jag det. Stannar personen och röker, vet jag att jag kommer att kräkas när mitt hus fylls av rök. Nu fylls det givetvis inte, men det är så det känns. Hade jag haft en rökande granne skulle jag fundera på att flytta. Så stort är problemet för mig.

    Jag tycker att rökare kan ta hänsyn. Rök gärna, men det ska inte drabba andra.
    Återigen, om gubben hade betett sig som en människa hade det inte varit ett problem, men när han jävlas vill jag jävlas tillbaka. Karma is a bitch.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Granntjejen) skrev 2014-10-18 15:47:28 följande:
    Se svar ovan.
    Öh ja allt handlar intelligens om regler. Jag hr min fulla rätt att spela hårdrock kl. 8 en söndagsmorgon. Skulle jag göra det? Nej. Varför? HÄNSYN, testa det.

    Jag är allergisk mot rök så jag förstår honom. Sluta förpesta luften för andra.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Granntjejen) skrev 2014-10-18 15:46:00 följande:
    Enligt mitt hyresavtal är jag i min fulla rätt att röka på balkongen.

    www.hsb.se/omhsb/bokunskap/grannliv/far-grannarna-roka-pa-balkongen

    Om gubben vill bo rökfritt kan han gott flytta till ett hus där sådan är praxisen, eller stänga fönstret.
    Ja för det finns ju så många allergi- anpassade hus... eller inte! Rök inomhus istället.
  • anonymt q

    Både du och din granne är uppenbarligen idioter som söker kontakt.

    Rök under din fläkt. Inne i din lägenhet.

  • Anonym (Granntjejen)
    Fjärilslarv skrev 2014-10-18 16:12:38 följande:
    Öh ja allt handlar intelligens om regler. Jag hr min fulla rätt att spela hårdrock kl. 8 en söndagsmorgon. Skulle jag göra det? Nej. Varför? HÄNSYN, testa det.

    Jag är allergisk mot rök så jag förstår honom. Sluta förpesta luften för andra.
    Fjärilslarv skrev 2014-10-18 16:13:48 följande:
    Ja för det finns ju så många allergi- anpassade hus... eller inte! Rök inomhus istället.

    Bor man i hyresrätt får man stå ut med att grannarna låter och luktar, det hör liksom till, och det bör man vara på det klara med när man skriver kontrakt. Hänsyn har jag ingen över för skitstövlar och gnällgubbar. Han ska vara glad att jag inte kontaktar värden.
  • Anonym (Granntjejen)
    anonymt q skrev 2014-10-18 16:19:06 följande:

    Både du och din granne är uppenbarligen idioter som söker kontakt.

    Rök under din fläkt. Inne i din lägenhet.


    Det är inte rökplatsen som är kruxet för min del, utan faktumet att gubben ofredar mig istället för att fråga snällt.
Svar på tråden Hämnas på grannen?