• nilzz

    Kan jag få Skuldsanering?

    Hej

    Har haft ett spelberoende i rätt många år nu, är 25 år.

    Har ofta haft pengar att spela för men på senare tid har det kört ihop sig, och då har jag fått göra saker som jag ångrar.

    Tagit Morsans och Farsans bankdosa, tagit lån, skrivit på papper, har även en skuld till en privatperson.

    Jag har blivit polisanmäld för Grovt Bedrägeri och Urkundsförfalskning.

    När allt summeras upp kommer jag ha en skuld på runt 1.5 miljon - 1.9 miljoner.

    Min advokat kommer yrka på Kontraktsvård (Sitta på ett hem för mitt spelmissbruk). Åklagaren kommer antagligen yrka på fängelse, allt ifrån 6 månader upp till kanske 2 år?

    Hur som helst, min advokat tror på skuldsanering.

    Då jag har en såpas stor skuld, som säkerligen tar 15-20 år att betala tillbaka, då jag har ett bra jobb (men blev arbetslös för 3 veckor sedan) är chanslös att betala tillbaka inom rimlig tid.

    Till min fråga: Kan vem som helst få skuldsanering? Har hört av flera att jag är kvalificerad, även fast det handlar om pengar man spelat bort och blivit skyldig till brott, (en andra chans)....

    Skulderna är inte jättegamla, några är ett par år, några är några månader sen, men en ny lag säger att det inte spelar någon roll när skulderna kom till, att det är helheten dom går efter, hur stor skuld, hur den kom upp, hur lång tid det tar å betala tillbaka..

    Någon med erfarenhet?

    Ha det bra.

     
  • Svar på tråden Kan jag få Skuldsanering?
  • Frontline
    nilzz skrev 2014-10-19 00:16:08 följande:
    Hej

    Har haft ett spelberoende i rätt många år nu, är 25 år.

    Har ofta haft pengar att spela för men på senare tid har det kört ihop sig, och då har jag fått göra saker som jag ångrar.

    Tagit Morsans och Farsans bankdosa, tagit lån, skrivit på papper, har även en skuld till en privatperson.

    Jag har blivit polisanmäld för Grovt Bedrägeri och Urkundsförfalskning.

    När allt summeras upp kommer jag ha en skuld på runt 1.5 miljon - 1.9 miljoner.

    Min advokat kommer yrka på Kontraktsvård (Sitta på ett hem för mitt spelmissbruk). Åklagaren kommer antagligen yrka på fängelse, allt ifrån 6 månader upp till kanske 2 år?

    Hur som helst, min advokat tror på skuldsanering.

    Då jag har en såpas stor skuld, som säkerligen tar 15-20 år att betala tillbaka, då jag har ett bra jobb (men blev arbetslös för 3 veckor sedan) är chanslös att betala tillbaka inom rimlig tid.

    Till min fråga: Kan vem som helst få skuldsanering? Har hört av flera att jag är kvalificerad, även fast det handlar om pengar man spelat bort och blivit skyldig till brott, (en andra chans)....

    Skulderna är inte jättegamla, några är ett par år, några är några månader sen, men en ny lag säger att det inte spelar någon roll när skulderna kom till, att det är helheten dom går efter, hur stor skuld, hur den kom upp, hur lång tid det tar å betala tillbaka..

    Någon med erfarenhet?

    Ha det bra.
     
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Vad menar du där???)
    Frontline skrev 2014-10-19 00:20:12 följande:
    ??
  • ursula

    Får du skuldsanering får du leva på existensmininimun i 5 år . inte ett öre till något extra

  • nilzz
    ursula skrev 2014-10-19 00:23:26 följande:

    Får du skuldsanering får du leva på existensmininimun i 5 år . inte ett öre till något extra


    Det var ju dock inte min fråga. Vet EXAKT hur skuldsanering fungerar, frågan är om jag får det, någon annan kanske har varit i en liknande sits som har skuldsanering?
  • olivia68

    Självklart ska du söka skuldsanering.

    Börja med det, sedan får du kontakt med skuldsaneringsteamet på KF.

    Du var spelberoende vad jag förstår. Det är en sjukdom. De tar hänsyn till hela din livssituation då skulderna uppstod och vad du gjort för att bli skuldfri.

    Lycka till. Hoppas att du får chans till en ny början.

