• Anonym (Tjej30)

    Drar de för mycket skatt?

    Jag har en månadslön på 25 500 kr och fick ut 18 300 kr efter skatt. Jag började första september i år.

    Hur beräknas lönen? Får jag då betalt för 1-25 september? Eller är det från 1a till slutet på månaden som räknas och att det blir nån slags förskottsbetalning?

    När jag räknar ut vad jag ska få efter skatt så skulle jag fått ut 20 035 kr och då använder jag mig av ett räkneprogram på nätet där man skriver in vilken kommun man bor i.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Drar de för mycket skatt?
  • sportpappa

    Månadslön får man normalt för en helmånad och i förskott. 
    Du får din månadslön och sedan regleras den med frånvaro, övertid etc. från föregående månad.

    Har du fått lönespecifikation? Där bör du se exakt vad som har dragits och hur mycket skatt som är inbetald.

  • Anonym (Tjej30)

    Hittade inte min lönespec. Men tack för svar.

  • Inte jag
    sportpappa skrev 2014-10-18 23:38:08 följande:

    Månadslön får man normalt för en helmånad och i förskott. 
    Du får din månadslön och sedan regleras den med frånvaro, övertid etc. från föregående månad.

    Har du fått lönespecifikation? Där bör du se exakt vad som har dragits och hur mycket skatt som är inbetald.


    Här där jag bor så får man lönen i efterskott. När jag jobbade inom skolan fick jag alltid lönen månaden efter. Alltså började jag jobb I september så fick jag lönen i oktober
  • sportpappa
    Anonym (Tjej30) skrev 2014-10-18 23:38:45 följande:

    Hittade inte min lönespec. Men tack för svar.


    Har du haft någon frånvaro i september? Om lönekontoret har brytdatum vid ex. 15 varje månad så får de med frånvaro fram till det datumet i september månads löneutbetalning.
    Ordna en lönespec för att verkligen se vad som hänt. Fråga lönekontoret om en ny.
  • Inte jag
    Anonym (Tjej30) skrev 2014-10-18 23:38:45 följande:

    Hittade inte min lönespec. Men tack för svar.


    Har du kollat via swedbank? Man kan söka på lönebesked swedbank och logga in med e-leg
  • Anonym (Tjej30)
    Inte jag skrev 2014-10-18 23:45:05 följande:
    Har du kollat via swedbank? Man kan söka på lönebesked swedbank och logga in med e-leg
    Har dessvärre en annan bank, synd, hade velat veta..
  • Anonym (Tjej30)
    sportpappa skrev 2014-10-18 23:45:02 följande:
    Har du haft någon frånvaro i september? Om lönekontoret har brytdatum vid ex. 15 varje månad så får de med frånvaro fram till det datumet i september månads löneutbetalning.
    Ordna en lönespec för att verkligen se vad som hänt. Fråga lönekontoret om en ny.
    Har inte haft någon frånvaro i sept. Ska fixa ett nytt lönespec.
  • Inte jag
    Anonym (Tjej30) skrev 2014-10-18 23:49:15 följande:
    Har dessvärre en annan bank, synd, hade velat veta..
    Ja men sök på den banken du har då. lönebesked din bank så får du se. =)
  • Anonym (Tjej30)
    Inte jag skrev 2014-10-18 23:50:46 följande:
    Ja men sök på den banken du har då. lönebesked din bank så får du se. =)
    Problemet är att jag har Swedbank men får min lön via en annan bank så därför kan jag inte kolla på nätet.
Svar på tråden Drar de för mycket skatt?