• Paulas mamma

    Är det bara jag sim får problem med näsan? :( Vad kan man göra?

    Gravid i vecka 4 och har såna hemska problem med näsan. Tänk dig en allergichock/megaförkylning med störtfloden i näsa och ögon samt nysningar minst 10 grr i timman heeeela dagarna. Jag blir tokig! Har redan sen innan känslig näsa, min förra graviditet förstörde min näsa totalt. Hade likadant då hela graviditeten och fick massa olika nässprayer från läkarna men inget hjälpte. Det var ingen som kunde hjälpa mig då och jag fick bara till svar att jag hade graviditetsnästäppa. Och nu står jag här med samma helvete igen. Någon med tips på något som kan hjälpa mig? Vill inte gå igenom detta en gång till. Nässprayer klarar jag tyvärr inte, näsan är helt förstörd och blir bara värre av det. :(

  • Svar på tråden Är det bara jag sim får problem med näsan? :( Vad kan man göra?
  • Paulas mamma

    Min förra graviditet var för 12 år sen så tänkte om det kommit nåt nytt mirakel piller mot detta under dessa år ;)

  • manfrsthlm

    ringa farbror doktor och fråga?


    KIK: KRILLESTHLM1
  • Virre1979

    Apoteket har antingen kanna eller en slags stor spruta som sköljer, är olika på olika apotek, jätteskönt efteråt.

  • Missimissi

    Jag kör all in på vanlig nässprej -struntar i att man inte får använda den mer än 10 dagar -jag vill kunna andas och whatever works mitt i all gravidmisär och krämpor. Gjorde samma förra gången och då slutade jag helt med nässprej inom en vecka efter att barnet var ute -var inte ens svårt.

  • beli
    Missimissi skrev 2014-10-20 07:46:31 följande:

    Jag kör all in på vanlig nässprej -struntar i att man inte får använda den mer än 10 dagar -jag vill kunna andas och whatever works mitt i all gravidmisär och krämpor. Gjorde samma förra gången och då slutade jag helt med nässprej inom en vecka efter att barnet var ute -var inte ens svårt.


    Fast där hade du ju bara tur. Det finns en väldigt god orsak till att folk i gemen avråds från att använda nässpray i mer än 10 dagar. Jag har en väldigt knepig näsa, ibland behöver jag nässpray en helt vanlig natt bara för att kunna somna. För 10 år sen var jag förkyld och blev tvungen att använda nässpray i mer än 10 dagar, det ledde till att halva sommaren (6 veckor) blev förstörd för att näsan blev som betong, jag sprayade mer och mer och det hjälpte mindre och mindre. Jag gick på akupunktur och andra behandlingar, inget hjälpte förrän jag äntligen kom till en läkare som frågade mig om jag använde nässpray. Efter ett par dagar med avsvällande piller var jag bra igen och jag kunde äntligen börja njuta av sommaren. Sen dess ser jag till att inte överanvända nässpray - åtminstone ha nån dags paus så att kroppen inte slår bakut som den gjorde då.
  • Missimissi
    beli skrev 2014-10-20 08:15:43 följande:
    Fast där hade du ju bara tur. Det finns en väldigt god orsak till att folk i gemen avråds från att använda nässpray i mer än 10 dagar. Jag har en väldigt knepig näsa, ibland behöver jag nässpray en helt vanlig natt bara för att kunna somna. För 10 år sen var jag förkyld och blev tvungen att använda nässpray i mer än 10 dagar, det ledde till att halva sommaren (6 veckor) blev förstörd för att näsan blev som betong, jag sprayade mer och mer och det hjälpte mindre och mindre. Jag gick på akupunktur och andra behandlingar, inget hjälpte förrän jag äntligen kom till en läkare som frågade mig om jag använde nässpray. Efter ett par dagar med avsvällande piller var jag bra igen och jag kunde äntligen börja njuta av sommaren. Sen dess ser jag till att inte överanvända nässpray - åtminstone ha nån dags paus så att kroppen inte slår bakut som den gjorde då.

    jo jag vet att det kan vara ett elände. Bra att du fick hjälp och ja jag kanske hade tur. När jag vänjer mig av vid nässprej så tar jag en näsborre i taget (dvs fortsätter att speya höger ett tag till den läkt (håller med om att man ju får en reaktion så det blir kämpigt om man gör cold turkey på båda men en räcker för att man ska kunne sova. Sen när man känner att den ospeyade är ok igen så slutar man även på den andra och ett efter tag funkar båda fin fint igen för mig iaf.
  • Paulas mamma

    Fast jag har inga problem med tät näsa utan det kliar, rinner och jag nyser. Precis som allergi. Svullen och rödprickig i ansiktet.

  • nozpa

    Alltså det finns ju något kortisonspray som dom rekommenderar  när man är gravid. Min mamma brukar tydligen använda samma på våren/sommaren för sin pollen/gräsallergi. Så det kanske funkar för dig. Det är tydligen inget man blir beroende av. Kunde ta ett par dagar innan effekt bara.
    Men vad det hette? Ptja.. Det vet i tusan. Borde dom veta på apoteket.

Svar på tråden Är det bara jag sim får problem med näsan? :( Vad kan man göra?