  • Aniiee

    Jag kan inte låta bli att tvivla. För det första så är du ung, bara 25, för det andra så är det en relativt liten skuld, bara två mille. De två ligger dig emot. Om alla 25-åringar med en skuld på 2 mille fick skuldsanering at the drop of a hat så skulle bostadsmarknaden och bankerna totalhaverera på en kvart.

    Det som talar FÖR att du skulle få en skuldsanering är att det handlar om en skuld som inte har säkerhet, och förmodligen har högre räntesumma per månad än en normal-lön. 

    Det som är svårvägt är brottet. Det kan både ge för och emot att du får skuldsanering. 

    Som sagt, jag har lite svårt att se att du skulle få skuldsanering på den i sammanhanget skitsumman, men med tanke på faktorer jag inte har kunskap om så finns det ju en chans ändå.


    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • nilzz

    För det första, skulden är nästan upp till 2 miljoner, och du kallar det för en "struntsumma"? 


     


    Sett folk som skriver att dom har 200.000, 400.000 tillex, och vill ha skuldsanering, det är en strunt-summa, hur får du 2 miljoner till en struntsumma?


     


    Visst har jag gjort fel, men det är en sjukdom, så är det bara, man bör få en andra chans?


     


    Säg att jag hittar ett jobb. Får ut 17.000. Jag får behålla runt 9000 i existensminimum.


     


    Då kan jag betala 8000 till KF. 8000 i 1 år (12mån) = 96.000 kr.


     


    Om jag har en skuld på 2 miljoner, då behöver jag drygt 20 år på mig att betala tillbaka min skuld,. och då det är massa sms-lån osv vet jag inte hur det funkar med räntan som löper på osv.


     


    Får jag skuldsanering, så är jag klar på 5 år, får jag inte, behöver jag runt 20 år på mig. Då är jag redo att ge upp mitt liv istället.

  • nilzz
    nilzz skrev 2014-10-19 00:53:30 följande:

    För det första, skulden är nästan upp till 2 miljoner, och du kallar det för en "struntsumma"? 


     


    Sett folk som skriver att dom har 200.000, 400.000 tillex, och vill ha skuldsanering, det är en strunt-summa, hur får du 2 miljoner till en struntsumma?


     


    Visst har jag gjort fel, men det är en sjukdom, så är det bara, man bör få en andra chans?


     


    Säg att jag hittar ett jobb. Får ut 17.000. Jag får behålla runt 9000 i existensminimum.


     


    Då kan jag betala 8000 till KF. 8000 i 1 år (12mån) = 96.000 kr.


     


    Om jag har en skuld på 2 miljoner, då behöver jag drygt 20 år på mig att betala tillbaka min skuld,. och då det är massa sms-lån osv vet jag inte hur det funkar med räntan som löper på osv.


     


    Får jag skuldsanering, så är jag klar på 5 år, får jag inte, behöver jag runt 20 år på mig. Då är jag redo att ge upp mitt liv istället.


    Räknar då med räntor och skit som tillkommer, så säg runt 20 år, det kan väl inte vara inom rimlig tid? Frågan är om spelberoende folk som har spelat bort pengarna fått skuldsanering, ingen som vet?
  • Aniiee
    nilzz skrev 2014-10-19 00:53:30 följande:

    För det första, skulden är nästan upp till 2 miljoner, och du kallar det för en "struntsumma"? 


     


    Sett folk som skriver att dom har 200.000, 400.000 tillex, och vill ha skuldsanering, det är en strunt-summa, hur får du 2 miljoner till en struntsumma?


     


    Visst har jag gjort fel, men det är en sjukdom, så är det bara, man bör få en andra chans?


     


    Säg att jag hittar ett jobb. Får ut 17.000. Jag får behålla runt 9000 i existensminimum.


     


    Då kan jag betala 8000 till KF. 8000 i 1 år (12mån) = 96.000 kr.


     


    Om jag har en skuld på 2 miljoner, då behöver jag drygt 20 år på mig att betala tillbaka min skuld,. och då det är massa sms-lån osv vet jag inte hur det funkar med räntan som löper på osv.


     


    Får jag skuldsanering, så är jag klar på 5 år, får jag inte, behöver jag runt 20 år på mig. Då är jag redo att ge upp mitt liv istället.


    Om du lugnar ner dig och läser det jag skrev igen. Gärna två och tre gånger.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
Svar på tråden Kan jag få Skuldsanering?